vervangen schijven en blokken achter

Gestart door marcos45, 16-02-2011 09:38:55

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Als de zuiger te veel speling heeft gaat hij kantelen, als het nog erger wordt kan hij ook nog eens haperen.
Hierdoor onstaat een onregelmatig slijt patroon.

Het is inderdaad het beste dit rigoreus aan te pakken anders blijf je aan de gang.
Helaas genoeg remverhalen gelezen op dit forum met een niet aflatende reeks van vervangingen omdat het probleem niet lekker aangepakt werd.

thuur

De zuigers haperen toch waardoor het blok niet mooi op de schijf wordt geduwd. Mijn eigen remklauwen vervang ik als ik de zuigers niet meer met de hand of een kleine combinatietang naar binnen kan duwen. Ik heb de Gedore 175/3 voor het zwaardere werk, daarmee krijg ik alle remcilinders wel weer terug. Maar dat is toch niet wenselijk.

De zuigers werken nu wel in een ander gebied, dus je hebt kans dat het een tijdje goed gaat. Ik zou het erg nauwlettend in de gaten houden.

Gr 8)

Ewout Schalkwijk

Ik zal het goed in de gaten houden. @Thuur, het was een plastic lijmklem en de zuiger ging heel soepel naar binnen, ik dacht nog of ik het met de hand ook kon, maar dan kom je er niet zo lekker bij.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

toppertje

goed bezig Ewout,
aan je oude schijven te zien was dit geen overbodig klusje.
zijn de schijven ad. voorzijde nog wel goed?
heb je org.Volvo schijven +blokken gebruikt?

Misha

Citaat van: verburgh op 18-02-2011 00:33:19
Kul ??? sins ik BBK achter heb rem hij veel beter. als hij achter niet mee zou remmen dan duik je te ver naar voren :P
Gelukkig zit daar een stukje electronica voor.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Ewout Schalkwijk

Citaat van: toppertje op 18-03-2011 22:42:58
goed bezig Ewout,
aan je oude schijven te zien was dit geen overbodig klusje.
zijn de schijven ad. voorzijde nog wel goed?
heb je org.Volvo schijven +blokken gebruikt?

Schijven voor zijn nog als nieuw. Natuurlijk, voor de remmerij durfde ik geen imitatie spullen te gebruiken. Die auto remt nu zo lekker, heeft die gewoon nog niet gedaan zo lang ik um heb. Over een paar uurtjes ga ik met het nieuwe motorrubber aan de gang. Gelukkig heb ik deze week al 'proef gedraaid'. Nieuw rubbertje 1300,00 kronen. zo'n 164,00 Euri's. Pffff, dan mag die daarna wel heel lekker rijden.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ewout Schalkwijk

Nou, motorrubbertje in 40 minuten vervangen. Geen slechte score volgens mij. Merk er geen zak van. En nog steeds bij elke keer dat ik start of m'n motor afzet een kort metalig geluid onder de kap. Ik had echt gehoopt dat dat aan het motorrubber lag. Die was overigens echt helemaal gaar.

Terug naar het topic. Ben nou al dagen tussendoor bezig om de nieuwe handremmen af te stellen. Iedere keer wielen eraf en het kleine tandwieltje ietsje vaster stellen, wielen er weer op en proberen maar. Nu hoor ik onder het remmen al een paar keer een stevige 'klonk' alsof de remschoenen 'plakken' aan de binnenkant van de schijven. Alles is nieuw, en niet geheel onbelangrijk, origineel Volvo.

Kan ik de blokjes verkeerd gemonteerd hebben? Hoe kan ik het beste zien/testen of de handremkabels nog wel goed functioneren? Het is toch belachelijk dat dat hele handrem gedoe zo lastig is om goed te krijgen. Wie nog tips weet te verzinnen mag ze roepen. Morgen ga ik nog eens de boel eraf halen.

Ewøut

Ludo

T5turbo

Dat "klonk" geluid bij het aantrekken van de handrem onder het rijden is normaal bij onze Volvo's.
Heb ik ook en kan verder geen kwaad.

Heb het wel eens aangekaart bij een sleuteldag bij de dealer.......hoefde me geen zorgen te maken.  ;D
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

francois

aankomende week 2 klauwen vervangen met rem voering  (achter)

la blijft iets hangen

grfr

Ewout Schalkwijk

@Ludo, zo heb ik het ook precies gedaan. Alleen dat tandwieltje. Maar of ze zitten klemvast of er gebeurt helemaal niks bij het aantrekken van de handrem. Dier 'klonk' geluiden komen soms plotseling onder het rijden zonder dat ik aan de handrem zit.

Ewøut

elianmars

Heb je de plaatjes en veertjes ook vernieuwd, of alleen de handremschoenen?

Ewout Schalkwijk

Die geleideplaatjes heb ik vervangen, veertjes niet. Zou dat het kunnen zijn? Ik vind het sowieso een erge 'Peppie en Kokkie' (Wie kent ze nog?) constructie. Handrem op je klauwen zou toch ook kunnen?

Ewøut

elianmars

Het stelt inderdaad niet echt veel voor, het handremgebeuren van Volvo  :eusa_shifty:

Heb je kopervet gebruikt? Dat wil het gekraak/gekloink ook nog wel voorkomen.

RRRRR_Ramon

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 19-03-2011 16:41:40
Nou, motorrubbertje in 40 minuten vervangen. Geen slechte score volgens mij. Merk er geen zak van. En nog steeds bij elke keer dat ik start of m'n motor afzet een kort metalig geluid onder de kap. Ik had echt gehoopt dat dat aan het motorrubber lag. Die was overigens echt helemaal gaar.

Terug naar het topic. Ben nou al dagen tussendoor bezig om de nieuwe handremmen af te stellen. Iedere keer wielen eraf en het kleine tandwieltje ietsje vaster stellen, wielen er weer op en proberen maar. Nu hoor ik onder het remmen al een paar keer een stevige 'klonk' alsof de remschoenen 'plakken' aan de binnenkant van de schijven. Alles is nieuw, en niet geheel onbelangrijk, origineel Volvo.

Kan ik de blokjes verkeerd gemonteerd hebben? Hoe kan ik het beste zien/testen of de handremkabels nog wel goed functioneren? Het is toch belachelijk dat dat hele handrem gedoe zo lastig is om goed te krijgen. Wie nog tips weet te verzinnen mag ze roepen. Morgen ga ik nog eens de boel eraf halen.

Ewøut

Direct na het monteren van nieuwe handremschoenen stelt het remvermogen niet veel voor. Ik had het bij mijn V70 ook, de eerste 2 weken weinig tot geen remwerking. Volgens VADIS moet je zo'n 400 meter rijden met de handrem er een paar tandjes op. Het advies is regelmatig gebruiken en dan na een week of 2 á 3 dan begint het wel te werken. Ik moet zeggen na 2 maanden is de remwerking zelfs verbazend goed.

Je kunt ook de handrem afstellen onder het klepje in je armsteun met een Torx50. De remkracht moet dan wel aan beide zijden gelijk zijn. Met de Torx bout stel je het aantal klikjes in zeg maar. Omdat ik alles goed in het kopervet gezet heb is het geklik ook verleden tijd.

Succes!
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪