met spoed hulp gevraagd! Slang voor de carter ventilatie

Gestart door koeneschoen, 23-07-2011 16:58:09

Vorige topic - Volgende topic

koeneschoen

hoi wie kan ons helpen???

Bij het schoonmaken van de carterventilatie is een olie slang afgebroken de slang die van links naar rechts loopt op onderstaande foto. Daar gaat schijnbaar olie doorheen en normale vacuum slang kunnen we daar dus niet voor gebruiken. Nu is het probleem dat de auto maandag naar de apk keuring moet en we einde van de week op vakantie gaan. Ik moet dus dit weekend alles weer in elkaar zetten, maar ik heb zo'n slang niet en kan hem ook nergens meer kopen.

Heeft iemand zo'n slang liggen die ik vandaag of morgen kan ophalen? of weet waar ik er in het weekend een kan vinden? Alle tips zijn welkom.

De slang die van links naar rechts loopt zoek ik dus. Overigens niet mijn motor ;)

groet koen

axelvr

er gaat geen olie maar carterdamp door deze slang , je kunt hem dus evt gewoon met wat tape aan elkaar plakken als je het snel opgelost wilt hebben!

koeneschoen

er zat wel wat olie in de slang......??? maar dat is dan zeker van 260000km aan damp met olie?

cas

inderdaad geen enorme ramp, zal wat kunnen stinken in de auto, maar voor apk geen must, en met tape, en daaromheen gewoon heeeeeeel veel ty wraps, kan je het voor de vakantie prima in orde maken.
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

EdenAli

Ik heb er al een tijdje een gele tuinslang tussen zitten.... :eusa_eh:
Werkt goed Hoort eigenlijk niet. :eusa_shifty:

elianmars

Volgende keer gewoon alles nieuw bestellen, als je toch de carterventilatie gaat reinigen. De slangen verteren, dus vervangen is geen overbodige luxe.

koeneschoen

Dankje wel allemaal :)
Ik heb hem nu weer aan elkaar gezet met een koppelslangetje en die weer met aluminium tape ingewikkeld...
en de volgende keer (na onze vakantie) alles een keer goed vervangen :)

dankje koen en Bartvdl

bartvdl

Ik ben dus met koen bezig geweest. We hebben nu de slang "gerepareerd" met een stukje vacuümslang hebben we er weer een slang van gemaakt. En inderdaad, we hebben het niet zo goed voorbereid, we hadden geen tijd om alles te bestellen. Er moest nogal veel gebeuren en dachten dit even mee te nemen.

De totale lijst met werkzaamheden is: Startmotor vervangen, aricopomp vervangen, carter ventilatie reinigen, gasklep schoonmaken daar was een storing op (gasklep positiesensor 223 op a1), vacuumslangen  vervangen.

Hoe zit het met die mantel om die slang? beschermt die tegen de hitte? is dat perse nodig? of is ie vrij nutteloos?

pwassink

Citaat van: bartvdl op 23-07-2011 22:10:11
Ik ben dus met koen bezig geweest. We hebben nu de slang "gerepareerd" met een stukje vacuümslang hebben we er weer een slang van gemaakt. En inderdaad, we hebben het niet zo goed voorbereid, we hadden geen tijd om alles te bestellen. Er moest nogal veel gebeuren en dachten dit even mee te nemen.

De totale lijst met werkzaamheden is: Startmotor vervangen, aricopomp vervangen, carter ventilatie reinigen, gasklep schoonmaken daar was een storing op (gasklep positiesensor 223 op a1), vacuumslangen  vervangen.

Hoe zit het met die mantel om die slang? beschermt die tegen de hitte? is dat perse nodig? of is ie vrij nutteloos?

Het tegenovergestelde .. tegen de kou en dus condensatie (lees water in je blok)  ;)
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

bartvdl

Ik begrijp je niet helemaal. Tegen welke kou? Ik neem aan dat de lucht door die slang en het inlaat spruitstuk zelf warm zijn. Wat is er dan koud? Of is het alleen in het geval van een koude motor?

pwassink

Citaat van: bartvdl op 23-07-2011 23:36:01
Ik begrijp je niet helemaal. Tegen welke kou? Ik neem aan dat de lucht door die slang en het inlaat spruitstuk zelf warm zijn. Wat is er dan koud? Of is het alleen in het geval van een koude motor?

Denk er nu eerst eens rustig over na,  carterdamp, kou, condenseren , water in je blok ..

Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

bartvdl

cas

enkel glas dubbel glas....

bij enkel glas en warm binnen en koud buiten krijg je condensvorming op je raam aan binnenzijde.

bij dubbel glas niet. ( hier is de matel de tweede ruit) en blijft de condensvorming ( water) dus uit, en komt niet in het systeem.
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

bartvdl

Ik weet wel hoe condensatie werkt, dat is niet het probleem. Ik begrijp niet wat er koud is en wat er warm is.

Ik ga er vanuit dat de damp die door de slang heen gaat warm is. Dus dan zou het er buiten koud moeten zijn. Daar kan ik me weinig bij voorstellen; kou onder de inlaat tegen het blok. Waarom zou ik dat probleem dan niet hebben met mijn inlaat spruitstuk...

We hebben overigens allemaal opgelost. De slang is aan elkaar gezet met een stukje vacuümslang en de mantel hebben we met hitte bestendige aluminium tape weer er omheen geplakt, dus hij is weer geïsoleerd. Verder is alles gemonteerd en rijdt de auto weer prima. Er zitten wel nog wat storingen in, die pakken we de volgende keer aan.