TDI: CC + ABS + Tracs uitgevallen.

Gestart door hayke, 15-05-2011 19:21:03

Vorige topic - Volgende topic

hayke

Na een noodstop afgelopen vrijdagmiddag, is de cruisecontrol uitgevallen. Hij weigert op alle mogelijke manieren dienst. De eerstvolgende keer starten gaan ook de ABS en TRACS-lampjes branden op het dash.

Of het een verband heeft weet ik niet. Ik kan helaas nog niet zelf de OBD2 uitlezen.

Aangezien ik plotseling flink hard op het rempedaal trapte, kon ik me voorstellen dat ik daar iets in de poeier heb getrapt. Het idee: eerst maar eens kijken of daar alles nog op z'n plek zit. Uit de vele cruisecontrol-topics en TRACS / ABS-topics het één en ander opgestoken over balgjes, vacuumslangetjes, schakelaartjes op het rempedaal... enfin, tijd om eens te kijken.

Maar.. het zit er bij mij allemaal niet op??
Geen balgje bij het gaspedaal:

en geen twee schakelaartjes bij het rempedaal:

Ik weet het nu dus ff niet meer, maar wat ik me afvraag:
- Is er verband tussen het uitvallen van de cruisecontrol en de abs+tracs lampjes?
- Waar te beginnen met zoeken?
- Waar is mijn cruisecontrol naartoe? ???

haasje

Je hebt waarschijnlijk een storing in je abs sensor lv. dit veroorzaakt niet alleen een abs storing, maar ook je cc storing. Werkt je snelheidsmeter nog wel goed?

Omdat je een tdi hebt werkt je cc anders als in het cc draadje verteld wordt (alles electronisch ipv vacuum)

hayke

Ahaaaa! TDI heeft dus andere cruisecontrol.

Bedankt voor de tip! ABS sensor lv eens bekijken...

thuur

Diesel heeft een elektronische CC, geen mechanisch/vacuum systeem. Om de snelheid vast te houden is een snelheidssignaal nodig, dat komt uit de ABS controller. En die gaan nu allemaal een keertje stuk (jouw model). Ik zou dus beginnen met de controller te (laten) repareren, pas dan kun je echt storingszoeken. Al zijn na reparatie 95% van alle ABS problemen verdwenen ;)

We hebben een forumsponsor die je een leuk tarief kan maken :D

Gr 8)

-D©©©L-

Citaat van: haasje op 15-05-2011 20:30:11
Je hebt waarschijnlijk een storing in je abs sensor lv. dit veroorzaakt niet alleen een abs storing, maar ook je cc storing. Werkt je snelheidsmeter nog wel goed?

Waarom juist linksvoor ?

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

haasje

Citaat van: -D©©©L- op 15-05-2011 20:53:40
Citaat van: haasje op 15-05-2011 20:30:11

Waarom juist linksvoor ?

Omdat daar je tellerunit, abs en cc zijn snelheid op berekend.

mevita

ga gewoon even terug naar de garage je hebt daar tenslotte een hoop geld pas achtergelaten en zij hebben toch ook aan je remmen gewerkt, misschien zijn ze wel zo aardig en lossen het zo voor je op,

gr mevita

hayke

hmmmm.... mijn snelheidmeter doet het gewoon. dat is dan wel weer maf.

ik ga eerst eens een belletje naar de dealer doen. Als daar al te spannende dingen uitkomen, ga ik Thuur eens lief aankijken.;-)

haasje

In dat geval kun je het beste inderdaad beginnen met je controller. Blijf het probleem weet thuur daar vast ook wel raad mee ;)

Edit:
oeps het kan 1 van beide sensoren voor zijn  :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall:

hayke

Citaat van: thuur op 15-05-2011 20:52:17
zou dus beginnen met de controller te (laten) repareren, pas dan kun je echt storingszoeken.

De dealer heeft het hele systeem nagemeten. Alle kabeltjes fris & fruity en de sensors lijken ok. Ze wijzen ook naar de controller.

Eens kijken waar ik die forumsponsor kan vinden :-D

hayke

Gisteren bij Thuur langsgeweest. Vernieuwde ABS-controller geplaatst en... voila!

Cruiscecontrol is terug levend,
ABS / TRACS-kerstverlichting is ook weer weg.

Dus... HOERA! :eusa_dance: