Van een ring moet je het hebben

Gestart door Jean-Paul, 01-08-2013 14:46:34

Vorige topic - Volgende topic

Jean-Paul

Toen ik mijn huidige v70 zo'n 2 maanden geleden kocht vertelde de verkoper dat de airco defect was, en dat het waarschijnlijk de verdamper was die vervangen moest worden. Immers alle andere airco onderdelen waren volgens hem al vervangen (wat hij overigens niet kon aantonen...). Er was wel meer niet in orde, zoals een lekke kachelradiateur (reeds zelf vervangen), maar de verkoper was niet erg technisch en het interesseerde hem allemaal niet zoveel.

Omdat de airco geen top prioriteit had heb ik pas afgelopen week daar wat aandacht aan besteed, het werd namelijk wel erg warm in de auto. Na wat spitten op het forum gekeken naar de magneetkoppeling. Die werkte, de compressor sloeg ook aan wanneer ik de lage drukkoppeling kortsloot.
Daaropvolgend voor vandaag een afspraak gemaakt bij Airco Techniek in Groningen voor een diagnose.
Hieruit bleek dat de compressor nog niet zo lang geleden vervangen was, maar dat de vorige monteur een ringetje was vergeten van de leiding compressor <> droger. Daardoor was het systeem zo lek als een zeef. Na het plaatsen van het o-ringetje en bijvullen van de airco hingen de ijspegels aan de zonneklep  :eusa_dance:

Kosten 130 euro en een nieuwe trui.

Achteraf blijkt dus dat de garage (overigens geen idee welke) waar de auto in onderhoud was, dus ook wat technische gebreken kent ;) :eusa_whistle:

Al met al viel de oorzaak/reparatie dus gelukkig erg mee. Ik zag er namelijk al tegenop om het dashbord te demonteren.
Conclusie: Voer eerst een goede diagnose ipv lukraak onderdelen te vervangen  ;)