Code 411 en 417 / airco niet koud

Gestart door combinedforces, 17-06-2009 19:24:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

combinedforces

Mijn airco wordt niet koud, nou lees ik veel verschillende dingen. Heb eerst de codes uitgelezen:

411: Aanjager zit vast of vraagt teveel stroom (loopt prima volgens mij, blaast als een idioot)
417: Sensor passagierszijde zit vast (dacht dat daar geen ventilator inzat bij een 85x?) Heb 'm schoongeblazen maar toch. Alleen die sensor maakt toch niet dat de airco stopt (als het ware?)

Na reset blijven de codes komen, krijg alleen geen knipperende lampjes op de ECC.

De compressor schakelt in, zoveel is duidelijk. Haynes zegt: voelen aan de ingaande en uitgaande buis van de compressor bij een warme motor: Ingaand moet koud zijn, uitgaand warm. Waar zitten die dingen? En ik realiseer me dat dit ongetwijfeld een vuistregel is, niet supernauwkeurig ofzo, maar toch.

Ik wil eigenlijk gewoon opnieuw laten afvullen, al is dat nog maar 2 jaar geleden volgens de sticker onder de kap.

Of moet ik het ergens anders zoeken?

combinedforces

Krijg nou boobies, ik heb dus wel ventilatoren achter die sensoren bij de handgrepen zitten  ???

Nogmaals codes gedelete, nu 1-1-1. Eens zien hoe of wat morgen...

Theostek

CiteerDe compressor schakelt in, zoveel is duidelijk. Haynes zegt: voelen aan de ingaande en uitgaande buis van de compressor bij een warme motor: Ingaand moet koud zijn, uitgaand warm. Waar zitten die dingen?

Dat zijn de leidingen die bij het schutbord naar binnen gaan, de dunne leiding is de ingang en de dikkere leiding is de uitgang.
Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

combinedforces

Thanks Theo! Heb gekeken en gevoeld, direct maar even rondgebeld en vanmiddag af laten vullen met nieuw koelmiddel en leak stop. 20 minuten werk, 90 eu. En nu bibberen maar! Foutcode van de aanjager blijft, die van 't weekend maar eens bekijken.

Slotje!

Theostek

Heb ik een vraagje...Waarom leak stop middel toegevoegd!!
Als er geen lek aanwezig is onnodig toe te dienen, als er een lek zit, moet de filter/droger eerst  vervangen worden.
20 minuten werk :eusa_doh: dus zijn er voor mij bepaalde handelingen niet uitgevoerd o.a de standtijd van 30 min die gehandhaafd moet worden na vacumeren.
Dat niet alleen als de filterd/droger vervangen is zal het systeem zeker drie keer afgeperst moeten worden met stikstof,na het aflaten daarvan moet telkens het systeem gevacumeerd worden op een tijd van 15 min.
Na het aflaten van de derde en laatste keer stikstof moet het systeem diep gevacumeerd worden 45 min. om er zeker van te zijn dat er nagenoeg geen vocht meer in het systeem zit.

Wil ik je dit nog mee geven dat dit een gevaarlijk goedje is, doch door verkeerd gebruik kan het straks uitlopen op een grotere dure reparatie dat voor menig mens een rib uit het lijf zal zijn.
Dit goedje reageert op vocht, het meeste zit in de filter/droger, neemt het mee het systeem in zal als een tampon gaan uitzetten en vormt een prop.
De druk wordt zo hoog dat het systeem open barst en de gevolgen zijn ramp zalig, met spoelen is dit goedje er niet meer uit te krijgen en zal alles vernieuwd moeten worden.

Ik wil je hiermee geen angst aanjagen, maar erop wijzen wat de uitvoerende instantie achterwege heeft gelaten.

Een goede raad?
Als je het risico niet wilt lopen, laat het dan zo snel mogelijk eruithalen..



Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

combinedforces

Nu zijn we anderhalve maand verder en wordt de airco steeds minder koud. Ok, tis een zwarte auto met donker interieur maar het is zeker minder dan net na het afvullen. Geen foutcodes. Zou hij toch lek zijn? Ik weet niet zo goed waar ik aan moet denken. Condensor maar vervangen dan?

UserID6342

Denk toch dat tie lek is Jonathan :( Hebben ze geen spul toegevoegd zodat je het lekken kunt zien eventueel met UV licht ?

thuur

Citaat van: combinedforces op 30-07-2009 16:11:24
Nu zijn we anderhalve maand verder en wordt de airco steeds minder koud. Ok, tis een zwarte auto met donker interieur maar het is zeker minder dan net na het afvullen. Geen foutcodes. Zou hij toch lek zijn? Ik weet niet zo goed waar ik aan moet denken. Condensor maar vervangen dan?

Als ie binnen anderhalve maand al merkbaar minder koelt heb je vrijwel zeker een lek. Ik zou niet op de gok onderdelen gaan vervangen maar langs een specialist gaan.


Gr 8)

850blues

Idd, kan ook bijv. de pomp zijn die lekt (is bij mij het geval, laat 'm niet meer fixen en heb daarom de stekker op de leiding bij het schutbord losgekoppeld zodat ie zeker niet meer aanspringt en vastloopt).

Ik weet niet bij welke aircoboer je eerst bent geweest, maar je werkt toch in Uden.
Daar zit Car Cool Systems. En anders Deltamill in Malden. Lees je meestal goede ervaringen over.

Gr.
Roy
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

Theostek

Het lekstop middel heeft dan ook niet gewerkt, ofwel heeft dit goedje juist een lek veroorzaakt. :eusa_think:

Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

combinedforces

Citaat van: Theostek op 02-08-2009 18:37:29
Het lekstop middel heeft dan ook niet gewerkt, ofwel heeft dit goedje juist een lek veroorzaakt. :eusa_think:



Denk ook dat ik een lek heb, voel er weinig voor om op de bonnefooi dingen te gaan vervangen. Daarom maar eens langs een specialist. Werk overigens in Oss, heb het laten vullen bij iemand in Heesch die niets anders doet. Kreeg er ook een keurig verslagje bij overigens, geen hobby-bob die 't voor de lol doet. Volgens mij heb ik nog ergens een UV-lamp liggen dus ga even speuren.

850blues

Citaat van: combinedforces op 02-08-2009 23:45:22
Werk overigens in Oss

:eusa_silenced:

'k Zal het voortaan op Braboland houden.
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

combinedforces

Citaat van: 850blues op 03-08-2009 13:24:01
Citaat van: combinedforces op 02-08-2009 23:45:22
Werk overigens in Oss

:eusa_silenced:

Geen zorgen, ben maar half Hollander en al helemaal geen Nijmo of Brabo ;)

'k Zal het voortaan op Braboland houden.

RemkoT5

#13
Ben afgelopen weken me gaan storen aan foutcode 417,
themosensor ventilator passagierszijde defect.

Ik vond nergens een foto-handleiding, maar ik zet 'm hier neer.

Los halen van b-stijl afdekkap, let op de klemmetjes die kunnen breken.



Loshalen van handgreep, voorzichtig de afdekkapjes losklikken die scharnieren naar beneden open. dop 10mm en met wat kracht trek je de handgreep van de plastic houder.



Temp sensor roostertje loshalen.

los halen van zonneklep dop 10mm.



Loshalen van de a-stijl tot aan de b-stijl, zitten met 2 klemmetjes vans onder de handgreep

Dakbekleding voorzichtig loshalen,

en zie daar met 2 torc schroefjes zit de tempsensor met ventilator vast.

Deze loshalen en stekkertje losklikken.



En zie daar een baal stof, die je met een kwastje kan verwijderen of voorzichtig wat lucht, maak ook de temp sensor voorzichtig stofvrij, met kwastje of i.d.





Dan in omgekeerde volgorde alles weer vastzetten.

storing resetten.

En regeling doet het weer zonder knipperende ECC console.