zekering lpi pomp

Gestart door DD, 06-04-2011 09:46:11

Vorige topic - Volgende topic

DD

Het lijkt erop dat mijn LPi pomp geen teken van leven meer geeft. Ik vertrok gisteren van mijn werk zonder problemen om na een minuut of 5 verrast te worden door een op dat moment stationair stotterende motor. Omdat het een druk verkeersplein was en ik +/- 50km van een lege lpg tank was verwijderd de auto maar op benzine gezet. Dit loste direct het stotteren op.
Omdat sinds de laatste tankbeurt eigenlijk alleen maar lange stukken netjes heb gereden verbaasde het mij dat de tank 50 km voor zijn normale leeg melding al leeg zou zijn. Omschakelen naar gas op rijdend op een 80km weg gaf meteen problemen in de vorm van flink inhouden. Dus besloten bij de eerste gas pomp om er maar wat in te gooien maar helaas de tank was helemaal niet leeg. 25 liter gas gin er in terwijl bij tank leeg meldingen ergens tussen 35 en 38 liter gas in moet. Als ik de auto start en stationair laat draaien en hij schakelt om naar gas slaat die direct af. Ik hoor de pomp ook niet zoemen voor het starten om het systeem op druk te brengen.

Ik heb geen eerdere duidelijke meldingen gehad in welke vorm dan ook dat de pomp op zijn eind liep en tot op heden ook geen foutmeldingen in de vorm van knipperende lichtjes op het benzine/lpg knopje/indicator.

Ik heb een vialle systeem met een ringtank, het is een volvo af gemonteerd systeem uit 99. Zitten er ergens zekeringen die ik kan controleren of kan ik via een probe even spanning op de pomp zetten om te kijken of die dan wel draait.
In het ergste geval moet er een nieuwe pomp in maar volgens mij is dat niet een DIY klusje. Weet iemand bij benadering de kosten hiervoor.

Bas850

Weet het niet zeker maar vaak zitten in de buurt van je gascomputer 2 zekeringen, controleer deze even.
"to finish first, you first have to finish"

DD

ik heb 2 bakjes  met zekeringen gevonden (staat netjes onder motorkap waar ze zitten). het eerste bakje (1x 5a en 1x20a) geven beide 12v. Het tweede bakje heeft 4 zekeringen, 2x 5a en 2x20a. Op deze zekeringen meet ik +/- 1v.

Tevens zit bij de drukregelaar op het schutboard een 5polig relais in een (volvo) voet met 4 draden. Deze was wat gecorrodeerd. Die heb ik schoongemaakt maar dat mocht ook geen verschil maken. (wellicht het relais stuk).

Wie o wie heeft er een electrisch schema wat ik kan uitpluizen zodat ik weet waar welke zekeringen voor dienen en welke draden waar naar toe gaan.

Heeft de LPi pomp een eigen relais 103 die de voeding veroorzaakt. Zo ja waar zit deze normaliter dan?

razorx

Een google voor de montagehandleiding met schema leverde dit op:
http://www.dcccl.nl/migrated/temp2/VOLVO%20V70%202.4i%2020V_221416.0.pdf

Je zou ook even de draden naar de pomp onder de wagen (achter) kunnen checken. Bekend zwak punt.
Zie ook:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,31813.msg639713.html#msg639713

DD

hey bedankt hier kan ik wat mee. Zal ook zeker even onder de wagen duiken om te kijken of ik ook een draadbreuk heb.

Ludo

Citaat van: DD op 06-04-2011 09:46:11
Ik heb geen eerdere duidelijke meldingen gehad in welke vorm dan ook dat de pomp op zijn eind liep en tot op heden ook geen foutmeldingen in de vorm van knipperende lichtjes op het benzine/lpg knopje/indicator.

Dacht je dat er een waarschuwing vooraf gaat?.  :eusa_doh:
Aan een drukmeting van de pomp heb je meer, i.p.v. een stroomplan...

DD

Hoezo heb ik meer aan een drukmeting. de pomp draait niet dus ik heb geen druk. of de pomp is te barsten of de bedrading/electronica naar de pomp heeft de geest gegeven waardoor die niet draait. Pas als ik weet of er wel gewoon netjes voeding en stuurpulsen worden gestuurd ga ik denken aan een drukmeting.