Ledig gewicht kenteken veranderen RDW

Gestart door Harnt, 24-03-2011 20:51:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

V70 classic

Citaat van: joebar op 27-03-2011 12:41:18
Citaat van: RRRRR_Ramon op 27-03-2011 11:57:53
Citaat van: joebar op 27-03-2011 10:31:24
bijna in elke grote gemeente is wel ergens een weegbrug, en als daar handel overheen gaat zijn die ge-ijkt...

Maar die weegbruggen die jij bedoelt (bij vuilinzamelaars, zand-, en grindhandels, oude metalenhandelaren) ronden vaak niet op 1 kilo, vaker op 10 kilo maar ook wel op 100 kilo af. Ik sta er regelmatig op met de vrachtwagen dus ik kan het weten.

Ik heb ooit eens een Mitsubishi Pajero 2.5 Turbo Diesel Intercooler gehad die ik na de val van het grijskenteken voor particulieren heb laten omkeuren naar geel kenteken. Ik moest voor een 2 zitter met laadruimte gaan betalen en ging van iets meer dan 700 gulden per jaar naar bijna 3000 gulden wegenbelasting...  :-\ Toen wilde ik er dus ook een achterbank in hebben en heb hem omgebouwd. Hij moest dus ook opnieuw worden gewogen en dat gewicht ging van 1500kg op het (grijze) kenteken naar 1712kg.

Ik heb de auto van te voren behoorlijk gestript, radio eruit, kleine accu geplaatst, bullbar eraf, side bars eraf, roosters rond de achterlichten, schaarkrikje erin i.p.v. de hydraulische standaard potkrik, een stalen velg met een smalle band achterop de klep. Desondanks toch een gewicht van 1712kg door een achterbankje van max. 50 kg...  :-\ De wegenbelasting heeft er dan ook voor gezorgd dat ik deze auto heb weggedaan. Toen er sprake was van de afschaffing van de grijskentekenregeling donderden de prijzen van deze auto's maar door ombouw kon je nog iets terugwinnen. Ik heb hem toen met gesloten beurs kunnen omruilen voor een Vectra 1.7 TD bij een handelaar die nog wel afzetmarkten (Rusland) wist voor terreinwagens.

Overigens is mijn V70 2.5D AT uit 1999 (MY00) 1541kg op kenteken. Ik denk dat wanneer ik hem opnieuw zou wegen dat dat behoorlijk hoger uitkomt.
Ik heb een aanhanger gebouwd, en daar wilde ik het gewicht van hebben om met 2 motoren erop onder de 751 kg te blijven, is op een grote brug op 198 kg gewogen, dus is minimaal op 2 kg nauwkeurig gebeurd

De meeste bruggen hebben een instelling waarbij ze op een paar kilo nauwkeurig wegen.
Echter in normale modus is het op een 10 kilo.
Dit is dan ook de nauwkeurigheid wat is aangegeven.

grts
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

tackle

Citaat van: Harnt op 24-03-2011 20:51:05
Sinds twee weken in het bezit van een v70 TDI Aut. uit '97(modeljaar '98). Deze auto heeft de eerste 10 jaar van zijn leven in Belgie gewoond voordat ie naar Nederland werd gehaald. Ik ben nu de tweede 'Nederlandse' eigenaar.

Nou hebben ze bij de RDW bij invoer van de V70 het ledig gewicht op kenteken gezet op 1570kg, en daar ben ik nu niet zo blij mee.
Als ik op oa marktplaats rond sneup dan valt mij op dat +/- 85% van alle TDI Aut. het gewicht op 1548kg uitkomt. En dat klinkt mij veel beter in de oren.(scheeld 140,- p/j)

Mijn V70 heeft niet overdreven veel 'extra' luxe. Ik heb geen elektr.bed.stoelen, geen BC, geen mistlampen voor, geen koplampwissers, geen lederen bekleding, geen schuifdak.
Wel heb ik 4 x elektr.ramen, elektr.speigels+verwarmd, ECC(L-R gescheiden), SC-805 radio.

Wat mijn punt is, kan ik bij het RDW geen aanpassing van mijn ledig gewicht(op kenteken, niet die van mijzelf :P) gaan vragen, of moet ik dan echt op de weegbrug?

Groetjes Harnt

een manier om dat voor elkaar te krijgen is een verlaging van je laadvermogen. Dat is een papieren kwestie. Even een formulier downloaden van rdw.nl en de kentekenbewijzen opsturen. Voorts betalen, ik meen 60 euro. Dan krijg je je nieuwe papieren binnen en is je laadvermogen aangepast. Ik weet echter niet of dat van invloed is op de wegenbelasting.