Tikkende kleppen erger met 5w-40 olie

Gestart door The Judge, 07-04-2011 17:08:53

Vorige topic - Volgende topic

Sven850

Naar mijn weten is het volvo filter gewoon een Mann filter met volvo printje. Bosch en Mann filters ontlopen elkaar bijna niet dus het kan denk ik geen kwaad.
XC40 T4 Recharge

Sven850

Citaat van: The Judge op 11-04-2011 19:55:22
Citaat van: Vulk op 10-04-2011 11:40:22
Mag mijns inziens niets uitmaken.

Heb er inmiddels weer 10w 40 olie in en ik moet zeggen dat het wel iets beter is maar nou niet helemaal jevan.

Heb bij de eerste wissel ook het filter gewisseld(merk bosch). Kan het ook zijn dat het een verkeerd filter is??

Ik laat tevens deze week ff de oliedruk nameten. Mocht blijken dat de oliepomp aan zijn eind is kan iemand mij vertellen wat hij kost en waar hij zit op/onder/naast de motor.

Alvast bedankt

Pomp zit op de krukas, distributie zijde. Prijs geen idee
XC40 T4 Recharge

The Judge

Volvo gebruikt origineel toch ook bosch filters. De filters die ik nu heb gebruikt heb ik online besteld met wat andere spullen.

The Judge

Het is even stil geweerst rond dit probleem, maar het lek lijkt boven. De oliedruk is gemeten en dit is zoals het hoort. Het probleem was vervuiling in de motor. De motor is geflusht met een produkt van forte en het getik is teruggebracht naar acceptabel niveau.

Leuke bijkomstigheid is dat de motor wat stiller en trillingsvrijer lijkt te lopen en ook de gaspedaalreactie lijkt iets verbeterd.

De rooie kan dus nu met een schoon oliesysteem de zomer in :laugh:

stotteraar

Heb je nu weer 5W of 10W gebruikt?

Mijn 2.5T (272.000 km) zit 5W30 op, terwijl het boekje 10W voorschrijft.
Verder geen problemen, maar wat kan ik er het best ingooien als het zover is?

)()()sT

5W40 of 10W40. Die laatste is koud iets dikker maar doet het ook goed.

Grappig dit topic; ik heb het toen niet gelezen maar ik zat met hetzelfde probleem bij m'n 850.
Deze is van 1993 en heeft sowieso klepstoters die luid tikken bij koude start. Ik had door een gare turbo er 10W40 van Action ingekieperd en er nog ff mee gereden.

Toen ik een weekje of 3 geleden m'n eigen vol-syntheet 5W40 erin gooide had ik ook bij warme motor een onregelmatig mee tikkende klep. Inmiddels ben ik 2000 km. verder en is het weg.
Natuurlijk rij ik 's morgens de eerste 10 minuten met vrolijk tikkende stoters rond  ;D
Navraag bij de vorige eigenaar leerde me dat er toen 0W50 in werd gekieperd  :eusa_shifty:

R o b

0W50 voor woon-werk verkeer..... :eusa_wall:  

The Judge

Heb er nu een 5w 40 vol syntheet in van kroon olie. Olieverbruik is behoorlijk minder geworden. Heb ongeveer 2000 km gereden en het niveau op de peilstok is nog niks veranderd.