The lady in Red and Yeti

Gestart door KIM, 06-02-2011 18:54:32

Vorige topic - Volgende topic

Taranis

Het is jouw geld maar ik ben het wel een beetje met Dirk eens: is zo'n revisiesetje op de lange duur net als imitatie-draagarmen niet gewoon duurkoop ipv goedkoop?
Ik herken wat je zegt dat je 't zelf wil kunnen fiksen en zo zit ik ook wel in elkaar maar soms is 't ook wel handig om je trots even overboord te zetten en die ouwe meuk in de kliko te flikkeren en een nieuw onderdeel te monteren ;)

250 euro voor een setje remmen inclusief remslangen klinkt als het beloofde land. Schijven en blokken voor de N zijn al duurder. Is de 740 niet gewoon een beetje duur voor de kilometers die Marjolein rijdt?

Wat je ook doet: it's your call... ;)

KIM

Tijdens mijn bezoek op nieuwjaarsdag bij Yits heb ik een virusje opgelopen: Het TunerPro virus. Yits en Piet zijn al intensief bezig met dit programma, maar dit vraagt om een Motronic 4.4 motorstuurapparaat.

Al langer was bij mij de wens aanwezig om de R over te zetten van Motronic 4.3 naar Motronic 4.4. De redenen daarvoor zijn divers:
- De bak van een M4.4 auto zou soepeler schakelen vanwege de geavanceerdere hard- en software in de motormanagement computer
- Data is beter uitleesbaar omdat M4.4 wel volledig aan OBDII voldoet

Nu zijn daar nog een paar redenen bij gekomen:
- Ik ben in staat om heel veel informatie tijdens het rijden te loggen en thuis rustig te interpreteren
- Op een paar vrije ruimtes kan ik sensoren aansluiten die ik voor dat loggen kan gebruiken (Wideband sensor en turbodruk sensor staan hoog op mijn verlanglijstje).

Dus heb ik ook een M4.4 regeleenheid aangeschaft om eens te testen of alle voornoemde zaken haalbaar zijn. Gisteren kwam de ECU binnen, dus aan de slag. De eerste actie is om de ECU van de mogelijkheid te voorzien om deze in de zogenaamde 'bootmodus' te brengen. Daarvoor dient pen B36 op de ECU van voedingsspanning te worden voorzien. Buiten de auto is dit gemakkelijk aan te sluiten, maar in de auto wordt dat wat lastiger. Daarom heb ik de verbinding binnen in de ECU gemaakt:

De ECU mag natuurlijk niet permanent in de bootmodus staan, dus de spanning dient ook te worden onderbroken. Ik had bij Yits gezien dat hij dit heel mooi met een schakelaartje had opgelost, dus heb ik dit gewoon schaamteloos gejat:

Wanneer de ECU in de auto gaat komen, moet de ECU van binnen ook nog worden aangepast, maar daar heb je onder andere een 4K7 weerstandje voor nodig en die heb ik hier niet liggen (op het werk wel...). Die aanpassing komt van de week dus wel.
Op dit moment ben ik bezig buiten de auto de ECU te koppelen aan de laptop. Daar zijn een aantal voedings- en massa aansluitingen voor benodigd en een stabiele voeding:

Tsja en dan de test...
Eerst met VOL-FCR foutcodes uitgelezen omdat mijn diagnosekabel wel eens moeilijk over de communicatie doet, maar daarna eens in TunerPro kijken:

Het is gelukt!!!!:

Nu kunnen we wat volgende stapjes gaan maken, maar eerst de aircoschakeling aanpassen, dan kan de ECU getest worden in de R.

razorx

Wat moet jij hebben genoten, van die eerste keer flashen.
Zo spannend, sluit je alles wel goed aan, zal het bij mij ook werken en zo?

Veel plezier er mee!

KIM

Het spannendste is natuurlijk: Doet ie ut?

Ewout Schalkwijk

Als jouw blog niet net zo gecompliceerd wordt als die van Yits blijf ik het volgen. Anders moet ik een tijdje een pauze nemen.

Wat is er dan met de aircoschakeling?

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

KIM

Bij inbouwen van Motronic 4.4 zonder aanpassingen zal de aircocompressor ingeschakeld blijven en dus kapot lopen.
Een en ander heeft te maken met een gewijzigde regelstrategie voor de airco. Bij Motronic 4.3 stuurt het motormanagement de parameters voor het inschakelen naar de ECC. Deze is het component dat de compressor in- en uitschakelt; bij Motronic 4.4 stuurt de ECC de parameters voor het inschakelen naar het motorstuurapparaat. Deze is het component dat de compressor in- en uitschakelt.

Wanneer je een stuurapparaat, dat gewend is om te beslissen, samenvoegt met een ECC die gewend is om te beslissen, is het resultaat dat de compressor ingeschakeld blijft. Het verhaal is iets complexer maar ik denk dat ik hiermee de kern wel heb aangegeven.

Een belangrijk verschil met Yits is, dat ik (vrijwel) niet wil tunen. Mijn doel is om als bij een race auto na een rit te kunnen bekijken wat er allemaal is gebeurd. Eigenlijk bedoeld als diagnose middel. Ik kan Yits ook niet altijd volgen, dus ik heb binnenkort denk ik wel een gesprekje met hem nodig.

Ewout Schalkwijk

Niks ten nadele van Yits trouwens, maar de laatste weken volg ik het niet meer, dus ik neem nu een periode een pauze. ;D
Bedankt voor de uitleg. Dit volg ik wel.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

razorx

Weet je Ewout, toen ik het topic, zo'n 70 pagina's op Volvospeed een paar keer las, kwam ik een zin tegen:
"I thought my head is going to explode.". Ik had het zelfde gevoel. Ik ben bang dat Kornelis uit puur enthousiasme net zo zeer de diepte ingaat.  :evil:  ;D

Daarnaast, het is besmettelijk, zullen er meer aangestoken worden. Ook met exploderende hoofden door de complexiteit van de materie. Het forum sterft uit. Totdat we eindigen met de twee laatste forumleden, die zoals Emiel zo treffend verwoordde, elkaar met 900dkm oude Nivomats op het hoofd slaan tijdens een volledig onduidelijk conflict.

KIM

Misha

Citaat van: razorx op 25-01-2014 19:36:25
...Wat moet jij hebben genoten, van die eerste keer flashen....

Zo zonder context is dat op zijn minst een zin die vragen oproept...
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Sbv

Citaat van: Misha op 26-01-2014 08:25:53

dan te bedenken dat de hond van zijn vrouw Flash heet ............ zou dat een voorteken geweest zijn ?  ;D

Marc O.

Citaat van: Sbv op 26-01-2014 09:21:19

dan te bedenken dat de hond van zijn vrouw Flash heet ............ zou dat een voorteken geweest zijn ?  ;D

"Pisvlek" was het toch? :eusa_think: ;D
...The Nile isn't just a river in Africa...

KIM

Zie je Yits, we raken de mensen nu al kwijt...  ;D

razorx

Citaat van: KIM op 26-01-2014 11:22:27

Zie je Yits, we raken de mensen nu al kwijt...  ;D
Ik denk dat ik maar weer eens lekker ga flashen.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: razorx op 26-01-2014 11:45:10
Ik denk dat ik maar weer eens lekker ga flashen.

Veel plezier ;D

Ewøut