olieaftappug

Gestart door gero, 24-03-2011 17:49:45

Vorige topic - Volgende topic

gero

Hallo

Ik ga morgen voor het eerst de olie verversen van de 850.

Omdat ik toch een momentsleutel heb,  wil ik de aftapplug met de juiste moment aandraaien.

Weet iemand  de juiste aanhaalmoment ?

Alvast bedankt

gr.
Audy

Jeroentjuh

Aanhaalmoment weet ik niet zo, maar gebruik geen koper ringetje maar een originele van alu...

T5turbo

Citaat van: Jeroentjuh op 24-03-2011 17:53:25
Aanhaalmoment weet ik niet zo, maar gebruik geen koper ringetje maar een originele van alu...

Hoezo?
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

GJV70

Roffel Sound Addict

Jeroentjuh

Citaat van: T5turbo op 24-03-2011 17:54:27

Hoezo?

Omdat je ook een alu carter hebt, met een koperen ring gaat je plug dan muurvast zitten. Opeen stalen carter kun je prima een koperen ring gebruiken......

HanV70

35nm voor BENZINE uitvoering met aluminium ring op aluminium carterpan.
40nm Voor DIESEL uitvoering, weet niet of daar een aluminium carterpan onder zit.
Er wordt vaak een koperen ring bij het oliefilter geleverd, omdat deze ook voor volvo's met een stalen carterpan gebruikt worden, niet gebruiken zoals al eerder vermeld, vreet vast.

grijzev70tdi

Vast is vast. Heb je heen moment sleutel voor nodig (nog nooit gebruikt daar voor)
Grolsch, het klinkt al lekkerder

thuur

Citaat van: grijzev70tdi op 24-03-2011 20:28:06
Vast is vast. Heb je heen moment sleutel voor nodig (nog nooit gebruikt daar voor)

Het juiste antwoord is 35Nm.

Gr :eusa_clap:

T5turbo

Citaat van: Jeroentjuh op 24-03-2011 20:21:09
Citaat van: T5turbo op 24-03-2011 17:54:27

Hoezo?

Omdat je ook een alu carter hebt, met een koperen ring gaat je plug dan muurvast zitten. Opeen stalen carter kun je prima een koperen ring gebruiken......

Nooit geweten en ook nog nooit last van gehad, maar weet wat geleerd.  :angel:
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

Eric Kubbe

Citaat van: HanV70 op 24-03-2011 20:27:10
40nm Voor DIESEL uitvoering, weet niet of daar een aluminium carterpan onder zit.
Er wordt vaak een koperen ring bij het oliefilter geleverd, omdat deze ook voor volvo's met een stalen carterpan gebruikt worden, niet gebruiken zoals al eerder vermeld, vreet vast.

Vreet vast? :eusa_doh: Ik gebruik een koperen ring, maar de plug gaat juist los zitten! Na 15 dkm. zit de plug soms 2 gangen los!! Misschien moet ik juist een alu ring gaan gebruiken? ???

thuur

Citaat van: Eric Kubbe op 28-03-2011 20:45:06
Citaat van: HanV70 op 24-03-2011 20:27:10

Vreet vast? :eusa_doh: Ik gebruik een koperen ring, maar de plug gaat juist los zitten! Na 15 dkm. zit de plug soms 2 gangen los!! Misschien moet ik juist een alu ring gaan gebruiken? ???

Of de carterplug wat vaster draaien?

Gr :eusa_eh:

Jack v

Ik heb er geeneens een ring tussen, er zit een conische kop op de plug die hem wel afsluit. Geen lekkage geen loslopende pluggen :eusa_angel:
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Eric Kubbe

Zou dat het zijn? :P Ik laat hem door mijn zoontje van 3 aandraaien. :eusa_naughty:
Even serieus,
ik heb wel eens gehoord dat, doordat er 2 verschillende materialen tegen elkaar aan gemonteerd zitten er een spanning gaat lopen (tabel vh periodiek systeem van elementen) waardoor de spanning welke je op het schroefdraad zet zich ontlaat.

Eric

thuur

Citaat van: Eric Kubbe op 29-03-2011 21:32:45

Zou dat het zijn? :P Ik laat hem door mijn zoontje van 3 aandraaien. :eusa_naughty:
Even serieus,
ik heb wel eens gehoord dat, doordat er 2 verschillende materialen tegen elkaar aan gemonteerd zitten er een spanning gaat lopen (tabel vh periodiek systeem van elementen) waardoor de spanning welke je op het schroefdraad zet zich ontlaat.

Eric

Twee verschillende metalen op elkaar zullen altijd een potentiaalverschil hebben. Dat is inderdaad iets ala stroom, maar niet met spanning via de een of ander. Het resultaat is meestal dat de metalen op elkaar gaan "invreten". Ik zou zeggen, Google maar eens als je meer wilt weten, het is behoorlijk uitgebreide kost.

Ander partijkvoorbeeld: de stalen boutjes in het aluminium thermostaathuis. Het forum staat vol met gebroken huisjes, verrotte schroeven (uitschieten) en andere demontage-ellende. Het staal vreet zich compleet vast in het alu.

Gr ;)