Olie verversen wie/wat/waar?

Gestart door Ronin, 16-03-2011 11:03:21

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Je hoeft je roffel inderdaad niet op een brug te zetten voor een oliewissel.
Bij een verlaagde roffel heb je wat minder ruimte maar het gaat prima.

Zorg voor:
-Olie
-Oliefilter plus tooltje om die makkelijk los of vast te draaien
-Ringetje voor het filter
-Opvangbak voor de oude olie. Moet schenktuit hebben om de oude olie netjes weg te gieten in een leeg vat.
-Een goede ringsleutel

Vervang de olie als de motor maar een beetje warm is, zo is de olie mooi vloeibaar maar verbrand je je handen niet.

UserID6342

Citaat van: Jasper Boven op 16-03-2011 21:21:42
Mijn wagen is verlaagd en ik kan de olie verwisselen zonder de auto op te krikken. Mij kost een oliewissel zo'n €18.
Oh ??  En gooien ze dan je oude olie er weer terug in of zo, want voor die prijs kan een bedrijf absoluut niet wisselen. Een origineel oliefilter kost een tientje, bij bulkinkoop 5 euro.  Blijft er 13 euro (uitgaande van bulkinkoop) over voor dik 5 ltr olie.  Wat voor olie komt er dan in ?  Ben ik erg benieuwd naar.  Let wel, dan loopt de monteur er voor niets bij want als die ook nog betaald moet worden van die 13 euro word het al helemaal niets.  Oh ja, en ik vergeet de BTW nog die afgedragen moet worden.  Dus het bedrijf is van die 18 euro al 2.87 kwijt.

)()()sT

"ik kan...." dus volgens mij doet ie het zelf ;)

Net als wij overigens (met een eigen vat 5W40).

EdenAli

Binnenkort maar actionolie 5w 40 halen iemand ervaring ermee?

Sbv

Ik gooi er hoogst waarschijnlijk Elf Evolution SXR 5W40 in daar we dat nog hebben staan op het werk

Jasper Boven

Citaat van: Dirk342 op 17-03-2011 05:42:13
Citaat van: Jasper Boven op 16-03-2011 21:21:42
Mijn wagen is verlaagd en ik kan de olie verwisselen zonder de auto op te krikken. Mij kost een oliewissel zo'n €18.
Oh ??  En gooien ze dan je oude olie er weer terug in of zo, want voor die prijs kan een bedrijf absoluut niet wisselen. Een origineel oliefilter kost een tientje, bij bulkinkoop 5 euro.  Blijft er 13 euro (uitgaande van bulkinkoop) over voor dik 5 ltr olie.  Wat voor olie komt er dan in ?  Ben ik erg benieuwd naar.  Let wel, dan loopt de monteur er voor niets bij want als die ook nog betaald moet worden van die 13 euro word het al helemaal niets.  Oh ja, en ik vergeet de BTW nog die afgedragen moet worden.  Dus het bedrijf is van die 18 euro al 2.87 kwijt.
Citaat van: )()()sT op 17-03-2011 06:48:50
"ik kan...." dus volgens mij doet ie het zelf ;)

Net als wij overigens (met een eigen vat 5W40).

Zoals gezegd verwissel ik mijn olie dus zelf. Stond naar mijn idee ook wel aangegeven in de text. Ik giet er 10W40 van de Action in. Loopt die prima op; geen noemenswaardig verbruik, sludge of wat dan ook.

)()()sT

Citaat van: EdenAli op 17-03-2011 08:14:30

Heb je die dan?? Ik heb laatst alleen 10W40 zien staan; dit hebben we even in de 850 gekieperd toen ie de olie door die gare turbo vloeibaar de uitlaat in braakte :D

Jasper Boven

Citaat van: )()()sT op 17-03-2011 11:19:58
Citaat van: EdenAli op 17-03-2011 08:14:30

Heb je die dan?? Ik heb laatst alleen 10W40 zien staan; dit hebben we even in de 850 gekieperd toen ie de olie door die gare turbo vloeibaar de uitlaat in braakte :D

Heb de 5W40 vorige week nog zien staan. Wordt per liter verkocht.

EdenAli

Klopt 3 euro nogwat de liter

EdenAli

Pik ik even van het Smart-forum toen ik op zoek was naar de specificatie's van techno olie van de action.--------------------------------------------------------------------------------
Uw garagehouder zegt dat de motorolie vervangen moet worden? Trap niet in dit staaltje geldklopperij. Henk de Groot, oud-directeur van Castrol Nederland, stelt dat olie verversen helemaal niet nodig is. Je wordt belazerd waar je bij staat. Zelf rijdt de oliegoeroe al 350.000 kilometer op hetzelfde goedje. "Daarbij ontzie ik mijn portemonnee én het milieu". De 86-jarige deskundige heeft een peilstok met chip uitgevonden die aanwijzingen geeft wanneer de motorolie van dusdanige kwaliteit is dat je die zelfs je ex niet zou laten drinken. Het smeersel, zo leert de praktijk, hoeft pas na honderdduizenden kilometers of jaren van autogebruik vervangen te worden. Bijvullen als het peil te laag uitkomt, is voldoende. De cijfers liegen niet: wereldwijd 200 miljard euri aan verspilling. De milieuvervuiling is enorm.

De Groot: "Mensen denken dat het foute boel is als olie inktzwart blijkt, het omgekeerde is waar! Vuildeeltjes in moderne olie, vaak koolstofresten, krijgen een omkapseling. De olie wordt daardoor zwart en dikker bij hitte, maar dat is juist goed. Olie verversen is een bijgeloof, door de industrie in stand gehouden. Want op elke liter motorolie maken de grote jongens veel winst. Het hele idee stamt uit de tijd van die stokoude T-Fordjes!" De voormalige olietopman riep jaren geleden al dat verversen geldklopperij is. "Maar de tentakels van de industrie zijn lang, de autobranche is machtig, de olielobby een wereldspeler. Daarom ben ik monddood gemaakt, de belangen zijn te groot". Hoort u het ook eens van een insider

@®-

En ook al na dit mooie verhaal ga ik niet bezuinigen op die paar tientjes die me de olie en filter kosten.

Als ik € 100,- euro uitgeef voor olie en een filter, kost me dat dus per maand € 8,33. Sorry maar daar ga ik geen risico voor lopen dat de Volvo me in de steek zou laten.

Ludo

Citaat van: @®- op 18-03-2011 08:56:37
Als ik € 100,- euro uitgeef voor olie en een filter, kost me dat dus per maand € 8,33. Sorry maar daar ga ik geen risico voor lopen dat de Volvo me in de steek zou laten.

De 100 euro is dan op jaarbasis.
Als je dan in dat jaar, zoals de oliegoeroe in EdenAli's verhaal, 350.000km aflegd, loop je evenveel 'risico'...

;D

@®-

Citaat van: Ludo op 18-03-2011 10:07:34
Citaat van: @®- op 18-03-2011 08:56:37

De 100 euro is dan op jaarbasis.
Als je dan in dat jaar, zoals de oliegoeroe in EdenAli's verhaal, 350.000km aflegd, loop je evenveel 'risico'...

;D

;D ;D ;D

Heb ik niet geod gelezen. Maar dat rij ik nog niet eens in 10 jaar.

Dus ik hou het op die € 100,- per jaar

:evil:

StefanCJ

Ik ga het volgende keer denk ik maar zelf doen.

Sbv

ik waarschijnlijk morgen. Zo even plekje reserveren  ;D