Distributieriem vervangen

Gestart door konniekip, 27-04-2004 13:29:18

Vorige topic - Volgende topic

konniekip

Straks gaat mn auto naar Paul voor het vervangen van de distributieriem. Er is nogal veel oneenigheid op het forum of de spanrollen ook mee vervangen moeten worden. Ja zelfs de waterpomp wordt preventief vervangen door sommigen. De hydrolische riemspanner laat ik bij goed functioneren sowieso niet vervangen. Dat ding is me veels te duur.

IK laat denk ik doen: distributieriem, spanrollen en waterpomp. Ook al goed voor een leuk bedrag  :'(

Zijn er hier mensen die dit zelf allemaal doen? Volgens de Haynes manual ziet het er betrekkelijk eenvoudig uit.

Pretorian

Ik was van de week in de garage voor het ophalen van een paar steeklampjes en had daar een "leuke" discussie over de distributieriem
In mijn sedan uit '94 ligt een riem die 75000 km meegaat vanaf model 95' gaat de riem 120000 km mee. Nu heb ik altijd begrepen dat de riem bij mij ook 120k km mee ging. Niet dus. En gezien de km stand had deze riem ook al lang vervangen moeten worden. Nu is hij gelukkig nog heel en dus gelijk een afspraak voor a.s woensdag gemaakt. Maar het is iets om zelf goed in je achterhoofd te houden.  
If you want the job done right, hire a professional!          Volvo 850 Club lidnummer 0703300

gerritw

Dinsdag is bij mij de distributieriem aan de beurt. Omdat ik de 240k aardig nader (schijnt het moment te zijn dat de waterpomp sowieso vervangen wordt) is de waterpomp wordt de waterpomp preventief vervangen. De spanrol is afhankelijk van de staat waarin de garage 'm aantreft. Distributieriem is 200 euries inclusief montage (was m'n renault toch duurder). Zal van de week de prijzen nog wel even doorgeven.

konniekip

is die 200 euro inclusief waterpomp en rollen? Rollen zou ik sowieso laten vervangen.

gerritw

Alleen de distributieriem, de spanrollen komen er apart bij. De waterpomp wordt goedkoper omdat spul toch open ligt.

Ik wordt nu wel gepakt op het overige. De remtangen (3 stuks) zijn verrot en moeten vervangen worden. Daarnaast zijn de achterschijven aan vervanging toe. En tot slot moet een motorsteun vervangen worden. Klap op de vuurpijl vond ik toch wel de mededeling dat de plusdraad van de contactdoos van de trekhaak (orrigineel Volvo) over de benzinetank is gespannen. Je moet er niet aan denken wat dit bij kortsluiting had kunnen doen...................  Al met al wordt dit een gigantisch dure beurt.  :'( (ik dacht dat ik mijn Volvo goedkoop had aangeschaft, ik kom nu toch in de buurt van het "normale" van wat ik via marktplaats zie).

Maar ja je zit wel in een Volvo 850 ;D is wel een fantastische bak om in te rijden.

Overigens de airco-inspectie kost nu 65 euri's (leegmaken en opnieuw afvullen). Gegeven de prijzen die ik elders heb gezien is dit een zeer schappelijke prijs.

Geert-Jan

Iemand interesse in wat prijzen:
- Distr.riem € 66,64
- Looprol  € 47,24
- Spanrol € 72,00
- Hydr. spanner € 89,25
- Waterpomp € 89,85

Alle prijzen zijn incl. 19% BTW.
Exlusief montage.

Deze prijzen gaf de Dealer in Zeeland op.
Hydrolische spanner had ik niet om gevraagd maar blijkbaar willen ze die ook aan mij slijten.
Als hij nog heel is gaat dat dus niet door.
Bij twijvel wordt de hele zaak vernieuwd.
Heb al enkele keren bij een ander merk voor kosten gestaan.

Volvo850Club lidnr.0504409

ed

Moet voor het vervangen van de waterpomp het koelsysteem leeg?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

george

Citaat van: ed op 25-06-2004 09:17:40
Moet voor het vervangen van de waterpomp het koelsysteem leeg?

Anders loopt het vanzelf leeg als je de oude pomp eruit trekt, zou ik dus wel doen :P
Fiat panda'84 - opel kadet '86 - 745 D6 '87 - 745 B230K '89 - 945 B230FT '92 - 855 T-5 '94 - V70 R-AWD MY 2000 - 945 Polar B200FT '97 - V70 2.4T AWD - Audi A6 Allroad 2.7T

wepster

ja hij moet leeg maar dat is een heel eenvoudige klus onder de radiator zit een pijpje daar duw je een tuinslang op en je draait het los dan loopt het systeem leeg en om hem te vullen is nog makkelijker vol gooien met vloeistof dan motor laten lopen en blijven bijvullen tot hij vol is het is een zelf ontluchtings systeem
veel succes
groetjes wepster 8) 8) 8) 8) 8)

Reitse

hmm.. dat bijvullen is mij iets anders verteld...
- vullen tot max
- motor starten en stationair laten lopen
- motor uitzetten en aflaten koelen
- koelvloeistof bijvullen
- weer starten (je kan er dan mee gaan rijden, verschil is dan niet groot meer)

Waar ik namelijk achter kwam is dat als je de motor stationair laat draaien het niveau wel redelijk op pijl blijft. Pas als je de motor afzet zakt het peil...

mark20v

En als je flink gas geeft stijgt het niveau. Niet vergeten om ook het kachelcircuit mee te pakken door de kachelkraan op warm te zetten.

mark

Volvo separates men from the boys  

Reitse

En dat ook al doen als je de vloeistof eruit laat lopen. Er zit trouwens nog een aftappunt ergens onder het motorblok, iemand die daar de vloeistof ook uit laat lopen? (ben het zelf bij radiatorwissel vergeten....)

Ben123

achter op het blok zit een aftapplug aan de leiding,een koperen plug!

Ben123

Bij het vervangen van de distributie riem is het altijd verstandig om de rollen en eventueel de waterpomp te vervangen!
De waterpomp lagers komen op een andere spanning bij het vervangen van de riem!
Daardoor gaat hij of lekken of hij loopt stuk in het lagerwerk!
Spanrol zeer zeker vervangen!
Als de riem toch breekt nadien of de pomp loopt stuk,dan heb je een enorme kostenpost!
voorkomen is beter dan..je weet wel!

Emiel

Hmmm, vandaag is weer gebleken dat een waterpomp preventief vervangen wel zo verstandig is. In april een riem van een 850 Glt vervangen met de spanner en de rollen. Maar er werd besloten dat de waterpomp dus bleef zitten bij 215000 km. Vandaag stond ie voor de deur met een vastgelopen waterpomp :-\. Schoepen zijn in het aluminium gaan vreten totdat ze stil stonden, riem is om de rollen heen gaan krullen en dan is het afgelopen.....morgen weten we of ie het nog doet... . Dus vervang die waterpomp maar als je twijfeld voordat ie grote schade veroorzaakt.

Emiel... :(