Steunlager aandrijfas (trilling)

Gestart door sven861, 01-06-2011 01:25:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sven861

#15
Na het doen van deze test kwam ik erachter dat de linkeras en de bak waren beschadigd.

Zie dit topic.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,50001.0.html

Na het vervangen van de bak helaas geen verandering...nog steeds trillen.

PA1SVM........Volvo 4 Life

sven861

#16
Zoals in het andere topic staat beschreven, zijn de trillingen van het stuur na het vervangen van de bak,  schijven/blokken een stuk minder geworden. Maar helaas nog steeds aanwezig.
Nu heb ik een tijdje er niets meer aan gedaan en nam de trillingen voor lief. Ik moet er wel bij vertellen dat de buitenste homokineet niet vervangen is bij het vervangen van de linker as. De as kwam niet los uit het wiellager. De nieuwe as is dus in de buitenste homokineet gestoken.

Maar....nu ben ik weer aan het zoeken naar de oorzaak.

Het gekke is dat de trillingen er niet altijd zijn .....soms heftig, dan weer bijna niet merkbaar en soms zelfs helemaal geen trilling. Ik kan hier geen patroon in vinden. Dit alles bij 120 km/u. Ik merk ook dat bij accelereren de trillingen sterker worden. Wat ik ook merk met 16 inch zomerrubber is dat mijn stuur heen en weer schommelt als ik 40 km/u rijd en t stuur los laat.

Vandaag 15 inch winterrubber eronder gelegd....resultaat.....nog steeds zelfde trillingen bij 120km/u. Het schommelen bij 40km/u is wel weg. De 16 inch en 15 inch velgen zijn recht. Heb ze bekeken op een balanceermachine zonder dat de banden erop zaten. De banden zijn mooi rond zonder karkasbreuken of dansend loopvlak. Ik heb ook getest met een 16 inch stalen velg die 100% recht en gebalanceerd was. Eerst linksvoor eronder en daarna rechtsvoor....helaas geen verschil merkbaar.

Ondertussen ben ik er redelijk van overtuigd dat het niet aan banden of velgen ligt....maar wat dan wel ??!!

Ik wil heel graag een trillingsvrije auto....dus via deze weg een oproep aan de knappe koppen van het forum....wie weet raad?



PA1SVM........Volvo 4 Life

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

sven861

Ik voel geen speling links en rechts. Lagers maken ook geen geluid. Ook niet met 70km/u en dan in neutraal van links naar rechts sturen.
PA1SVM........Volvo 4 Life

thuur

Schommelend stuur doet me toch echt aan een karkasbreuk denken :eusa_think:

Stuurkogels met speling kunnen een trilling behoorlijk versterken. Als de trilling niet altijd optreedt zijn de schokdempers ook verdacht.


Gr 8)

sven861

#20
Citaat van: thuur op 13-11-2011 22:37:41
Schommelend stuur doet me toch echt aan een karkasbreuk denken :eusa_think:

Ben ik helemaal met je eens. Dat ligt ook voor de hand. Maar na 3 verschillende sets banden met velgen onder de voortrein gehad te hebben denk ik dat we dat kunnen uitsluiten. Alle sets visueel gecontroleerd op een balanceerapparaat.

Een rotte stuurkogel kan je toch voelen als ik het wiel op de krik heb?

Hoe test ik een schokdemper?

Aanvullende info.....de auto is pas gaan trillen na het vervangen van de 2 draagarmen vorig jaar. De linker zat behoorlijke speling op.

Thnx, Sven
PA1SVM........Volvo 4 Life

-D©©©L-

Heb je al eens een meetklok op de flens van het wiellager gezet ? Mogelijk is deze heel licht krom. Voel je de onbalans ook bij het remmen ?

sven861

Na het vervangen van de schijven en blokken had ik geen trillingen meer met het remmen. Maar na 1500km inremmen heb ik een paar keer hard geremd en toen had ik weer trillingen bij het remmen. Ook de eerste 1500km met de nieuwe schijven had ik last van een trillend stuur bij 120km/u.

Ik ga proberen elke naaf met een micrometer te meten.....ik hoop dat ik eraan kan komen. Iemand hier op het forum die dat heeft?

Thnx
PA1SVM........Volvo 4 Life

francois

als je steunlager versleten is komt er kracht op je lager (zijwaarts)


ik vermoed dus ook dat je lager de beste tijd heeft gehad


grfr

wietseschuiling


Na vervangen draagarmen kwamen de problemen met trillen,
mischien subframe niet goed vast /speling

gr Wietse
haast je als je tijd hebt dan heb je meer tijd als je haast hebt

francois

heb je de draagarmen wel op de juiste  manier vast gezet

grfr

sven861

#26
Citaat van: Dirk342 op 17-11-2011 05:02:30
Zou dit niet doen met een automaat want die kan daar absoluut niet tegen...

Het is toch het diff die dat oplost? Motor loopt en drijft het opgetilde wiel aan.

Ik heb er zelf originele volvo blokken en schijven eronder gezet. Het trillen werd iets minder maar is nooit helemaal weggegaan. Geleide pennen schoongemaakt en 100% gangbaar. Geen voelbare speling erop. Wielnaaf met nauwkeurig schoongemaakt.

Ook met de originele aandrijf as had ik dezelfde onbalans. De as wilde voor geen meter uit het lager, vandaar deze werkwijze. Al heeft idd de voorkeur dat in een geheel te doen.

De laatste 2 dagen valt het me op dat met 120km/u op de CC het trilling steeds bijna weg gaat en dan weer terug komt, soort van golfeffect. Tussen max trillen - bijna niet trillen - max trillen zit ongeveer 5 seconden, best raar. Dit komt zeker niet door de CC die de snelheid corrigeerd.
Ik merk ook dat het trillen bij het remmen soms er bijna niet is en soms heftig aanwezig......
PA1SVM........Volvo 4 Life

sven861

Citaat van: wietseschuiling op 17-11-2011 14:49:06

Na vervangen draagarmen kwamen de problemen met trillen,
mischien subframe niet goed vast /speling

gr Wietse


Hai Wietse, op de oude linker draagarm zat heel veel speling op de fuseekogel.....ik denk dat die de trilling opving en niet doorgaf aan het stuur.
PA1SVM........Volvo 4 Life

sven861

Citaat van: francois op 17-11-2011 20:39:36
heb je de draagarmen wel op de juiste  manier vast gezet

grfr

Hai Francois, wat kan je daar verkeerd aan doen dan? Bouten aan frame vast, bout van fusee door de spiebaan.
PA1SVM........Volvo 4 Life

francois

Bouten aan frame vast

vast draaien als hij op de wielen staat     belast dus

grfr