Foutcode 5-1-4 Cooling Fan Half Speed - Fan draait niet als AC aan is

Gestart door renelle, 16-03-2011 01:36:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

renelle

Hallo,

Ik ben al eventjes aan het puzzelen wat hier de oorzaak van kan zijn. Misschien is iemand bereid mee te denken...

Ik krijg (ook na een reset) vrijwel direct de Foutcode 5-1-4 Cooling Fan Half Speed. Daarnaast draait de Fan niet bij ingeschakelde AC.

Een vorige eigenaar/garage heeft een draad gelegd vanaf de drukschakelaar die een relais bedient waarmee draad 1 van het Fan Relay gestuurd wordt (volgens mij de low-speed signaal draad). Met de draad aangesloten (volgens mij komt er 12V op het relais vanaf de drukschakelaar) draait de Fan bij inschakelen AC. Zonder deze draad niet. Foutcode onstaat onafhakelijk van het wel/niet aansluiten van deze draad.

Via de diagnose stekker (3xdrukken met het pennetje in A2) kan er een test-scenario doorlopen worden. Diverse regeleenheden worden één voor één aangestuurd, waaronder de koel fan. Helaas hier maar één sneheid en geen lage en hoge stand (weet alleen niet of het de hoge/lage snelheid is die wel werkt).

Heb de diagnose stappen uit Vadis doorlopen. Alle te meten spanningen en weerstanden kloppen. De conclusie hieruit is: vervang het Fan Relay.

Klinkt het inderdaad aannemelijk dat het Fan Relay (boven de ventilator) defect is? Kan ik het relais ook op een andere manier testen?

Waarom doet hij het dan wel door het (later door vorige eigenaar) geplaatste extra relais dat één van de signaal draaden met de mass verbind?

Zou de drukschakelaar van de AC ook de oorzaak kunnen zijn van deze issue? Is dat te testen?

Ben benieuwd of iemand deze set van symptomen herkent...

thuur

Heb je een originele AC (oranje lampje) of later ingebouwd (blauw lampje)?


Gr :eusa_think:

renelle

Voor zover ik weet, betreft het een originele AC... De 2 lampjes onder de 2 knoppen zijn oranje. Knipperen ook, maar dat komt volgens mij omdat de sensoren in linker en rechter lucht kanaal een storing geven (volgens mij had ik die code uitgelezen).

Het is van origine een Duitse auto. In 1998 geimporteerd en toen ook voorzien van G3-LPG installatie (Prins).

Ik heb 'm recent in mijn bezit gekregen, al diverse issues opgelost en ben nu vooral aan het onderzoeken wat er verder nog aan mankeert (en of dit betaalbaar op te lossen is). Wil er graag een tijdje mee blijven rijden, maar dan moeten een paar probleempjes opgelost worden. De belangrijkste zijn:
- LPG: loopt op vollast niet goed.
- Airco lijkt niet goed te werken (Fan probleem?)

Voor de LPG problemen is volgens de LPG specialist wel een oplossing, maar ik wil eerst alle motorstoringen opgelost hebben.

T.a.v. de Airco lijkt het erop dat de druk te hoog op loopt (puur mijn gevoel hoor...). Als ik de extra draad naar het fan relais loskoppel, slaat de fan niet aan. Lijkt de druk in de Airco erg hoog op te lopen (je hoort het echt sissen, en de droger en de leidingen worden erg koud/nat). Als ik de draad aansluit dan lijkt de Airco wel goed te functioneren al slaat de pomp nog steeds erg vaak aan en uit, met een behoorlijk effect op het stationair lopen van de motor.

Ik ga vanmiddag even langs de Volvo dealer om te vragen wat een nieuw relais kost. Als deze niet te duur is en op voorraad is, wil ik deze op voorhand vervangen. Maar misschien is er nog iets extra's te controleren om de drukschakelaar uit te sluiten...

Aan de andere kant... als de bij uitvoeren van het test-scenario (de EGR, Vacuumklep, injectors, toerenteller, etc. worden één voor één aangestuurd/getest) de radiator fan maar op één snelheid gaat draaien, lijkt het me aannemelijk dat het relais defect is. Tenzij een defect AC drukrelais effect heeft op het wel/niet goed functioneren van de aansturing vanuit de ECC van het radiator fan relais (en het fan relais geen signaal krijgt van de ECC)...

Kortom... een leuke puzzel!  :eusa_wall:

thuur

1) gas in een turbomotor: Vialle LPi is toch de installatie die je moet hebben. De rest moet zich (nog steeds) bewijzen op de lange termijn.

2) snel in- en uitschakelen: systeem te leeg. Laat eerst het aircosysteem volledig controleren bij een aircoboer (vacumeren, vullen, etc.). Als je de compressor 'voelt' koppelen in de motor: motorstationair zwak (lucht/benzine) of compressor draait zwaar (versleten). Volgens mij doet de lage drukschakelaar vooral de magneetkoppeling inschakelen. Ik heb even geen schema's bij de hand maar de lage fansnelheid wordt volgens mij vanaf een ander punt aangestuurd.


Gr ;)

renelle

Tja... als je de keuze hebt... Maar in dit geval lag de LPG installatie er al in.

Overigens op het forum ook gelezen dat de Prins VSI installatie ook goed aan de praat te krijgen is (als een van de weinige alternatieven naast de LPi). Ik ken ook minimaal één ander voorbeeld waarbij dit (zelfs licht getuned) ook goed werkt met een dampgas installatie. Ook bij het adres waar ik de installatie heb laten controleren hebben ze (naar hun zeggen) voldoende ervaring met de T5 om het goed werkend te krijgen. Alleen bleek slechts een deel van de daartoe benodigde turbo voorbereiding gemonteerd te zijn. Deze kan voor een paar honderd euro later ingebouwd en ingeregeld worden, dus dat is te overzien...

Airco is pas bijgevuld en gecontroleerd. Moet alleen nog terug om te laten onderzoeken of en waar deze lekt. Ik ga ervan uit dat hij lek is, anders was hij bij de aanschaf niet leeg... Wil alleen proberen te achterhalen waarom er een bypass is gemaakt naar het fan relais en zorgen dat dit deel goed gaat werken...

renelle

We zijn weer een stapje verder...

Met dank aan mijn "buurman" heb ik kunnen constateren dat de oorzaak niet zit in het fan relais. Ook door het relais te wisselen met die van de V70 (waarvan zeker is dat de low-speed van de fan werkt), blijft de low-speed bij mijn 855 niet te werken.

Ook bij het doorlopen van het test-scenario (met het andere relais) waarin o.a. de fan op beide snelheden wordt aangestuurd, gaat de fan alleen aan op de hoge snelheid.

Bij het direct schakelen (12V) van de twee (rode/groene) draden van de fan, werken beide snelheden wel. De fan lijkt dus in orde...

Zou het dan toch een slechte drukschakelaar zijn van de AC?

Heeft iemand nog sugesties? Weet iemand hoe ik de drukschakelaar van de AC kan testen of overbruggen?

renelle

Inmiddels nog niet veel verder gekomen...

Fan draait nog steeds niet en na verloop van tijd komen de onderstaande foutmeldingen steeds weer terug:
5-1-4    Cooling Fan Half Speed
5–3–2   Arbeidstrap groep B

Als ik in Vadis kijk lijkt het erop dat 5-3-2 een relatie heeft met de andere code en het niet werken van de Fan op halve snelheid.

Heb inmiddels de stekkers van Fan, AC-schakelaars losgehaald en gecontroleerd. Ook de ECU eruit gehaald en zie nergens oxidatie of aanleiding tot slechte contacten. Durf echter ook nog niet met de contact-spay aan de gang te gaan...

Heeft iemand nog suggesties?

Hoort de lage snelheid van de fan alleen te gaan draaien voor de AC of ook n.a.v. (een eerste level) van de koelvloeistof temperatuur? Weet iemand hoe ik eenvoudig kan testen of de Fan op die manier wel gaat draaien? Als ik de motor warm laat draaien lijkt alleen de hge snelheid te werken...

Weet iemand welke AC-sensor voor het aansturen van de lage snelheid Fan zorgt?

Alvast dank voor het meedenken!


renelle

Toevallig dit item tegengekomen: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,47831.0.html

Ik herinner me ook een code op de instrumenten over de motor teperatuur. Kan dit ook met deze storing met de radiator ventilator te maken hebben?

:eusa_wall: