Vialle AMS probleem 10v

Gestart door EricL, 07-05-2011 11:19:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EricL

Beste Forumleden,

Ik ben nu ongeveer een half jaar in het bezit van een 850 10v met ingebouwde Vialle AMS installatie.
Gisterochtend ben ik bij Allround LPG langsgeweest, aangezien de auto niet op LPG wilde lopen.

De monteur had het probleem binnen een kwartier gevonden:

-de stappenmotor lag los (uit elkaar)
-enkele kabels/draden waren niet aangesloten (bij de verdamper)
-2 spoelen bij de verdamper waren kapot.

Nadat de monteur bovenstaande had gerepareerd liep de auto perfect op LPG. Nog net wat mooier en rustiger dan op benzine.
Vervolgens ben ik naar huis teruggereden zonder enig probleem.

Gisteravond wilde ik weer weg met de 850 maar deze liep ineens heel moeilijk op LPG.
Het starten op benzine ging goed, toen er eenmaal op LPG werd overgegaan (automatisch) daalde het stationair toerental flink. Ik moest gas bij geven om te voorkomen dat de auto af zou slaan. Tijdens het rijden moest ik ook wat hoger in de toeren blijven, onder de 2000 toeren reageerde de motor heel traag op het gaspedaal. Auto is bij enkele stoplichten zelfs afgeslagen.

Ik heb verschillende keren geprobeerd over te schakelen op benzine maar dat mocht niet baten, probleem bleef zich voordoen.
Auto geparkeerd in de stad en wat gaan drinken. Toen ik/we weer naar huis ging(en) auto gestart en auto liep weer perfect op LPG! ???

Waar zou dit aan kunnen liggen denken jullie?

Zelf denk ik aan denk aan een vermoedelijk probleem met de motortemperatuur.
De motor komt goed op temperatuur (binnen normale tijd), de temperatuurmeter blijft netjes in het midden staan (kwart voor 3)
Kan het zo zijn dat de motorkoelwatertemperatuursensor kuren vertoont, deze sensor bepaalt o.a. ook wanneer de motor van benzine op gas overschakelt in de wamloopfase.

Verder is een vacuĆ¼mlek (nog) niet uit te sluiten.

Nadere informatie (sommige wellicht irrelevant) ::):

-het ledje van mijn LPG-schakelaar is defect
-auto heeft altijd goed op benzine gelopen
-olie- en koelvloeistof blijft op peil
-geen sludge op de bekende plekken
-geen lekke keerringen
-kmstand : 545.000
-geen getik in het motorblok
-ik heb zo'n zilverkleurige ams computer (is dit trouwens een g3 computer?)

Ik zie jullie reacties graag tegemoet.

Uiteraard ga ik komende week weer langs Allround LPG.

Vriendelijke groeten,

Eric


Jasper Boven

Heb je foutcodes uitgelezen? Dat zou je nog wel eens op weg kunnen helpen.
Temperatuurmeter is van de koelvloeistof, niet van het blok, dus jouw bewering gaat helaas niet op.
Als je wagen op gas niet vooruitkomt, zou ik niet op gas doorrijden. Anders loopt hij veel te schraal.

stefanhuijser

Mocht je onderdelen nodig hebben, ik heb nog een complete vialle AMS set in de schuur liggen..

Succes!
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

Mac850

Hallo,

Mijn 10V loopt niet lekker op gas en/of benzine bij het starten. De cylinders komen maar moeilijk bij tijdens het starten en vaak is een dikke zwarte wolk de traktatie voor de buren. Na een 30 sec rijden gaat het weer als een zonnetje.

Bij controle door LPG deskundige bleek de stappenmotor afwezig te zijn, hing er een slangetje los, en is de hele installatie rommelig ingebouwd. Graag wil ik weten of mijn installatie wel deugdelijk is. Het slangetje laat ik los, omdat de motor anders niet stationair blijft lopen. Het CO-gehalte is 9,8%!!! Blijkbaar wordt er een te rijk mengsel in de motor gevoerd.......?

Heb je de set nog in de schuur liggen en zou je een paar foto's willen maken, zodat ik kan zien wat er eventueel mist bij mij?

Vriendelijk groetend,

Ronald Donker

daytonawim

Blaas voor de lol eens in je gasslang die op de gasring zit aangesloten, en luister eens goed of je wat hoort borrelen !

Mocht je geborrel hoeren dan is je verdamper lek

Dan kan je gelijk even kijken of je aansluitstuk nog wel vast zit op je gasring.


Mac850

Tja, ik ben nog niet helemaal thuis in de LPG wereld. Waar vind ik de gasring?

daytonawim

#6
Als je de (dikke) luchtslang van het luchtfilter richting de motor volgt, kom je uit bij de gasring, achter de gasring zit je gasklephuis.
In de harde bocht zit ook een zij aansluiting waarop je carterventilatie zit aangesloten ( kijk gelijk of deze schoon is )

Op de gasring zitten 2 slangen, 1 korte die naar de voorkant wijst die zit op je stationairregelaar aangesloten, de ander die naar onderen of achteren wijst, daar zit je gasslang op deze loopt naar je verdamper toe.

Rechts gasring, links gasklephuis, onder stationairregelaar



Hier kan je de gasring zien zitten



zo ziet er er uit met de bocht op de gasring

jeroen74

Zover ik weet heeft een Vialle AMS geen foutcodes, en omschakelen gebeurt gewoon een paar seconde nadat ie aangeslagen is, en dus niet op basis van temperatuur (dat is wel bij LPi).

Er zit ook ergens een vacuumschakelaar, bij mij zit die bij naast het relaisblok boven de koelfan. Ik vermoed dat dient voor detectie stationair. Kan me voorstellen als dit slangetje lek is, of de switch niet goed, dat het niet goed gaat.

Ik had overigens een lekke benzinedrukregelaar, dan start ie heel moeilijk en loopt ie stationair ook onrustig.

daytonawim

#8
op de middelse foto, iets links onder de stationair regelaar zie je het bewuste vacuumschakelaartje ( met bruin dopje) hangen.

Volgens mij kan die AMS ook worden uitgelezen.

Mac850

Het probleem is grotendeels opgelost!

1. De stappenmotor (actuator) op de verdamper was verwijderd. De loshangende stekker zette mij op dat spoor. Een werkende stappenmotor gemonteerd en verbruik vloog omlaag van 1:5 naar 1:8! Stationair op 900rpm en CO naar 0,03%!

2. De brandstofdrukregelaar was lek.... vervangen door een werkend exemplaar en starten is ook geen probleem meer!

Nu nog de vacuumslangetjes vervangen en de gasring en carterventilatie reinigen. Eens kijken wat dat nog oplevert.

Het blazen in de verdamperslang moet ook nog gedaan worden, ben benieuwd!

jeroen74

Bij mij auto bleek laatst de gasaansluiting op het gasmengstuk dus los te zitten...

Ik vond hem altijd wat astmatisch boven 4000+ rpm, maar nog nooit een andere 850 gereden hebbende wist ik ook niet beter... nu die gasslang weer vastzit duidelijk meer vermogen bovenin  :)

Heb wel het gevoel al die tijd met een potentiele bom rondgereden te hebben  :eusa_shifty:

MVeldhuis

Heb je dat nooit geroken dan?

jeroen74

Nope, nooit wat geroken.

Ik denk dat door de contante zuiging van de motor het gas niet zodanig lekte dat het te ruiken was. Overigens was het de aansluitnippel op het mengstuk die niet goed vastzat, de slang zelf was goed vastgezet met een slangenklem. Kwestie van twee schroefjes weer fatsoenlijk vastdraaien; de twee schroefkopjes staken zeker een mm uit.