Het opknappen van de C70 Convertible...

Gestart door giovanni4451, 06-01-2013 19:57:51

Vorige topic - Volgende topic

giovanni4451

Na bijna twee jaar in ons bezit bevalt de C70 2.3 T-5 Prestige ons nog zo goed. Zo goed zelfs dat we hem zelfs laten opknappen na wat flinke pech op de terug weg van vakantie...

Laat ik maar eens bij het begin beginnen...

We hebben de C70 gekocht in maart 2011 met 191.000 km. De auto reed fantastisch alleen de kosten voor benzine kwamen ons al snel de spui gaten uit... Ik betaalde al snel meer dan 110 euro voor een volle tank waarmee ik (met m'n kleine teen) 450-500 km kon doen... Met een T-5 is dat toch best lastig zoals velen van jullie weten...

Daarom hebben wij in Januari 2010 een LPG-G3 installatie met flash-lupe systeem laten inbouwen bij ACA in Arkel. De teller stond toen op 222.000 km. We hadden gevraagd of ze een extra grote gas tank konden inbouwen zodat de axiradius goed te doen is voor vakanties. Zo doende werd er een 72L tank geplaatst op de plek van het reserve wiel. Eenmaal rijdende op gas was het een hele verlichting dat tanken bij de pomp! :D

Met de tijd zijn er nog een aantal dingen vervangen zoals de dynamo, parkeer sensor achter en de achterschijven met remhoes. Dat laatste gebeurde net voordat ik op vakantie ging met de C70 in 2012. De reis was al helemaal uit gestippeld. We zouden vanuit Nederland richting Slowakije gaan. Daar heeft familie van ons een huis waar wij mochten verblijven. Vanuit daar zijn wij vertrokken richting Budapest, wat een prachtige stad is dat! Na een overnachting in een hotel zijn we die volgende dag vertrokken richting Belgrado. Mooi en goedkoop land maar weinig te beleven... Vanuit daar we weer verder naar beneden gereden richting de Kravika watervallen in Bosnië. Wat een prachtig mooi land is dat zeg, vooral het zuiden is zeker de moeite waard!

Na weer een overnachting zijn we vanuit het zuidelijkste puntje van Kroatie richting Zagreb gereden. De route was zo ontzettend mooi we zijn dus ook vaak gestopt om van het uitzicht te genieten! Met een temperatuur van zo'n 40 graden was in de steden / dorpjes te warm om open te rijden... Dus dak dicht en airco aan, wat een verkoeling was dat zeg! :o

Een paar dagen later kwamen we weer aan in het huis in Slowakije. Ik wist gelijk weer waarom ik voor een Volvo had gekozen... De auto heeft geen krimp gegeven en je stapt uitgeruster uit dan dat je was ingestapt!

Alleennnnnnnnn helaas heeft op de terug weg van vakantie 20 km voor de Duitse grens in Polen de motor het begeven... Ik wist nog niet precies wat er aan de hand was maar ik wist wel dat het NIET goed was... De auto werd na 3 uur afgesleept naar iets wat volgens Poolse begrippen een garage was. Het was al laat die avond en we gingen maar eest slapen. De volgende dag zouden we gaan kijken naar de auto en of hij gerepareerd kon worden.

Na een nachtje slapen en velen telefoontjes te hebben gepleegd met de ANWB gingen we maar bij de auto kijken. I was NOT amused hoe de auto erbij stond en WAAR hij stond... De monteur vertelde mij in het Duits dat: DAS MOTOR  IST KAPUT. Goed, zover was ik gisteren ook toen ik op de vluchtstrook stond >:( . De garage kon mij dus niet verder helpen en had de ANWB gevraagd om een leen auto en de C70 met transport naar Nederland te brengen. De dag erna stond er als troost een hagel nieuwe Golf GTD voor het hotel als vervangend vervoer.

(hier word je toch niet vrolijk van :eusa_snooty: )

Na ongeveer die weken werd ik gebeld dat C70 bij de garage in Nederland is afgeleverd. Diezelfde dag nog wezen kijken en opnieuw was ik NOT amused... de bumper is behoorlijk beschadigd en ook is er een velg beschadigd. Maar het ergste nieuws was nog dat er een nieuw motorblok, turbo, aandrijfassen, draagarmen en waarschijnlijk ook de bak moet worden gereviseerd. Een hele klus dus.

Na veel overwegen hebben we toch besloten de auto te houden alleen laten we dit niet doen bij de dealer omdat dat een godsvermogen kost. Dus hebben we auto geschorst en zijn we opzoek gegaan hoe we de auto willen laten opknappen. Via via hebben we iemand in Almkerk gevonden die de klus van de C70 op zich wilt nemen en kunnen we de C70 opknappen voor een zacht prijsje.

Hij heeft een nieuw motorblok met turbo voor ons geregeld bij auto Rima met 144.000 km. De bedoeling is nu om het blok te vervangen en te kijken wat er voor de rest nog vervangen moet worden. Als de bak het nog doet, laten we hem flushen. Scheelt namelijk snel weer 2500 euries... Zoals een medeforum lid die bij mij in de buurt woont zegt: If it aint broke, don't fix it! ;D

Ook worden er nieuwe schijven aan de voorkant opgezet, heb ik zelf angel eye's ingebouwd en xenon in de mistlampen en projectors.
Ben nu alleen nog opzoek naar nieuwe instaplijsten... Ik had een topic gelezen dat je ze bij europeantuning kan bestellen, alleen ik kan het nergens vinden. Iemand een idee?

Dit zijn de foto's van de angel eyes, de foto met de licht opbrengst is zonder xenon aan :

De auto is afgelopen zaterdag opgehaald en er word de komende weken aan gesleuteld. Daarna laten we hem spuiten en de velgen opknappen en is hij weer helemaal klaar voordat het cabrio weer word! Ik hoop de komende tijd hier zo nu en dan wat foto's te uploaden van hoe het ervoor staat met de C70 en natuurlijk gebruik te maken van jullie expertise voor eventuele vragen  :angel:

Met vriendelijke groet,

Giovanni de Jong

Taranis

Citaat van: giovanni4451 op 06-01-2013 19:57:51
We hebben de C70 gekocht in maart 2011 met 191.000 km.

Daarom hebben wij in Januari 2010 een LPG-G3 installatie met flash-lupe systeem laten inbouwen

Daar was de vorige eigenaar je wel dankbaar voor zeker? ;D

Serieus: balen van de motorschade en inderdaad wordt je auto er niet beter van als de ANWB 'm thuisbrengt. Maar was er nu eigenlijk precies aan de hand? Je noemt zoveel defecte onderdelen dat ik het moeilijk kan geloven :eusa_think:

Niettemin wel een prachtige auto :eusa_clap:

rifwachter

Wat een verhaal zeg  >:(

Maar straks wel weer heerlijk open genieten.
Volvo S70 2.5, Volvo 850R, Volvo S60R, Volvo V70 D5, Volvo S60 D5, Volvo C70 D5 en een citroën CX 2500 prestige turbo

giovanni4451

Citaat van: Taranis op 06-01-2013 20:05:17
We hebben de C70 gekocht in maart 2011 met 191.000 km.

Daarom hebben wij in Januari 2010 een LPG-G3 installatie met flash-lupe systeem laten inbouwen

Daar was de vorige eigenaar je wel dankbaar voor zeker? ;D

Serieus: balen van de motorschade en inderdaad wordt je auto er niet beter van als de ANWB 'm thuisbrengt. Maar was er nu eigenlijk precies aan de hand? Je noemt zoveel defecte onderdelen dat ik het moeilijk kan geloven :eusa_think:

Niettemin wel een prachtige auto :eusa_clap:

Dat gaf onze garage aan... Waarschijnlijk is het alleen het blok +turbo, de aandrijfas hoezen en draagarm rubbers. Wat er echt precies kapot is weet ik aankomende week als ze alles gaan demonteren. Het is nu dus nog even speculeren...

)()()sT

The Volvoboy

Sow, das een flink verhaal. Van die 'garage' in Polen word je inderdaad niet echt blij.... Hadden ze hem nou gewoon met de ramen open laten staan? :eusa_eh: Succes met het opknappen!
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

triton

Mooie C70 , ben wel benieuwd wat nu precies vervangen moet worden en,
niet geheel onbelangrijk wat dit alles heeft veroorzaakt.
Succes met het nieuw leven inblazen.
Professioneel raddraaier

Marc O.

... de motor het begeven...

Wat waren de symptomen? Hield de motor er spontaan mee op?
...The Nile isn't just a river in Africa...

giovanni4451

Citaat van: The Volvoboy op 06-01-2013 20:33:12
Sow, das een flink verhaal. Van die 'garage' in Polen word je inderdaad niet echt blij.... Hadden ze hem nou gewoon met de ramen open laten staan? :eusa_eh: Succes met het opknappen!

Jaa en met de sleutels erin... niet dat hij kon starten maar toch stijg je lichtelijk op als je het ziet >:(

giovanni4451

Citaat van: )()()sT op 06-01-2013 20:24:59
Wat voor gasinstallatie ligt erin?

Op de bon staat een eurogas installatie...

Citaat van: Marc O. op 06-01-2013 20:44:38
... de motor het begeven...

Wat waren de symptomen? Hield de motor er spontaan mee op?

Er zat al een tijd lang een heel klein scheurtje in het blok waardoor hij koelvloeistof lekte. Dit was echter zo minimalistisch dat het met een 'pil' op te lossen was. Op de terug weg van vakantie begon hij ook nog eens olie te lekken... Op een gegeven moment was begon hij iets meer te lekken dan een 'beetje' waardoor hij voordat ik nog kon stoppen zonder olie stond... (er kwam ook geen melding).

Helaas niks meer aan te veranderen. Het leuke eraan is dat we nu een project hebben en hem zo te laten maken dat we nog jaren vooruit kunnen!

)()()sT

Das jammer, waar zit dat scheurtje?
Bij mijn 850 heb ik aan de achterzijde aan de buitenkant van het blok een haarscheur.
Ik heb er ook Bar's leak ingemikt en de incontinentie is tijdelijk verholpen :)
Waarom heb je er geen Vialle LPi in laten monteren...? Eigenlijk toch de 'enige' goede installatie voor een T5-motor.....

giovanni4451

Citaat van: )()()sT op 06-01-2013 21:36:58
Das jammer, waar zit dat scheurtje?
Bij mijn 850 heb ik aan de achterzijde aan de buitenkant van het blok een haarscheur.
Ik heb er ook Bar's leak ingemikt en de incontinentie is tijdelijk verholpen :)
Waarom heb je er geen Vialle LPi in laten monteren...? Eigenlijk toch de 'enige' goede installatie voor een T5-motor.....

Bij mij zat daar ook het scheurtje en we hebben het ongeveer 40.000 km kunnen behelpen met van die Bar's leak! Ik hoop dat die van jouw het langer uithoud! ;)

Bij ACA hadden ze ons een eurogas installatie geadviseerd, gezien hun expertise en vrijwel iedereen een ander antwoord geeft... Hebben we besloten daarop te vertrouwen, mede ook omdat onze C5 tourer 4 jaar geleden op gas is gezet door hun. Probleemloos. En de C70 heeft ook probleemloos altijd op gas gelopen!

)()()sT

Tja, een blokje voor de 850 is zo geregeld, ik ga het in ieder geval niet zo doen als bij de V70 ;)
Voorlopig rijdt ie prima en lekt ie bijna niet meer.
Succes ermee!

daanium

Het mooiste van het verhaal vind ik dat je hem gaat opknappen!
Veel succes, en na de reparaties, weer veel plezier met de Cabrio.
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

giovanni4451

Citaat van: daanium op 07-01-2013 08:56:27
Het mooiste van het verhaal vind ik dat je hem gaat opknappen!
Veel succes, en na de reparaties, weer veel plezier met de Cabrio.

Haha bedankt Daan dat vinden wij zelf ook!
Ik hou jullie op de hoogte!  ;D