Levensduur Airbag

Gestart door LouisXIV, 30-03-2011 11:25:25

Vorige topic - Volgende topic

LouisXIV

Ik ben weer bezig met een brandweer examen te leren en las een stuk over airbags. Toen begon ik mij af te vragen hoe lang is de levensduur van een airbag.
Zit er in mijn Volvo een airbag met natriumazide (NaN3) óf is hij gevuld met het modernere guanidinenitraat (CH4N4O2) dat stabieler is en langer meegaat?

Ik ben benieuwd. NB mijn Volvo is uit 1999.

daytonawim

Pffffffff, hier ligt een geplofte maar daar staat niks op over waarmee hij is gevult.

( die is geploft door een een voorwerp  dat knelde tegen de zij airbag en niet door een aanrijding,dus als brandweerman kan je hier uit opmaken dat bij het knippen en spreiden van een voertuig een airbag beknelling toch een risico vormt )

Wij gebruikte vroeger eenvoudige spanbanden om de airbag in stoel, dak of zij stijlen af te binden, zodat bij een probleem je em niet voor je hoofd krijgt.

Stel je vraag eens bij Volvo nederland, volgens mij krijg je daar wel een zinnig antwoord of verwijzing.

Ries van de Zilverschuit

Goede vraag, volgens zit er ergens in de auto (dacht op de b-stijl) een sticker met de houdbaarheidsdatum van de airbag. Officieel 10 jaar meen ik, maar ik las hier volgens mij ook dat die door Volvo inmiddels verlengd is tot 15 jaar.

Ik was altijd slecht in scheikunde op school, dus ik weet echt niet over wat voor spul het gaat en al helemaal niet wat er in onze klapzakken zit.

Wel een belangrijke vraag trouwens!
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

LouisXIV

Citaat van: daytonawim op 30-03-2011 11:51:48
Stel je vraag eens bij Volvo nederland, volgens mij krijg je daar wel een zinnig antwoord of verwijzing.

Vraag is inmiddels ingediend. Ik zal het antwoord hier posten.

StefanCJ

Volgens mij is zoiets al een keer langskomen op het forum ... Hoe of wat weet ik verder niet, maar onze superforumzoeker weet het vast nog uit zijn hoofd.  ;)

LouisXIV

Citaat van: StefanCJ op 30-03-2011 12:23:14
Volgens mij is zoiets al een keer langskomen op het forum ... Hoe of wat weet ik verder niet, maar onze superforumzoeker weet het vast nog uit zijn hoofd.  ;)
Grapje zeker ik vind de zoekfunctie van dit forum werkelijk droevig.

wepster

Citaat van: LouisXIV op 30-03-2011 12:40:27
Citaat van: StefanCJ op 30-03-2011 12:23:14
Grapje zeker ik vind de zoekfunctie van dit forum werkelijk droevig.

ludo niet hoor hij kan ermee lezen en schrijven vraag hem maar eens ;D

oja voor zover mij bij staat ( maarhou me tengoede) is de levensduur 10 jaar en ik geloof om de 5 jaar controlle volgens de sticker in je deur style .
kontroleer of ereen sticker in je deur style staat dan zou er volgens alles airbags in je auto zitten

greets wibo

Ludo

Helaas, Mario heeft ermee zitten klooien, nu werkt niks meer.
Men zegt wel eens, if it ain't broken, don't fix it, maar soms zijn mensen eigenwijs.

;D  ;)

Het is inderdaad wel eens langs gekomen, en dit is wel het correcte antwoord:
Citaat van: R-man T op 30-03-2011 11:52:10
Officieel 10 jaar meen ik, maar ik las hier volgens mij ook dat die door Volvo inmiddels verlengd is tot 15 jaar. 

dielie850

Bij mij zit er een sticker op de airbag en daar staat inderdaad op dat hij na 10 jaar moet worden vervangen ( is wel een USA uitvoering)

thuur

StefanCJ

Echt waar ... Als Google met pensioen gaat kan Ludo zijn plek innemen!

;)

Ludo

Ik hoop toch eerder als Google met pensioen te kunnen...  ;D

LouisXIV

Ik Citeer;

"Geachte heer.....,

De levensduur van de airbag is even lang als die van de auto.
De airbag patronen zijn gevuld met een pyrotechnische poederlading in plaats van natriumazide.

Met vriendelijke groet,
Volvo Cars Nederland B.V."

Ik heb daarna gebeld met de bewust persoon of dit ook voor mijn auto gold dit was niet bekend. Maar volvo heeft wel aangegeven dat alle airbags van Volvo's een levensduur hebben die gelijk is aan die van de auto. De opmerking op de sticker in de B-stijl is dus komen te vervallen. Hij gaf wel aan dat SRS meldingen wel serieus genomen moeten worden. Maar het na 10 jaar aanbieden van je auto om de airbags te controleren is dus NIET nodig.  :eusa_dance: :eusa_clap: