Schokbrekers olie vs gas dempers

Gestart door Ewout Schalkwijk, 07-04-2011 13:02:28

Vorige topic - Volgende topic

Ewout Schalkwijk

Ik begin te vermoeden dat m'm schokdempers hun einde naderen. De laatste winter heeft de Noorse wegen tot Zwitserse gatenkaas getransformeerd en door die gaten slaat de auto af en toe helemaal door tot op het eind.

Nou vraag ik me af wat nou precies de verschillen zijn tussen gas en oliedempers, afgezien van de gebruikte materialen natuurlijk want dat snap ik ook nog wel ;-) ik wil eigenlijk niet meer uitgeven dan dat originele dempers van Volvo zouden kosten. Ik heb geen sportieve rijstijl, zal zeker m'n auto niet verlagen (erg onhandig hier op het platteland) dus standaard dempers zijn goed genoeg voor mij.

Klopt het dat de dempers van Volvo olie gevuld zijn? Ze piepen in elk geval niet zo amechtig als ze door kuilen heen gaan.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

HanV70

Voor de standaard volvo zijn de voordempers olie gevuld, OEM is BILSTEIN is overeenkomend (het zelfde) als SACHS super touring, kosten in Nederland rond de e 100,--.
Er wordt meerdere keren aangegeven op het forum, dat voor normaal gebruik deze uitstekend voldoen.

-D©©©L-

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 07-04-2011 13:02:28
Ik begin te vermoeden dat m'm schokdempers hun einde naderen. De laatste winter heeft de Noorse wegen tot Zwitserse gatenkaas getransformeerd en door die gaten slaat de auto af en toe helemaal door tot op het eind.

Nou vraag ik me af wat nou precies de verschillen zijn tussen gas en oliedempers, afgezien van de gebruikte materialen natuurlijk want dat snap ik ook nog wel ;-) ik wil eigenlijk niet meer uitgeven dan dat originele dempers van Volvo zouden kosten. Ik heb geen sportieve rijstijl, zal zeker m'n auto niet verlagen (erg onhandig hier op het platteland) dus standaard dempers zijn goed genoeg voor mij.

Klopt het dat de dempers van Volvo olie gevuld zijn? Ze piepen in elk geval niet zo amechtig als ze door kuilen heen gaan.

Ewøut

De orginele voordempers zijn inderdaad gevuld met olie, en gas....
Alleen de standaard originele achterdempers hebben geen gasvulling om schuimvorming van de olie tegen te gaan. Nivomats wel.
Tegenwoordig zijn eigenlijk alle dempers voorzien van een dergelijke gasvulling.

Jur

Die wegen zijn killing idd. Na 2 jaar E16 zijn de schokbrekers aan hun eind. Ook hangt de auto wel wat voor. Ik gooi er ook nieuwe veren onder dan.

Nog niet helemaal zeker of ik nog dit onderhoud ga doen trouwens. Auto nadert de 6 ton en er zijn vele kleine dingetjes. Volgende winter moet ie sowieso vervangen worden.

Ewout, heb jij je auto in NO gekocht? Ik heb die van mij meegenomen vanuit NL(ivm hoge kilometerstand).

Ewout Schalkwijk

Hoi Jur,

Nee ik heb mijn V70N indertijd in Nederland achtergelaten en forumlid 'Toppertje' rijdt er al weer een paar jaartjes in. De mijne is 13 jaar geleden in de buurt van Aken (Dld) geleverd en is een aantal jaar geleden naar Harstad (Lofoten) verhuisd, daarna is die naar Kongsberg verhuisd, en nu de laatste anderhalf jaar is die in mijn bezit.

De importprijzen waren destijds zo hoog voor mijn V70 (ik moest toen 17.000 euro importheffing) betalen, terwijl de auto nog een waarde van 12.000 euro had en al 340.000km op de klok had. Dat risico durfde ik niet te nemen.

Ewøut

P.S. Waar hang jij uit in Noorwegen? Ik woon in Hvittingfoss.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein