De JazzBak: Repareer een TDI

Gestart door Deltalink, 08-03-2012 16:08:15

Vorige topic - Volgende topic

Deltalink

:-) thanks, ik heb er een hoop lol mee. Kan leuk meditatief werken ook, het volgen van zo'n Olving stappenplan plus je eigen groeiende begrip van de situatie.

Ik bedenk me net: zou ik mijn waterpomp niet ook kunnen reviseren met een nieuwe lager erin? Voor zover ik het nu begrijp is alleen de lager stuk gegaan van de pomp.

Nu ik toch enigzins de tijd heb vind ik het wel een leuke uitdaging ook om te kijken hoe goedkoop je zo'n vastgelopen TDI motor weer aan de praat kunt krijgen.

En, ik heb zitten denken om de koppakking + bouten te betalen van het op marktplaats zetten van de passagiersstoel. Ik ben toch single, en bovendien op de achterbank zitten met dat uitzicht is fantastisch.
"De achterwielophanging van de Volvo 850 is gepatenteerd onder de naam Delta-Link. Dit unieke semi-onafhankelijke systeem combineert de voordelen van een starre as met de voordelen van geheel onafhankelijke achterwielophanging." - Volvo 850 Estate folder

Deltalink

Vandaag gezellig bij Nelis32 in Arnhem langsgeweest om voor een mooi bedrag drie dingen van hem over te nemen: de tegenhouder trillingsdemper 9995645, een gloednieuwe waterpomp en een V/multiriem. Ik moest in de buurt een Rhodes piano fixen dus dat kwam mooi uit.

Natuurlijk meteen geprobeerd om de bout los te maken: http://www.youtube.com/watch?v=XEn9cx4IyaA

Whoops!
"De achterwielophanging van de Volvo 850 is gepatenteerd onder de naam Delta-Link. Dit unieke semi-onafhankelijke systeem combineert de voordelen van een starre as met de voordelen van geheel onafhankelijke achterwielophanging." - Volvo 850 Estate folder

Deltalink

Nog wat foto's. Het tandwiel van de nieuwe waterpomp is iets kleiner dan die van de ouwe, maar dat zal de pret niet drukken denk ik.

De eerste foto is van de tegenhouder trillingsdemper 999 5645 (bij mij evt te leen/huur/koop) gemonteerd op het blok. Ik moest een bout van de houder van ik denk de stuurbekrachtiging losmaken; vervolgens was het even klooien om de bout in het gat te krijgen omdat er aan de andere kant een aluminium aircoleiding in de weg zat; ik heb die uiteindelijk laten zitten en een beetje ingedeukt door het met een grote schroevendraaier aan andere kant van de bout te hefbomen tegen het blok.

Deltalink

Nieuwe ronde, nieuwe kansen: ik heb bij vroemparts.nl een dikke 27 mm dop gekocht nadat ik m'n vorige op nogal lompe wijze kapot had getrokken.

Ik had me bedacht dat het goed zou zijn om een referentiepunt te maken voor de verlengde dopsleutel, zodat hetzelfde niet nog eens zou gebeuren... na een beetje passen en meten kwam ik erop om een stuk hout te gebruiken met een V eruit gezaagd, en die dan ingeklemd in een workmate:

en dan weer met de grote stalen pijp erop:

dat leverde de volgende ongein op, klik voor filmpje:

Sweet success dus. Daarna de trillingsdemper eraf gehaald en de boel flink schoongemaakt, want het zat rondom het krukastandwiel helemaal vol met distributieriemgruis. Daarvoor heb ik ook even de metalen 'behuizing' van de distributieriem verwijderd, 3 boutjes.

Het ziet er nu zo uit:

Next step: kleppen reviseren!

UserID6342

Respect voor hoe je het doet, sorry dat ik het zeg maar lig helemaal in een deuk van het lachen als ik het filmpje zie ;D.  Heerlijk !

maruska

Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Deltalink

:) dat wordt nog wat als ie voor het eerst weer loopt.

Hans Duiven

@ 56 seconden lag het bier op mijn toetsenbord ;D ;D ;D

volvobug

Citaat van: Hans Duiven op 24-08-2012 21:25:09
@ 56 seconden lag het bier op mijn toetsenbord ;D ;D ;D
mee eens bij mij de stukjes boterham  ::)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

kvcuijck

Ik zie dit topic nu pas! Respect!! Aan vindingrijkheid en technisch inzicht gaat het niet liggen... Budget is waarschijnlijk je grootste vijand :(

Heb zelf wat ervaring met distributie, keerringen en timing maar nog geen 2.5 TDI blok uit elkaar gehaald. Stiekem ben ik dus wel een beetje jaloers ;) (Van de andere kant hoop ik natuurlijk ook dat het nooit nodig zal zijn.)

Niet vergeten om de eerste start na reparatie te filmen!!

Succes!

Koen

kvcuijck

Zijn er nog updates? Ik ben erg nieuwsgierig!!

Koen

volvobug

Joehoe, McGyver? Loopt die jazzbak al?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Deltalink

Citaat van: volvobug op 24-01-2013 19:06:28
Joehoe, McGyver? Loopt die jazzbak al?

Nee :-( ik ben faalhaas aan het uithangen de laatste maanden. Gelukkig is het nu aan het dooien en heb ik geld en steeds meer in autotechniek geinteresseerde buurmannen, dus het moest er maar eens van komen.

Ik moet nog 1 TDI uitlaatklep scoren; het leek me leuk om die van iemand van het forum over te kopen ipv nieuw bij de dealer, zoals ik er al 1 gekocht heb. Heeft iemand zo 1tje te koop?

Daarnaast liep ik een beetje vast met het vervangen van de klepsteelafdichtringen; daar heb je zo te zien een speciale tool voor nodig om die los- en vast te draaien. Met een puntige tang maak je de klepgeleiders alleen maar ovaal. Tool 999 5401 heb ik nodig.

Zo ligt de kop er nu bij: