Lock-up vraagjes divers

Gestart door Ronker, 14-04-2011 17:57:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ronker

Mijn 1e vraag voor de kenners hier (en er zullen nog vele volgen want ik heb zo'n dwangneurose dat ik alles van alles wil weten ;D)

Ik heb net pagina na pagina door zitten lezen over de lock-up funtie van de automaat, maar hier lees ik tegenstrijdige dingen over.

Hoort de lock-up in 4 er wel of niet af te geen bij meer gas, zeg maar meer dan 10% extra?
Bij mijn roffel is de vergrendeling echt boterzacht, als ik maar iets gas bijgeef stijgen de toeren meteen, ik voel de lock-up zowiezo bijna niet (zie hem wel werken op de toerenteller). Alleen met koude olie wil ik in 2 en 3 nog wel een licht schokje voelen maar in 4 is het amper waar te nemen.
Ik verdenk de PNP switch ervan niet goed te werken of verkeerd afgsteld te staan, ik krijg afwisselend foutcode 3-3-2 en 3-2-3, of slechts één van beide.

Olie is wel aan een wissel toe zo aan de kleur en geur te zien (en ruiken :eusa_sick:), kan dat ook invloed hebben op de vergerndeling van de lock-up?

Ronker

Pfff, typecursus moet ook weer eens opgefrist worden zie ik :eusa_dance:

KIM

Ligt ook een beetje aan de snelheid.
Rond de 100 km/h schakelt de lock-up gemiddeld genomen in. Een beetje gas bij zorgt er dan voor dat 'ie er al weer af gaat.
Bij hogere snelheden moet je de boel zwaarder belasten om de lock-up uit te schakelen.

Ik heb wel verschil in gedrag gemerkt bij mijn R tov de GLT die ik heb gehad; die hield de lock-up langer vast.

Ronker

Ik zal eerst eens de olie wisselen, want die is gewoon echt niet meer zoals het hoort :eusa_snooty:

Als de olie ook maar een beetje op temperatuur begint te komen is de vergrendeling echt ehh, laat ik zeggen, boterzacht. Alleen als ik mn gas zover terughaal dat de auto net niet decellereerd blijft de lock-up zitten :eusa_wall:

Ik kan trouwens nergens iets terugvinden over de mechanische werking vd lock-up, hoe die bekrachtigd wordt bijvoorbeeld, of een tekening vd bak. Zelfs via Google komt er een hoop info naar voren maar geen gedetaileerde technische info, en dat is wel zo makkelijk om te kunnen beredeneren waarom iets doet wat het doet (of niet natuurlijk ;D)

Iemand hier die die info heeft? Ik heb ondertussen Vadis gedownd maar nog niet werkend op mn pc, mis ergens een bestandje lijkt het wel :-\

Ronker

Inmiddels contact gehad met Autrans, donderdag as gaat roffeltje er naar toe om de koffie te laten vervangen voor mooi rood spul en ze gaan even een rondje rijden om een oordeel te vellen over de lock-up :eusa_pray:

Ik had de afgelopen week wat meer tijd (en ruimte ;D) om roffeltje wat meer de sporen te geven en het is me opgevallen dat als het spul allemaal goed warm is en ik de bak in wat hogere toeren jaag en dan bij de gewenste snelheid het gas even terughaal dat hij dan netjes in de lock-up valt en er ook beter op blijft zitten.

Ik heb dan al wel een aantal keer de kick-down gebruikt en wat langere tijd goed doorgetrokken. Helaas hoor ik bij echt goed doortrekken bij het overschakelen wel heeel eventjes een soort schriek geluid (beetje als een jankend toplager bij een handbak maar dan maar een tiende van een seconde ofzo).

Zou het kunnen dat ik door de boel wat meer te belasten er wat vervuiling los is gekomen waardoor alles weer wat beter is gaan werken? Of duid dit bijvoorbeeld op interne lekkage waar ik al meer over gelezen heb?

-D©©©L-

Misschien hoor je wel gewoon een versleten kachelventilator.  ?

Ronker

Nee, komt echt vanuit de bak :-[
Kachelfan is niet geheel geruisloos meer maar maakt ook niet echt herrie, piepen doet ie al helemaal niet :eusa_naughty:. En die staat bij mij trouwens bijna altijd tegen stilstand aan.
Is ook echt alleen even een fractie van een seconde op het moment dat het koppel er weer opkomt, dan is er even een schriek te horen, maar zal als de olie gewisseld is het nog eens proberen op te roepen, met een beetje mazzel is het dan weg (maar ben bang dat het toch de koppelomvormer is :eusa_wall:)

Ronker

Gisteren nog even goed kunnen luisteren en het schriek geluid doet zich alleen voor met het gas in standje kick-down, dus echt bij vol accelereren, en precies op het moment van schakelen.

Wat me ook opvalt is dat boven de, zeg 4500rpm, het koppel duidelijk minder wordt, er treed geen extra slip op ofzo maar de duw in de rug(voor zover als je daarvan mag spreken bij een 20V ;D) is beduidend minder. Wordt niet geleidelijk minder maar echt een dip en dat blijft dan zo tot er geschakeld wordt, is dat gewoon een karakteristiek van deze bakken of misschien toch een koppelomvormer die niet fris meer is?