bijgeluid na koude start.

Gestart door Vulk, 02-05-2011 16:41:07

Vorige topic - Volgende topic

Vulk

Sinds een hele tijd heeft mijn auto een nieuw bijgeluid. (T-5 1996 lpi)

Het is iets dat uit het motorruim komt en het is te horen tussen de 1000 en 2500 toeren, bij meer toeren overstemt het motorgeluid.
Het gaat mee met het toerental heb ik de indruk, beetje het geluid van afremmen op de motor.

Ik heb het geluid 1x per dag, namelijk kort na de koude start 's morgens.
Als ik de auto start hoor ik het niet, na een paar 100m begint het en na 2-3km is het weg...

Ik dacht eerst aan m'n koppeling, maar bij intrappen of loslaten klinkt het geluid hetzelfde.
Het kan dat het al langer aanwezig is, maar ik hoor het pas (denk ik) sinds ik een 'harde' bovenste motorsteun heb.

Klinkt dit herkenbaar?

thuur

Is het ook als je zonder multiriem rijdt?

Gr :eusa_think:

Vulk

Uiteraard hebben we dat nog niet geprobeerd, maar het klinkt aannemelijk.

Waar denk je aan?

thuur

Meelooprol multiriem, dynamo of stuurpomp komt het eerste in mij op. Het klinkt als een lager wat enkel koud bijgeluiden maakt. Als je de koppeling intrapt, zakt het geluid dan ook met het toerental?

Gr :eusa_think:

Vulk

Jap, bij stationair hoor ik het zelfs niet.

Meelooprol, dynamo en stuurpomp zijn allemaal nog origineel...

mehn

Heb ik ook.

Bij mij is het niet de dynamo en ook niet de aircopomp. De spanner verdenk ik ook niet want daar het ik de derde versie al van  :eusa_think:

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Jack v

bij mij is het de stuurpomp.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Vulk

Een aircopomp heb ik niet. ;D
Stuurpomp of meelooprol? Misschien eens in licht in de WD40 zetten en zien of dat helpt?

Stuurpomp heb ik recent willen vervangen, maar de vervangpomp was krom. :(

thuur

Ik zou altijd beginnen met die rol. Verreweg het goedkoopst en gemakkelijkst te vervangen. Ik heb nog wel een rolletje slingeren ergens, als je die monteert zou je minstens een verschil moeten horen als dit de boosdoener is :D

Gr ;)

Vulk

Ik zet het alvast op de immer groeiende lijst.

cas

Ik voel een toevoeging  ;D   zoiets al .... "  ik zou ? "

bij mij is het ook mn stuurpomp die steeds meer naar doet in de ochtend bij koude start....

Citaat van: thuur op 02-05-2011 21:11:20
Ik zou altijd beginnen met die rol. Verreweg het goedkoopst en gemakkelijkst te vervangen. Ik heb nog wel een rolletje slingeren ergens, als je die monteert zou je minstens een verschil moeten horen als dit de boosdoener is :D

Gr ;)

het rijtje waar het in zou passen ?   :P

Citaat van: thuur op 01-05-2011 23:57:23
Citaat van: BenC70ES op 01-05-2011 22:59:32
Citaat van: thuur op 01-05-2011 12:59:57
Sinds wanneer gaan we op de gok onderdelen wisselen? Ik zou eerst de foutcodes (laten) uitlezen..

Waar lees jij dat Thuur?

De grote gisparade:
Citaat van: -D©©©L- op 30-04-2011 21:52:16
Mijn vermoeden is ...

Citaat van: )()()sT op 30-04-2011 22:32:23
Pfff ik ken een ...

Citaat van: Jack v op 30-04-2011 22:59:11
Ja of ...

Citaat van: MVeldhuis op 30-04-2011 23:04:17
Dat lijkt me ...

nieuwste toevoeging!!!!

" ik zou .... " door de auteur himself
  :-*   :eusa_angel:

Gr :eusa_eh:
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

thuur

Citaat van: cas op 05-05-2011 08:46:02
Citaat van: thuur op 02-05-2011 21:11:20

Gr ;)

het rijtje waar het in zou passen ?   :P

Citaat van: thuur op 01-05-2011 23:57:23
Citaat van: BenC70ES op 01-05-2011 22:59:32
Citaat van: thuur op 01-05-2011 12:59:57
Sinds wanneer gaan we op de gok onderdelen wisselen? Ik zou eerst de foutcodes (laten) uitlezen..

Waar lees jij dat Thuur?

De grote gisparade:
Citaat van: -D©©©L- op 30-04-2011 21:52:16
Mijn vermoeden is ...

Citaat van: )()()sT op 30-04-2011 22:32:23
Pfff ik ken een ...

Citaat van: Jack v op 30-04-2011 22:59:11
Ja of ...

Citaat van: MVeldhuis op 30-04-2011 23:04:17
Dat lijkt me ...

nieuwste toevoeging!!!!

" ik zou .... " door de auteur himself
  :-*   :eusa_angel:

Ik ben benieuwd hoe jij dan het beste lokaliseert waar het geluid vandaan komt. Zover ik weet zijn er geen foutcodes op draaiende delen met een bijgeluidje. Voor de duidelijkheid: "het beste" = het snelst, accuraatst en goedkoopst voor de klant.

"Ik zou" betekent: "mijn advies zou zijn". Zoals ik op wel meer plekken op dit forum mensen probeer te helpen en niet onzinnig geblaat aan topics toevoeg. Zoals jouw post hierboven, het raakt kant noch wal en grappig vind ik het niet :D

Gr 8)

Vulk

Het hatelijke is dat hij het enkel doet 's morgens bij koude start.
Dus van zodra ik bij Thuur ben voor de diagnose is hij lekker stil (ook 's avonds bij vertrek).

Nu als een lager koud geluiden maakt, zou dat dan ook niet moeten doen warm (maar zachter)?

Zou het dan niet te horen zijn met een stethoscoop?

Vulk

Gisteren een andere meelooprol gemonteerd. De mijne had 286 000km gelopen, die die er in kwam 145 000km. Het lager maakte ook al een bijgeluid, maar stukken minder dan de mijne. Je kon het horen als je het ongemonteerd liet draaien.

Vanmorgen een stukje gereden en het geluid is nog aanwezig (exact hetzelfde), maar dan VEEL minder luid. Je moet er werkelijk al op letten om het te horen.

Ik kijk nog even de kat uit de boom of ik al dan nog een nieuwe koop.

)()()sT

Als het stukken minder is zou ik lekker even rijden ermee. Bijgeluidjes heb je toch; bij m'n beide auto's hoor je de stuurpomp duidelijk. Alhoewel, hopelijk is het bij de V70 straks weg.