Welke koppeling t5

Gestart door baxie, 18-04-2004 12:05:43

Vorige topic - Volgende topic

baxie

Ik ga binnenkort de koppeling van mijn t5 vervangen omdat deze nogal eens jankt met optrekken.
Nou heb ik al van jullie gehoord dat je er 1 van een t5r in moet planten.
Maar nu geeft de hbase bij ons 3 type koppelingen aan namelijk:

2.3 20v turbo 166kw (luk)624 1613 00
2.3 20v t5r     177kw (luk)624 2069 00
2.3 r turbo      184kw (luk)624 2233 00
Welk is nu het beste om te monteren?
prijs is nagenoeg gelijk en er staat bij allemaal bij: diam.240  20 spiebanen.
wie heeft er advies??

Johann

Citaat van: MarcelK op 18-04-2004 12:44:33
vreemd...
mijn volvo dealer vertelde dat er maar 2 types zijn, turbo en non-turbo.....

ben heel benieuwd wat hier uit gaat komen :)

Zeg dan maar dat ie geen verstand van z'n werk heeft..

De sterkste koppeling is die van de R. De nummers die hierboven staan zeggen mij niets maar het Volvo nummer is 272218 voor de complete kit. Dat zijn vliegwiel en drukgroep. Hierbij moet je dan nog een nieuw druklager bestellen welke standaard is voor alle modellen met M56 bak. Vergeet ook de krukas keering niet. kost iets van 16 euro meende ik en omdat de bak er toch af is kun je dat gelijk doen

Na de 850 is Volvo overgegaan op 't "dubbele massa" vliegwiel welke helemaal anders is. Deze moeten ook op de 850 kunnen maar dan zul je dus ook het vliegwiel moeten vervangen.

baxie

johann jij praat over een complete kit.. dat zijn vliegwiel en drukgroep. Moet je het vliegwiel ook vervangen dan??
De keering vervang ik ook ja want anders weet ik het wel weer over een half jaar...

Johann

Nee, voor genoemde kit hoef je geen nieuw vliegwiel te monteren mits deze natuurlijk goed vlak is. Dat weet je pas als het spul er af is..
De paspennen voor de drukgroep zijn gelijk aan die van een standaard T5. Hij past er zo op.

MarcelK

is dat een set van rond de 400 euro inclusief vliegwiel?
Ik dacht altijd dat dat vliegwiel enorm duur was namelijk, maar zoals ik het nu lees zal dit wel dat dubbele massa vliegwiel zijn.

Johann

De koppeling kit zit tussen de 3 en 400 euro afhankelijk van korting.
Het vliegwiel alleen ook in diezelfde prijsklasse...

Over het afdraaien, kijk eerst even met een vlakmaat of 't echt nodig is.

baxie

koppeling zit inderdaad zo rond de 300 euries, afdraaien laat ik gewoon ff doen. Dit kan toch verder geen kwaad??

baxie

Na dik 8 uur sleutelen heeft Baxie eindelijk zijn nieuwe koppeling in zijn t5! Het is een koppellingset geworden van een 850 r. Heb meteen de krukaskeering meegepakt en heb het vliegwiel ff laten afdraaien. Ook de bakolie heb ik ververst.
Wat een verschil met eerst zeg! geen trillen+piepen meer met optrekken, fijn schakelen en super licht koppelen. Dit is 8 uur sleutelen zeker waard!

Nu nog een chippie en een stel titan wielen zien te vinden en dan ben ik tevreden!
Ik ga fijn weer een rondje roffelen..

TTT242

Mijn V70 2.5T gechipt heeft er nu 220.000 op zitten.
Binnen nu en 80.000 gaat de koppeling normaal wel begeven. Ik begrijp nog altijd niet dat ie het nog steeds doet ondanks het "rechter pedaal naar beneden" syndroom dat ik heb; 't is een volvo natuurlijk. Kan ik dan ook best die R-koppelingsset nemen? 't is maar dat ik het weet als het zover is... Misschien dat iemand weet of die R-koppelingsset op alle modellen Turbo/Niet-turbo/benzine/diesel/850 en 70 reeks passen?
V70 Classic 2.5T LPT LPI  >>> V70N T5 Lpi Black Sapphire

baxie

Denk het niet want volgens mij heeft jouw v70 een 2massa vliegwiel! Dit zijn compleet andere koppelingen

Johann

Citaat van: TTT242 op 07-06-2004 13:41:45
Mijn V70 2.5T gechipt heeft er nu 220.000 op zitten.
Binnen nu en 80.000 gaat de koppeling normaal wel begeven. Ik begrijp nog altijd niet dat ie het nog steeds doet ondanks het "rechter pedaal naar beneden" syndroom dat ik heb; 't is een volvo natuurlijk. Kan ik dan ook best die R-koppelingsset nemen? 't is maar dat ik het weet als het zover is... Misschien dat iemand weet of die R-koppelingsset op alle modellen Turbo/Niet-turbo/benzine/diesel/850 en 70 reeks passen?

Zoals Baxie al aangeeft heeft je V70 een dubbele massa vliegwiel.
Je zou eens kunnen kijken naar de koppeling set van de S60T5. Deze zou in theorie moeten passen en hij is getest tot 480 Nm koppel.. ;)