koelvloeistof verlies

Gestart door musty, 02-02-2011 09:55:32

Vorige topic - Volgende topic

musty

hallo

heb het de laatste tijd op het forum er al over gehad dat ik met mijn 850 10v aut 500000km  veel last heb van sludge .ik heb mijn olie 2 maal ververst met filter ,vlamdover etc schoongemaakt.ik rij elke dag 100km heen en terug naar mijn werk en gisteren kwam ik tot de ontdekking dat mijn koelvloeistof reservoir helemaal leeg was.heb deze weer bijgevuld en vandaag was ie minder leeg weer en de vocht druppels druipen van mijn peilstok af en nu kan ik na elke 400km de sludge uit mijn vlamdover schrapen.
nou weet ik dat bij onze wagens een koppaking lekkage vrijweinig voorkomt maar ja......
heb alle slangen en reservoir en radiateur al gecontroleerd niets te vinden.
de auto rijdt verder goed , temp is goed , geen geborrel in de koelvloeistof reservoir , geen schuim aan m e oliedop.
Kan iemand me misschien een beetje in de goede richting sturen?

bedankt

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

musty

waterpomp jack?heb hem een tijd stationair laten draaien maar heb geen vloeistof onder de auto liggen

Jack v

kan ook inwendig lek zijn.

musty

ok bedankt voor je reactie , domme vraag misschien, wat gebeurd en dan met die koelvloeistof?

Jack v

ja , das ook een goeie dat kan eigenlijk niet bij de olie komen tenzij er inwendige lekage is tussen een olie en waterkanaal.
Heb je verder alles goed bekeken alle aansluitingen/ radiateur/ koelvloeistoftankje/ kachelradiateur+slangen.

musty

ja naar mijn mening wel , heb net een afspraak gemaaakt bij de dealer in emmen om me systeem ff onder druk te zetten,dan weet ik in elk geval iets meer.

mehn

Hoe staat het met het peil van de automaatolie en hoe ziet die olie eruit?

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

musty

nou net weer 200 km gereden.als hij koud is heb ik geen geborrel in me koelvloeistof reservoir en als hi warm is een beetje. ben onderweg 3 maal gestopt en 3 keer haal ik de dop los en alles spuit erover heen.gister was het vaatje leeg en als ik hem dan halfvol bijvul en hij wordt warm zit ie helmaal tot aan de nok toe vol.ik snap er geen... van.terwijl onder het rijden me temp van de koelvloeistof wel normaal blijft.ff de test afwachten denk ik.ik zal morgen ff naar de bakolie kijken mehn.

rode 850

Zoals het mij klinkt heb je een lekke koppakking, of in ieder geval komt er druk op je systeem. Heb je als ie koud is ook lang damp uit de uitlaat komen en eventueel zelf uit de olievuldop ? Vriendin van mij heeft ook zo'n probleem met haar Peugeot 306, verliest KVS, dampt uit uitlaat en vuldop als ie warm is, borrelen in het KVS reservoir en toch rijd de auto nog ok.

Als je die druktest laat doen zouden ze ook gelijk een snuffeltest voor Co2 in je koelsysteem moeten doen, je zou een klein scheurtje ergens kunnen hebben wat bij een koude motor dicht is maar door de uitzetting bij warmte open gaat.

Succes.

thuur

Sludge bij de vlamdover: normaal
Sludge aan de peilstok: normaal
Dop los bij warme motor en het water komt eruit: normaal
Koud halfvol reservoir is vol bij warm: normaal

Vullen tussen MIN en MAX en nooit de dop loshalen als de motor warm is. Reken eens uit hoeveel water je op hoeveel kilometer verliest?

Gr 8)

musty

thuur je weet het altijd weer mooi te formuleren!vandaag ff de anwb gebeld toen ik nog thuis was.verhaal uitgelegt , zegt ie tegen me ligt aan de radiator , laat ik de sludge aan me peilstok zien conclusie is niet goed dat spul enfin hij gaat weg en zegt tegen me niets aan de hand gewoon rijden met je auto.vandaag weer 200km getuft en moterkap niet opengedaan gewoon gereden .morgen ochtend kijk ik weer ff.olie van de bak was goed mehn.
maar  laat de test voor de zekerheid ff doen.want  het verloes van de kvs is er wel.

musty

pffff gelukkig net bij volvo dealer geweest .compressie is in allee cilinders gelijk whoehoee.echtyer met de druktest kwamen we erachter dat hij op alle aansluitingen vd radiateur lekt,kleine beetjes.
tevens bij de verdamper rubbertjes een beetje en bij twee slangen achter het motorblok.het was met die druktest net te zien.verder is de auto in goede staat met zijn 500000.ben weer een gelukkig man.

Jack v

Dan valt dat dus mee, even slangen vervangen.

thuur

Zie je wel dat het allemaal niet zo erg is ;) Ik zou wel de radiator (laten) vernieuwen, dit is een veelvoorkomende lekkage en die wordt uiteindelijk erger.

Gr 8)