Bi-Fuel (Koltec Necam) onderhoudsvraag

Gestart door peter1977, 25-03-2011 14:57:48

Vorige topic - Volgende topic

peter1977

Citaat van: Ludo op 06-04-2011 18:33:50
Hij heeft een S70, cilindertank van 70 liter bruto, tegen de achterzetel.
Die tank zit in een V70 Bi-fuel. In een S70 Bi-fuel zit een 85 liter tank ;)
Kan in mijn tank dus theoretisch 68 liter getankt worden.

peter1977

Citaat van: Ludo op 06-04-2011 18:31:06
Mooi.  :D
Persoonlijk zou ik minimum 1x per jaar alles laten reinigen en filters vervangen.
Kost een stukje minder dan ieder 1,5/2 jaar 800 euro.  ;)

Zeker mee eens. Daar ging ik in eerste instantie ook voor naar de gasboer. Echter, bij onderzoek bleek er van alles mis. Hopelijk is dit volgend jaar bij de onderhoudsbeurt anders.

peter1977

Citaat van: Ludo op 06-04-2011 21:50:36
Dat kan inderdaad soms een nadeel zijn.
Maar dan ook echt "soms", er zit bij wijze van spreken op iedere straathoek wel een tankstation.

Voordelen van de originele Volvo Bi-fuel:
- Grote actieradius (550-600km);
- Vulopening voor gas netjes achter het benzineklepje, net als de vulopening voor benzine;
- Gasmeter zit in het originele dashboard (op de plek van de temperatuurmeter bij een gewone S/V70).

Nadelen:
- Achterbank kan niet neergeklapt worden, omdat de gastank er in de breedte achter zit;
- Kleine kofferbak (43cm diep, 50 cm hoog). Met vakanties niet zo handig, maar met een dakkoffer oplosbaar;
- Zwaardere achterveren nodig vanwege gewicht gastank en eventuele belading (passagiers en baggage).

zjap

Hoi Peter,
Ik wil toch nog even reageren, ook al rij je ongetwijfeld weer soepeltjes rond.
Mijn gasmannetje wees me ook op de kwaliteit van het gas. Als je zo snel na revisie weer problemen krijgt zou je eens een ander tankstation kunnen proberen, indien op de route. De kwaliteit van LPG is in Nederland goed, sludgevorming heeft echter wel te maken met de hoeveelheid verzadigde en onverzadigde bestanddelen van de LPG.

De door de sludge stroever bewegende plunjer in de verdamper van Necam voorkomt een goede werking, echter
mijn ervaring met de installatie is dat haperen en stotteren van de motor vooral wordt veroorzaakt door zeer fijne vervuiling in de spleetjes die door de stappenmotor meer of minder bloot komen te liggen en hiermee de gashoeveelheid naar de injectors bepalen.
Ik zou zweren dat mijn gasverdeelhuis brand- en brandschoon was, echter na hernieuwde inspectie zag ik 1 piepklein hardnekkig "pareltje" dat zich in een van de spleten had vastgezet.  Na grondig heen en weer krabben onder een lamp m.b.v een voelermaatje wist ik het te verwijderen, de Bifuel loopt hierna al weer 7.000 km als een zonnetje.
Ik heb vanaf de door mij uitgevoerde verdamperrevisie (met  Verdampere.nl revisiekit)  en schoonmaken van het verdeelhuis ook een extra papierfilter geplaatst tussen verdamper en verdeler. Deze zit er nu ook zo'n 7000 km tussen, zonder haperen. Ik hoop dat je in ieder geval soepeltjes blijft rijden en necam-koltec perikelen blijft delen met ons. Groet, Jaap. ('99 Bifuel automaat)

peter1977

Bedankt voor je reactie Jaap. Gelukkig rijdt m'n Bifuel weer als een zonnetje, gewoon zoals het hoort. Vorige week nog even de antennering van m'n contactslot laten vervangen, waardoor de startproblemen ook over zijn. Ben erg blij met de S70 op dit moment ;)