The lady in Red and Yeti

Gestart door KIM, 06-02-2011 18:54:32

Vorige topic - Volgende topic

triton

Mooi zo Kor , dat de xc zo goed bevalt.
Nu de R nog even fixen.

Professioneel raddraaier

dielie850

Mooie foto's :eusa_clap:
Vooral die laatste kan je zo een kerstkaart van maken ;D

UserID25761

Citaat van: KIM op 06-03-2016 10:02:46
Naar beneden heb ik voor de veiligheid toch maar wel de kettingen gemonteerd:

Mij is altijd verteld (dealer Prinsenhof in Haarlem) dat bij een AWD de kettingen juist om de achterwielen moesten  :eusa_think:

Edit: dit is mij toen verteld bij aankoop kettingen voor mijn AWD.

classicT5

Mooie camouflage kleur dat wit.

Kornelis succes met weer werken ;) maar vooral succes met je rug onderhouden, wees er zuinig op, bestaat geen revisieset voor.

SB T-5R

Welkom terug!
Is kijken of we de mooie rode van de week idd weer rijdend kunnen krijgen :D

MarcoV

Heel erg gaaf zo'n witte XC  :eusa_clap:

MarcoV

Marc O.

Net een stukkie gereden in die witte XT5, en dat beviel best goed.  :D Is met recht een fijne, comfortabele maar toch snelle auto geworden. En wat is dat interieur toch mooi he  ;)
...The Nile isn't just a river in Africa...

Sbv

Citaat van: NickGR op 06-03-2016 12:57:38
Citaat van: KIM op 06-03-2016 10:02:46
Naar beneden heb ik voor de veiligheid toch maar wel de kettingen gemonteerd:

Mij is altijd verteld (dealer Prinsenhof in Haarlem) dat bij een AWD de kettingen juist om de achterwielen moesten  :eusa_think:

Edit: dit is mij toen verteld bij aankoop kettingen voor mijn AWD.
Bij mijn XC60 de voorwielen. Expliciet aangegeven

Lunadust

Fwd voorwielen en rwd voor en achter.
Awd ook kettingen voor en achter.
Stuurwielen moet te aller tijden te sturen zijn.
Aangedreven wielen dienen grip te hebben.
Volvo awd heeft eigenschap dat wiel met minste grip gaat slippen.
Techneut, geen dichter.

Sbv

Mijn AWD dus enkel kettingen voor. Bij 2 dealers nagevraagd. Set bestaat ook uit 2 kettingen en speciaal voor XC60 geschikt

elianmars

KIM

In eerste instantie zijn de voorwielen aangedreven. De achterwielen worden aangedreven wanneer de tractie verloren gaat op de voorwielen.
Vandaar de kettingen op de voorwielen.

Als je maximale tractie zou willen hebben, kun je m.i. Wel overwegen om ook de achterwielen te doen. Volvo schrijft, zoals gezegd, alleen de voorwielen voor.

triton

Kruislings ook nog een optie , maar niet goed voor je awd
Professioneel raddraaier

KIM

Zoals ik in het Rode R meeting topic aangaf rijdt de R inmiddels weer. Vrijdagnacht om 2:00 uur waren we eindelijk klaar...
Sinds dat moment heeft de R inmiddels alweer zo'n 600 km gereden en tot volle tevredenheid. Eerst nog even de rest van het verslag:

Voordat ik op vakantie ging heb ik nog de klepstoters en de nokkenassen gemonteerd. De rest van de tijd had ik nodig voor de XC; ik was niet zo gelukkig met de wijze waarop de elektra en gasleidingen liepen bij de XC dus die heb ik wat netter neergelegd.

Bij terugkomst was het dus tijd om het kleppendeksel te monteren. Wederom dankzij de hulp van SB T5-R weer aardige stappen gemaakt. Het kleppendeksel voorzien van pakking:

Dit lijkt wellicht weinig maar het is echt genoeg. Zo ziet het er uit na montage:

Heel belangrijk om goede tools te gebruiken bij het monteren van het kleppendeksel (met dank aan V70R^2):

En dan de kleppendekselboutjes op het juiste moment aandraaien:

Dat ziet er al weer heel fraai uit:

Nu werd het tijd om de carterventilatie te vernieuwen, de nokkenaskeerringen en tandwielen te monteren en het inlaatspruitstuk te plaatsen:

Ik had ook nog een Japanifold op de kop getikt, dus die kon er gelijk op. Eerst even schoonmaken:

Nieuwe pakkingen plaatsen:

En dan kan de Japanifold erop:

Niet op de foto's maar wel iets aan gedaan: De turbo was in een goede staat qua speling. De inlaatzijde was wel wat vervuild maar nog in orde. Aan de uitlaatzijde was het niet goed; bij de waste gate was het huis gescheurd tot aan het slakkenhuis. Dit heeft zeker tot drukverlies geleid. Gelukkig was SB T5-R nog in het bezit van een uitlaathuis in goede staat dat ik mocht gebruiken dus de turbo kan er weer even tegenaan. Op het revisieblok gaat wel een nieuwe komen, zoveel is wel duidelijk.

De injectoren ook nog even in een ultrasoon badje gehad voordat ze gemonteerd werden:

Ook nog een nieuwe distributieriem geplaatst:

En dan gaat het snel:

Helaas nog wel wat tegenslag gehad: De slang van de carterventilatie die om het blok heen loopt zat helaas niet in mijn pakket met onderdelen. Omdat de slang er goed af was gekomen dacht ik m nog wel te kunnen gebruiken. Helaas ging er bij de montage van de bekabeling aan de luchtfilterzijde toch iets mis waardoor we een noodoplossing moesten verzinnen. Dankzij een stukje slang zit de boel nu provisorisch aan elkaar. Een kijken of ik nog een nieuwe slang ga monteren of dat ik dat wel doe op het revisieblok. Het ziet er solide genoeg uit om het een ton vol te houden:

Dan nog een nieuw filtertje en olie in het blok en dan zijn we "good to go":

Ik had verwacht dat de klepstoters wel flink zouden tikken maar dat gebeurde niet. Ik had ze ook zo overgezet uit de andere kop dus ze waren nog gevuld met olie. Om 2 uur 's nachts nog even een proefritje gemaakt en daaruit bleek dat alles weer prima aanvoelde.

Ik had de dag erna een afspraak met een forumlid in het Zeeuwse en was eigenlijk van plan om met de XC te gaan. Helaas zag deze zijn kans schoon om de brug te bezetten want ineens was deze incontinent bij de tank geworden. Het was ook een beetje teveel om mee door te rijden en ik moest dus met de R gelijk al een flinke rit gaan rijden...
Zondag nog naar Almere, dus na het weekend was de R wel weer goed ingereden.

Tot nu toe geen lekkages gevonden op die van het kraantje in de radiateur na: Deze moet nog vervangen worden want die is ooit afgebroken en lekt sinds korte tijd. De R is wel vreselijk smerig maar ik heb nog geen tijd gehad om m te wassen. Bij de rode R meeting zal ie weer schoon zijn.

KIM

Ja en dan de XC natuurlijk nog...
Maandagavond de achteras maar weer los gehaald en de tank laten zakken. Ik constateerde daar een gaatje in de leiding vanaf de drukregelaar.
Dinsdag middag even wat nieuwe brandstofslang gehaald en 's avonds gelijk maar gemonteerd. Daarna de boel weer dichtgebouwd. Om 20:00 uur reed de auto weer.

Ik krijg bijna handigheid met die tank en achteras van de XC....

Maar eindelijk hebben we weer twee rijdende auto's!!!!