Typische Volvo (850) geur

Gestart door Loezzie850, 12-02-2011 15:26:32

Vorige topic - Volgende topic

crazychrisje

Ja het is gewoon cripi als je er zo over na gaat denken!

Maja wel makkelijk als ze je ooit ontvoeren (ruiken de kenners onder ons mss wel wat voor een auto het is haha! De fantasie speelt weer vandaag)

cas

Citaat van: Piere op 12-02-2011 21:41:16
Citaat van: crazychrisje op 12-02-2011 20:37:50
Elk merk auto heeft zijn eigen geurtje.

Inderdaad

De geur van onze 850 herken ik ook uit duuzend
Geen storende geur, maar zoals Spin! zegt, even typerend als het geluid dat-ie voortbrengt :)

De auto ademt ( luchtfilter)  en zucht, kreunt soms ook. het komt voor dat het een plasje doet, de ene keer water, maar als ze ziek is, kan het een blauwe kleur hebben. Zoals veel ouderen krimpen ook deze met de leeftijd her en der, droogt wat uit en kraakt..... het is een gevoel. je wordt 1 met een 850. je hebt er een relatie mee, een relatie met je man of vrouw hangt ook voor vele percentages af van geur. Waarom blijven zovelen bij de 850. De transpiratie van deze auto is gewoon zo aanlokkelijk, voor man EN vrouw.
De auto prikkeld onze zintuigen. De smaak (onze smaak! ), het gehoor, de beleving, het zicht, en het reukvermogen.

vind je niet? ik kijk meestal nog even om als ik geparkeerd heb, zo van. tot snel mooierd!
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

Piere

Citaat van: cas op 12-02-2011 22:19:56
ik kijk meestal nog even om als ik geparkeerd heb, zo van. tot snel mooierd!

Haha, ja ik ook ;D

Of als hij even buiten dienst is en in de schuur staat, dan komt er altijd een glimlach op m'n gezicht als ik de schuurpoort opentrek 's avonds, en begint het te kriebelen als ik'm in gang steek  :eusa_dance:

En dan denken de buren "Ah crap nee, de kleinste van Lemmens is daar weer met die tank ::) "    :eusa_whistle: ;D

En wat ook is (maar dat heb ik met byna alle Volvo's), is dat je ze van ver kunt herkennen. Ik reed deze middag van m'n werk naar huis en zag een fractie van een seconde een witte Alter I rijden 300m vederop. Ik herkende de achterlichten direct :D
Het geroffel herken ik ook van een kilometer afstand
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

basm

Shaglucht, vooral bij warm weer, benzinedamp, en na het tanken gas. Soms ander gas....

henry classic v70

620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Ben

Volvo vertrouwt op menselijke neus

Beesd, 18 december 2007 – Zelfs vandaag de dag is er geen technisch oplossing dat de neus van de mens kan vervangen of, meer specifiek gezegd, kan vaststellen of iets goed of slecht ruikt. Daarom richtte Volvo Car Corporation enkele jaren geleden een zogenoemd geurtestpanel op. Volvo's 'neuzenteam' bestaat uit acht speciaal geselecteerde mensen met 'standaardneuzen', die de designers helpen bij hun keuze voor materialen en productiemethoden, vooral voor het interieur van de auto. Een nieuwe Volvo moet ruiken als een Volvo!

Wat goed of slecht ruikt, is een subjectief oordeel. 'Verschillende mensen nemen geuren verschillend waar', zegt Patrik Libander, test-ingenieur bij Volvo Car Corporation en verantwoordelijk voor het geurtestpanel. 'Dat is zo vanwege de verschillen tussen generaties en culturen. Maar ook vanwege de associaties van diverse mensen die oordelen op basis van hun eigen ervaring. Dat is juist één van de aspecten die dit werk zo interessant maken.'

Verdampen
Het interieur van een moderne auto bevat veel verschillende materialen, zoals kunststoffen. Deze bestaan op hun beurt weer uit chemische stoffen. Terwijl de meeste hiervan gevangen blijven in het materiaal, kunnen kleine hoeveelheden verdampen en de geur afgeven die zo typisch is voor een nieuwe auto. Volvo Cars controleert deze stoffen en de geur die ze in het interieur kunnen veroorzaken. Hoe het interieur zou moeten ruiken is de taak van het geurtestpanel. Het panel bestaat uit acht mensen die een zorgvuldige selectieprocedure ondergingen om te bepalen dat ze allemaal een normaal reukvermogen hebben dat niet merkbaar van verschilt van dat van de anderen. Er nemen altijd vier mensen deel aan een geurtestsessie.

Elke geur een cijfer
'Mensen die een geur lekker vinden ruiken waarvan anderen in het panel vinden dat die onplezierig is, worden buitengesloten', legt Patrik Libander uit. 'Net als mensen die geen geuren kunnen waarnemen of overgevoelig zijn voor geuren. Elk panellid moet niet-roker zijn omdat roken het reukvermogen kan beïnvloeden.' Het panel beoordeelt de geur van de interieuronderdelen met een cijfer variërend van 1 tot 6, waarbij 1 voor 'niet waarneembaar' en 6 voor 'ondraaglijk' staat. Om goedkeuring te krijgen mag de score van het onderdeel niet hoger zijn dan 3, wat 'licht waarneembaar, maar niet onaangenaam' betekent.

Zonnesimulator
Interieurdesigners maken ook gebruik van een zonnesimulator. Daarmee kan een auto met nieuw interieurmateriaal worden getest door hem een aantal uren in de simulator te plaatsen totdat in de auto een temperatuur is bereikt van 65 graden Celsius. Er wordt speciale analyseapparatuur gebruikt om het totaal aan vluchtige organische stoffen (TVOC's, Total Volatile Organic Compounds) te bepalen. Ten slotte zitten leden van het geurtestpanel in de auto om de geuren te evalueren, waarbij ze de geur een cijfer toekennen. 'We leggen onszelf en onze leveranciers strenge eisen op', concludeert Patrik Libander. 'Rijden in een Volvo moet ook voor de neus een plezierige ervaring zijn.'

cas

je werk niet kunnen doen omdat je een kleine loopneus hebt   :o  wereldbaan!   maar serieus. interessant.  ze moeten speciale geurkartonnetjes maken van " volvo"   ;D

Loezzie850

Volvo parfum :P

blijft inderdaad typisch en wat ik al zei, ik vind het ook niet stinken :) heb echt zoiets: das mijn auto :)
grappig dat ze er nu ook onderzoek naar doen.

maar als een nieuwe auto eenmaal in gebruik wordt genomen, dan verdwijnt de typisch nieuwgeur op een gegeven moment wel toch? en dan komt er een ander soort voor terug, wat Cas zegt, zal dan ook wel samenhangen met soort interieurfilter e.d.

)()()sT

Behoort dit ook tot een 850 geur?  :eusa_think:

;D

Ben

Nee, dat is buiten de auto

cas

idd, net zoals de mens  ;D   de persoon kan wel lekker ruiken, maar de uitstoot is niet bepaald.....  :eusa_sick: 

Ik vind dat die volvo geur behoorlijk blijft hangen. dat is ook wat het onderzoek dus zegt, het zijn de stoffen die in de gebruikte materialen vrij komen, en lijkt mij blijvend vrij blijven komen, wel in iets mindere mate... rubber ruikt in het begin ook sterk, maar een band van 20 jaar oud. Ruikt er nog steeds naar. Daarom ook dat we allemaal nu zo bevestigen die volvo geur te " kennen "  .   Het " nieuwe auto geur kartonnentje " met de geur van een verse nieuwe volvo lijkt me daarintegen helemaal geen slecht idee. 

een stukje gerecycled karton, met wat ( geheime) geurchemicalieen erop spuiten, en verkopen voor een paar euro. Echt wel dat je daar op gaat verdienen!

pwassink

Bestaat toch al?

Bij veel westerse wasstraten kan je de auto voor enige euriecenten voorzien van "nieuwe autolucht"  een samenstelling van oplosmiddelen, niet volvo specifiek.

Kan me ook nog een potje concentraat van Ief herinneren, de 740 rook naar groene appels, maandenlang ..  ;D
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

cas

Citaat van: pwassink op 13-02-2011 13:25:37
Bestaat toch al?

Bij veel westerse wasstraten kan je de auto voor enige euriecenten voorzien van "nieuwe autolucht"  een samenstelling van oplosmiddelen, niet volvo specifiek.

Kan me ook nog een potje concentraat van Ief herinneren, de 740 rook naar groene appels, maandenlang ..  ;D

precies, niet volvo specifiek.... dus doelde ook meer op een "eigen lijn"   ;)

gerritjan

De mijne naar hond helaas :'( maar goed het is wel een volvo hond :eusa_dance:
ger

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!