Programmeerbare interval achterruitwisser?

Gestart door frankentan, 28-02-2011 16:28:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

frankentan

@Thuur:
Als jij me kunt vertellen waar ik het relais voor de achterruitwisser kan vinden (bij een V70) en welk nummer het is, wil ik best nog wel een keer ondersteboven en achterstevoren de voetenbak in kruipen en mijn handen openhalen om het te testen hoor  ;D

jeroen74

Ik heb zo'n intervalrelais weleens zelf gemaakt, maar ik vond het uiteindelijk allemaal niet echt handig. Een apart draaiknopje vind ik toch net wat makkelijker. Vaak moet je toch de intervaltijd beetje finetunen de hele tijd, en dan is een klein tikje erbij/eraf op een draaiknop toch sneller dan weer 2 keer met de handel heen en weer. Voor achter zou ik zo'n handel-programmeerbare-interval wel weer okay vinden, dat is allemaal wat minder kritisch.

thuur

Citaat van: frankentan op 01-03-2011 15:49:41
@Thuur:
Als jij me kunt vertellen waar ik het relais voor de achterruitwisser kan vinden (bij een V70) en welk nummer het is, wil ik best nog wel een keer ondersteboven en achterstevoren de voetenbak in kruipen en mijn handen openhalen om het te testen hoor  ;D

204


Gr 8)

razorx

Citaat van: jeroen74 op 01-03-2011 18:53:05
Ik heb zo'n intervalrelais weleens zelf gemaakt, maar ik vond het uiteindelijk allemaal niet echt handig. Een apart draaiknopje vind ik toch net wat makkelijker. Vaak moet je toch de intervaltijd beetje finetunen de hele tijd, en dan is een klein tikje erbij/eraf op een draaiknop toch sneller dan weer 2 keer met de handel heen en weer. Voor achter zou ik zo'n handel-programmeerbare-interval wel weer okay vinden, dat is allemaal wat minder kritisch.
Je hebt hier een terecht punt.
In bijde roffels heb ik zo'n VW relais ingebouwd.

Ik ervaar in de praktijk dat je met ons miezerweer de interval tijd continu bij moet stellen.
Dan is de schakelaar omlaag, wachten en weer omhoog methode omslachtiger dan die met een draaibaar wieltje.

Wat niet wegneemt dat de interval tijd voor de achterruit wisser te kort is.

Als haasje een estate had gehad, dan had hij hier zeker wat leuks voor verzonnen. ;)

haasje

Die kans was zeker aanwezig geweest :D

Kan er iemand proberen wat er gebeurt als je een relais 99 ipv relais 204 plaatst. Misschien dat ik van daar uit iets meer kan doen.

frankentan

Ik zal van het weekend eens kijken en dan meld ik me weer met de bevindingen!

Frank

frankentan

Ze results are in! Ik heb het 204 relais eruit gehaald en daarvoor in de plaats een VW99 relais ingestoken. Naast de bekende krassen op mijn hand, heeft het experiment de volgende resultaten opgeleverd:


  • Inschakelen achterruitwisser (schakelaar naar rechts/niet interval): achterwisser gaat continu wissen (geen interval). Bij uitschakelen (schakelaar terug naar het midden) stopt de wisser weer
  • Inschakelen interval achterruitwisser (schakelaar naar links): achterwisser gaat continu wissen (geen interval). Bij uitschakelen (schakelaar terug naar het midden) blijft de wisser continu wissen (gaat dus niet uit). Uitschakelen lukt pas door de schakelaar weer naar rechts te zetten en daarna terug naar het midden

Daarnaast heb ik verschillende combinaties geprobeerd om een interval tot stand te laten komen, maar dat is me niet gelukt.

Mochten er nog bollebozen zijn die hier chocola van kunnen maken, dan houd ik me van harte aanbevolen. Je zou zeggen dat er toch ook een relais zou moeten zijn dat hetzelfde doet als de VW99, maar dan voor de achterruitwisser...

Groeten,
Frank

jeroen74

Dat komt, denk ik, omdat het relais wacht met afvallen tot de parkeerpositie is bereikt. Aangezien bij de achterwisser het parkeren helemaal intern geregeld is en niet zoals voor, 'door' het intervalrelais heen, blijft het relais aangetrokken.

Het relais krijgt geen spanning in de continue-wis stand, dus zal ie afvallen (een soort reset zeg maar).

Als alleen de te korte tijd aangepast moet worden, ik denk dat dat een kwestie is van een wat groter timing-condensatortje in het relais zetten ;)

frankentan

Zou er dan echt geen 'of-the-shelf' relais zijn waarmee dit geregeld zou kunnen worden?

jeroen74

Een auto zoeken die de gewenste functie heeft en hopen dat het zo past? Al zal dat met moderne autos moeilijk zijn, dit soort functies zijn denk ik tegenwoodig allemaal bijeengebracht in een 1 of ander ECUtje ;zoals bij de Volvo 480.

Als ik behoefte zou hebben aan zo'n programeerbaar achterruitwisserinterval relais zou ik denk het bestaande relais 'even' modificeren met een klein microcontrollertje. Heb ik al eerder gedaan bij mijn Sierra toen.