Technische vragen ivm aanschaf T5(R)

Gestart door Kérim, 11-02-2011 17:26:21

Vorige topic - Volgende topic

Kérim

Hallo,
Ik ben me aan het verdiepen in de aanschaf van een T5(R)

Ik heb al een hoop info gevonden met betrekking tot mijn vragen maar zou toch de boel nog graag even op een rijtje zetten.

1: Voor zover ik weet is er ergens eind 94 een update gekomen op de 850 modellen en zijn er kinderziekte's uitgehaald. (wat waren deze kinderziektes en klopt dit?)
2: Groot probleem is de achterste krukas keering.
3: Nog een regelmatig voorkomend probleem is de automaatbak, geld dit ook voor de manuele bak? Is er een standaard indicatie waarbinnen meestal een revisie moet plaatsvinden? Bijvoorbeeld tussen de 200-250000km.
4: De meeste modellen kostten tussen de 2 en 6000 euro, mag je voor rond de 4000 euro een goed exemplaar verwachten of zijn dat vaak de modellen met verborgen gebreken en aankomend onderhoud?
5: Hoe verstandig is het om een gechipte versie te kopen, zelf koop ik liever het standaard model, de kans is dan minder groot op overmatige slijtage aan alles wat draait. (Of valt dit wel mee bij de T5(R) modellen?
6: Welk bedrag moet je apart houden voor verassingen, en is een een ongeveer jaarlijks gemiddelde aan onderhoudskosten. (dus de revisie's daargelaten) Ik hoop het onderhoud tussen de 1000 en 2000 euro te kunnen houden op jaarbasis. Is dit reël?
7: Ik ben nogal huiverig voor de automaten, mede omdat deze niet zelf te reviseren zijn en de kosten schandalig hoog oplopen. Is deze angst gegrond of kan je bij de aanschaf via trucjes vaststellen hoe erg het is gesteld met de bak?

Nou ik moet afbreken, het is alweer etenstijd. Straks vul ik hem nog even aan met linkjes en verdere vragen.

francois

lees maar eens flink op het forum

komen je meesten vragen aan bod   ;D

vrgrfr

marcos45

lees en zoek en gij zult alles vinden

Kérim

Nou niet bepaald, en geloof me ik heb dagen gebladerd, maar ik kom wel algemeen een antwoord tegen (bovenstaande informatie komt deels van hier) maar het verwarrende is dat ik bij sommige zoekresultaten 100 pagina's krijg en als ik het limiteer blijft er 1 pagina met 2 bruikbare topics over.

Voorbeeld is die automaat bak en de bijkomende problemen en de dagwaarde

Dus nee, ik kom er niet 100% anders had ik de vragen niet gesteld.

elianmars

Citaat van: Kérim op 11-02-2011 22:44:44
Nou niet bepaald, en geloof me ik heb dagen gebladerd, maar ik kom wel algemeen een antwoord tegen (bovenstaande informatie komt deels van hier) maar het verwarrende is dat ik bij sommige zoekresultaten 100 pagina's krijg en als ik het limiteer blijft er 1 pagina met 2 bruikbare topics over.

Voorbeeld is die automaat bak en de bijkomende problemen en de dagwaarde

Dus nee, ik kom er niet 100% anders had ik de vragen niet gesteld.

Als je weer zoveel resultaten krijgt bij de zoekfunctie, begin dan bij de laatste pagina te lezen. Daar staat van wel een antwoord op je vragen.

Ludo

1: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,7007.0.html
2: idem als punt 1.
3: kan je niks van zeggen, de één gaat 5 ton probleemloos mee, de andere geeft de geest bij 2 ton...
4: kan je ook niks van zeggen, de één heeft met zijn gebakje van 2000 euro, méér geluk dan de ander die 5000 heeft uitgegeven.
5: Een gechipte versie is doorgaans goed afgeragd, of beter gezegd ook goed gebruikt.  ;D
6: Valt of staat ook weer met de staat van onderhoud. alles picobello, hoef je nergens rekening mee te houden.
Voor al de rest, staan er voldoende prijzen vermeld.
1000 euro voor het gewone jaarlijkse onderhoud, moet wel voldoende zijn.
7: Zie punt 3.

Kérim

henry classic v70

Koppelingen gaan over het algemeen vrij lang mee, rond de 300/350 dkm zou je er een nieuwe in kunnen zetten. Slippen doet de koppeling vrijwel niet, zijn meestal wat bijgeluiden die je gaat horen wanneer je toe bent aan vervanging. Automaatbakken heb ik zelf geen ervaringen mee maar heb wel begrepen dat flushen zo  nu en dan belangrijk is voor de levensduur.
Zoals Ludo al aangeeft weet je het nooit zeker en kun je alleen iets uitsluiten als je het zelf vervangt of is vervangen en in de onderhoudshistorie staat vermeld.
Een betrouwbare onderhoudshistorie is dus heel belangrijk!
Wil je zeker weten dat je na bijv. een aanrijding o.i.d datgene krijgt wat de wagen "waard" is, zou je deze moeten laten taxeren. Dagwaarde is n.l niet hoog van een 15-16 jarige wagen
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Vulk

Het zijn ook heel consequente auto's, rond de 2, 4 en 6 ton komt er veel standaard onderhoud terug.

Draagarmen, veerschotels, lampjes, ontsteking, motorsteunen, ...
Een exemplaar met 3 ton kan dus interessanter zijn dan een exemplaar met 2 ton...

Geen enkel exemplaar is echt goedkoop te rijden, maar ze rijden uitermate fijn mits goed onderhouden.

henry classic v70

Citaat van: Vulk op 12-02-2011 13:15:51
Geen enkel exemplaar is echt goedkoop te rijden, maar ze rijden uitermate fijn mits goed onderhouden.

Ik las ergens tussen de 20-50dkm per jaar..?? dan zou ik er 1 zoeken waar een vialle lpi-g3 install. al in zit.
(Inbouwkosten zijn ergens tussen de 2200,=/2500,=)
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

reneetje

Eentje met wat minder km opscharrelen die goed onderhouden is en daar gas in laten bouwen, , is ook een optie.

De gasinbouwers willen nu wel onderuit met de prijzen  :eusa_whistle:

T´is maar net wat je wilt besteden  ;)
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)