automaat lekt olie

Gestart door ronajon, 02-03-2011 09:52:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ronajon

sinds ik de pijlbuis van mijn versnellingsbak van een nieuw rubbertje heb voorzien heb ik een lekkage uit de bak. ik heb al verschillende keren gekeken of er olie uit het vulgat komt maar dat lijkt niet de oorzaak te zijn.

ik heb al eea gelezen over carterventilatie en vlamdover, maar weet eigenlijk niet of dit met elkaar te maken kan hebben?
kan het zijn dat ik 'te dunne' olie heb gebruikt voor het bijvullen?

voordat ik ermee naar een dealer ga wil ik jullie vragen wat voorkomende punten van lekkage zijn voor een automaat bak en hoe ik deze zelf kan controleren? het betreft een 850 2.5 20v uit '95 automaat

thuur

Waar lekt het dan wel ???


Gr :eusa_eh:

ronajon

dat is nu net mijn vraag :)
wat zijn de vaak voorkomende punten van lekkage bij een automaat? (en belangrijker, hoe zie ik of daar het lek zit?)
ik heb vanmiddag even onder de auto gelegen, maar kon niet een punt vinden waar de lekkage vandaan lijkt te komen, de hele onderkant van de versnellingsbak zit onder de olie :(
(heb het al schoongemaakt en kijk nu regelmatig of ik een lekkage kan ontdekken)

Bas850

Weet je zeker dat het ATF olie is en geen motor olie?
"to finish first, you first have to finish"

ronajon

ja, ik moet de laatste tijd veel te vaak de automaat bijvullen. oliepeil van de motor blijft constant

thuur

Bij de askeerringen wil het nog wel eens lekken, verder zijn ze doorgaans lekvrij.

Schoonmaken met remmenreiniger en een doek en dan nog eens kijken. Zie je niets, dan de motorstarten en blijven wachten.

Je pEIlt wel op de juiste manier (zoals in het boekje staat)?


Gr 8)

ronajon

pEIlen doe ik op de vadis manier, dus dat zit wel goed.
morgen maar eens de motor een tijdje stationair laten lopen en dan kijken of er is te vinden is.

ik wil zowiezo de carterventilatie gaan vervangen. vandaag een slangetje ervan weten te breken omdat ik deze wou schoonmaken. het slangetje zat helemaal potdicht. (946233)

kan ik zo'n set compleet bij de dealer bestellen?


Jack v

je bedoelt het slangetje van de vacuumtoren naar het vlamdoverpotje? Slangetje van ongeveer 15cm dit kun je idd wel bij de dealer halen, de knietjes zou ik ook gelijk vernieuwen.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Nelis32

Je schrijft dat je olie lekkage hebt SINDS je het rubbertje van je peilbuis hebt vervangen... Over het algemeen werkt het zo dat als je problemen hebt na onderhoud, je eerst bij je eigen werk te raden moet gaan. 90% van de problemen op dat moment komen echt door verkeerd werk / materiaal.

Maar als dat het zeker niet is, kijk eens goed waar je aandrijfassen je bak uit komen, hoewel ik denk dat het daar het hardst zal lekken als de auto rijdt.

Als het lekt bij de oliekering waar je bak wordt aangedreven door de krukas moet de olie echt tussen je motor en bak uit komen.
Hier zitten ook twee kleine openingen (om nog twee boutjes los te draaien van je carterpan van je motor) hier zou het dan tussenuit moeten komen. Als dat zo is heb je wel een redelijke uitdaging.

Succes, en laat even weten als je wat hebt gevonden!

ronajon

@Jack v:  het is het slangetje nr. 18, reeds opgelost door bij de brezan een stuk rubber slang te kopen als vervanger.
@Nelis32: mijn eigen conclusie was ook al dat het waarschijnlijk aan het rubbertje zou moeten liggen als deze als laatst vervangen was, maar dit lijkt niet zo te zijn :( (jammer anders was de oplossing makkelijker dan wanneer ik nu moet gaan zoeken naar een lek).

ik zoek lekker verder, en als ik iets vind zal ik het melden


ronajon

Citaat van: Nelis32 op 03-03-2011 08:55:42
Je schrijft dat je olie lekkage hebt SINDS je het rubbertje van je peilbuis hebt vervangen... Over het algemeen werkt het zo dat als je problemen hebt na onderhoud, je eerst bij je eigen werk te raden moet gaan. 90% van de problemen op dat moment komen echt door verkeerd werk / materiaal.

Maar als dat het zeker niet is, kijk eens goed waar je aandrijfassen je bak uit komen, hoewel ik denk dat het daar het hardst zal lekken als de auto rijdt.

Als het lekt bij de oliekering waar je bak wordt aangedreven door de krukas moet de olie echt tussen je motor en bak uit komen.
Hier zitten ook twee kleine openingen (om nog twee boutjes los te draaien van je carterpan van je motor) hier zou het dan tussenuit moeten komen. Als dat zo is heb je wel een redelijke uitdaging.

Succes, en laat even weten als je wat hebt gevonden!

je had toch gelijk ....
vandaag eens goed alles schoongemaakt en daarna de motor laten lopen, paar keer schakelen en kort en zacht stukje heen en weer gereden en inderdaad blijkt het toch het ringetje te zijn ....

blij dat ik het gevonden heb en minder blij dat ik dus nu weer ermee aan de slag kan