Verbruik 850 T5

Gestart door 850058, 04-02-2011 13:08:15

Vorige topic - Volgende topic

mehn

Citaat van: 850058 op 05-02-2011 10:58:27
Als ik het goed lees komt het er op neer dat optrekken vanuit stilstand gewoon veel brandstof kost?! En mijn 50L/100km verhaal nog niet zo speciaal/zeldzaam is?!

Precies.
Denk maar eens aan die gasten die meedoen aan de sterkste man ter wereld en die een vrachtauto trekken. Kijk maar eens naar hun kop als ze van start gaan.
Om de vrachtauto van zijn plaats te krijgen is veel kracht nodig. Als dat ding eenmaal rolt gaat het allemaal een stuk gemakkelijker.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

RampantBUnny

Citaat van: mehn op 05-02-2011 11:48:10
Als ik het goed lees komt het er op neer dat optrekken vanuit stilstand gewoon veel brandstof kost?! En mijn 50L/100km verhaal nog niet zo speciaal/zeldzaam is?!

Precies.
Denk maar eens aan die gasten die meedoen aan de sterkste man ter wereld en die een vrachtauto trekken. Kijk maar eens naar hun kop als ze van start gaan.
Om de vrachtauto van zijn plaats te krijgen is veel kracht nodig. Als dat ding eenmaal rolt gaat het allemaal een stuk gemakkelijker.

Hele mooie manier van uitleggen  :eusa_clap:

zeepoog

Ik rijd de laatste 2 tanks alleen maar door de stad. Randstad wel te verstaan. Heerlijk aansluiten en af en toe een meter of 5 rijden. Mijn boordcomputer (virueel verbruik) staat keurig op 14,2. Actieradius van 475 km :-)

Binnendoor en 100 km snelwegen vindt ie wel heerlijk. Duitsland is ook best funest voor 't verbruik hier. Hij gaat al zo'n beetje vanzelf harder als ie de grens ruikt... Ik denk dat je gelukt hebt dat de boardcomputer maar maximaal 'n verbruik van 50 l / 100 km kan registreren, anders was ie absoluut hoger. Volgens mij zit er wel een behoorlijk verschil tussen MT en AT. Maar 50 l / 100 km kan ook gewoon gehaald worden bij stevig op 't gas op de snelweg...

elianmars

Ik zie hier nette cijfers voorbij komen. Mijn (gechipte) 854 automaat deed 1 op 6. Maar die werd goed gebruikt en vaak kleine afstanden.

Ludo

Zo gek is het dus allemaal niet, hoewel Ludo zijn reactie wel even wat beter mag verklaren  ???

Nou is heel simpel.
Als je een verbruik haalt van 50 liter per 100km, met zoals je schrijft rustig optrekken, is er wel degelijk iets mis.
Niemand haalt dat met rustig optrekken.
Rustig optrekken betekent dan, niet eens, of amper turbodruk aanspreken.
Als jij iets anders bedoeld, met rustig, moet je dat eerst even verklaren.  ;)

Lampje

Die verbruikcijfers die hier langskomen zijn vergelijkbaar met wat ik rij met de T5.

Beetje off-topic: Tijdens de APK goedgekeurd voor de CO2 bij stationair. Blijkt dat bij een goed afgestelde LPG-bak van 16 jaar oud dat we nog minder uitstoten dan een Prius!!!

heutink

:D
tsja, kleine stukjes in de stad...1:6 .......Naar Copenhagen bij 120 km/uur  1:11
even achter een Maserati aan, dan wijst die computer toch 99 liter / 100 km aan, maar ja dan gaat het ook echt hard....... 8)
en met de paardentrailer met 2 paarden erin met 80 km/uur :     1 : 4
dus het hangt er helemaal vanaf.... ;D
Beter 299 paarden onder de kap, dan de lucht van 10

RemkoT5

Zo gek is het dus allemaal niet, hoewel Ludo zijn reactie wel even wat beter mag verklaren  ???

Gisteren met 32 liter c.a. 200 km afgelegd. (stukkie file, en terugweg even blazen)
Bij 90/100 km/h geeft hij een kleine 9L aan. Dit is wel op de cruisecontrol, die enorm veel zuiniger rijdt dan mijn rechtervoet!! Hoe jij het voor elkaar krijgt juist met je voet zuiniger te rijden mag je me wel eens uitleggen Remko
Bij 180 was het 14L (best ok met zulke windvlagen lijkt mij!)

Bedankt voor jullie reacties :D

Nou 850058,
V eel lange stukken en proberen het gas stabiel in te houden.
De cc is achteraf ingebouwd en voordat ik m had reed ik 200 km m-stricht naar R-dam ongeveer 1 op 11
En met de cc rij ik nu echt 1 op 9,5 op 120 km/h
Maar ik blijf het monitoren
En dit kan ik ook goed vergelijken met de stand van de brandstoftank meter na het aantal gereden km's en dan de boordcomputer als 2de vergelijk punt

Rob850turbo

de boorcomputer van  een daf 75 geeft tijdens het accelereren vanaf stilstand wel eens 370 liter per 100 km aan. Tijdens normaal rijden rond de 85 km /uur geeft deze 23 l/100 km aan. dus hoge getallen tijdens acceleratie is niets bijzonders.

Vulk

Tip: zet de boordcomputer op de buitentemperatuur en trap dat gas maar wat dieper in. :)

Ik vind onze auto's best zuinig, gezien het gewicht, de leeftijd en het vermogen.

BenC70ES

Citaat van: Ludo op 05-02-2011 15:04:03
Zo gek is het dus allemaal niet, hoewel Ludo zijn reactie wel even wat beter mag verklaren  ???

Nou is heel simpel.
Als je een verbruik haalt van 50 liter per 100km, met zoals je schrijft rustig optrekken, is er wel degelijk iets mis.
Niemand haalt dat met rustig optrekken.
Rustig optrekken betekent dan, niet eens, of amper turbodruk aanspreken.
Als jij iets anders bedoeld, met rustig, moet je dat eerst even verklaren.  ;)

Als ik vanuit stilstand vertrek, en ik nog maar aan 1500 toeren zit komt er bij mij toch ook 50L/100km op de boordcomputer hoor, weliswaar maar een fractie van een seconde, maar het komt er wel op...

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Bart850-T5

Het is mij inderdaad ook al opgevallen dat een T5 niet de meest zuinige auto is  :). Maar daar heb ik hem ook totaal niet voor gekocht ;).

Op lange afstanden (snelweg) is het verbruik net iets beter dan 1 op 10. Van de winter toen het koud was en er wat korte stukken tussen zaten 1 op 7...

Ik sluit me voor de rest aan bij Vulk: zet de boordcomputer op de buitentemperatuur en trap het gas maar lekker in. :D.