Aangrijppunt koppeling verstellen?

Gestart door Gelebanaan, 22-11-2003 21:53:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gelebanaan

Hallo mensen,

Na een tijdje in mijn 440je gereden te hebben valt het me op dat het aangrijppunt van de koppeling van de 850 vrij hoog is. Mijn vraag is kun je dit aangrijppunt verstellen? Zo ja hoe gaat dit in zijn werk?

Gr. Tom

Zippo

Kun je niet verstellen, 't enigste wat je kunt doen is alles opnieuw laten ontluchten.
De koppeling is op 't remsysteem aangesloten (Hydrolisch).
Wanneer dit niet werkt ben je wel toe aan een nieuwe koppelingset. :-\

Zippo

ps. Gelebanaan, is dit Tom Heijligers??
     Want met al die bananen snap ik 't ook niet meer......

Gelebanaan

Citaat van: RogieĀ® op 23-11-2003 13:13:19
Lijkt me geen vraag van Tom H.
Huh?! Ik ben het wel hoor, is dit zo'n rare vraag dan?

@Zippo, vreemd dat dit niet te verstellen is, je zou toch verwachten dat niet iedereen het prettig vind om het aangrijpingspunt zo hoog te hebben. Ik heb het dan over minimaal 7 a 8cm van de vloer. Hoe is dat bij anderen? Wanneer (in cm als dat kan  ;)) grijpt bij jullie de koppeling aan? Hij is overigens (nog) niet versleten.

Gr. Tom (de enige echte  :D)

Johann

Citaat van: Gelebanaan op 23-11-2003 22:08:44
Citaat van: RogieĀ® op 23-11-2003 13:13:19
Lijkt me geen vraag van Tom H.
Huh?! Ik ben het wel hoor, is dit zo'n rare vraag dan?

@Zippo, vreemd dat dit niet te verstellen is, je zou toch verwachten dat niet iedereen het prettig vind om het aangrijpingspunt zo hoog te hebben. Ik heb het dan over minimaal 7 a 8cm van de vloer. Hoe is dat bij anderen? Wanneer (in cm als dat kan  ;)) grijpt bij jullie de koppeling aan? Hij is overigens (nog) niet versleten.

Gr. Tom (de enige echte  :D)

Enige echte Tom,

Ik denk dat mijn 850 ook ongeveer op 't zelfde punt z'n werk doet als jouw 850.
De nieuwe R zit nog hoger met het aangrijp punt plus dat daar ook nog eens een dubbele werking op zit.
Een niet al te zwaar pedaal tot het aangrijp punt en dat ineens heel veel kracht. in het begin sloeg mij de motor wel eens af omdat het pedal ineens omhoog kwam.

Probleem is dat alles een vaste slag heeft, je zou dus met de cylinders, de standen en eventueel de duwstang moeten klooien om een andere verhouding te maken.

Alleen de stang langer maken gaat niet want dan blijft de koppeling open staan. ook de positie van de pedaal cylinder kun je niet zoveel aanpassen anders gaat de koppeling weer niet volledig open.
Eeen grotere diameter pedaal cylinder zou kunnen maar dan krijg je een heel klein aangrijp gebied en en direct werkende koppeling.


Gelebanaan

Hmm, zal maar moeten wennen dan. Thanks voor de info.

Marc 0101.001

Koppelingetje zit er ook al dik 170.000 kms in, niet? Als je een nieuwe plaat steekt dan komt het aangrijppunt alweer wat lager te liggen.

bart

Over koppelingen gesproken ,: de koppeling vvan mijn vaders 850 10V gaat heel zwaar. Ook zittie vrij hoog. Is er verband ?

BartRas

Citaat van: bart op 25-11-2003 12:36:05
Over koppelingen gesproken ,: de koppeling vvan mijn vaders 850 10V gaat heel zwaar. Ook zittie vrij hoog. Is er verband ?

Lijkt erop dat je pa's kopeling z'n langste tijd heeft gehad. Over een 15-20D km zal ie wel vervangen moeten worden
there is no substitute for PK's

Linde

Mijn 850 10vheeft zo'n 10.000km geleden een nieuwe koppeling gehad, maar komt ook erg laat. Kan er niet echt aan wennen! Tips?

Sem

Als de koppeling niet alleen erg hoog zit, maar ook erg zwaar dan zit er niet alleen een nieuw plaatje aan te komen.
De drukgroep is dan ook aan de beurt.

Nou lijkt het me toch al logisch om allees tegelijk te vervangen.
(Als je kruk-as keering lekt aan DB-zijde, dan vervang je ook NIET alleen de keerring, maar ook de riem natuurlijk... Ookal zit ie er net 40d/km op!)

Het is namelijk een behoorlijke klus en dat wil je niet een tweede keer (laten) doen en een korte tijd.

Veel succes! Sembo

Linde

Bedankt voor je reactie!
Maar, zowel mijn koppeling als mijn drukgroep is vervangen, dus dat kan het niet zijn.

groet Linde