De paarse vliegende baksteen....Op naar de volgende stap

Gestart door MrCain, 05-06-2011 12:40:39

Vorige topic - Volgende topic

KIM

Ik krijg er ook haast zin in om een TT aan te schaffen, terwijl ik helemaal niet zo van het tunen ben. Gewoon om een beetje inzicht in het hele motorgebeuren te krijgen.
Ik blijf het volgen!

MrCain

Citaat van: KIM op 02-03-2013 18:01:05
Ik krijg er ook haast zin in om een TT aan te schaffen, terwijl ik helemaal niet zo van het tunen ben. Gewoon om een beetje inzicht in het hele motorgebeuren te krijgen.
Ik blijf het volgen!

Het is niet echt simpel maar als je motormanagement een beetje snapt is het echt geen rocket sience : je moet gewoon weten wat je doet en kleine stapjes maken. Maar het is echt al het geld waard! Alleen de lol van het inlezen en uitzoeken is al onbetaalbaar (vind ik dan  :P). Moet wel bekennen dat je met alleen een Turbo Tuner er nog niet bent.... Heb nu en AFR en druk meting maar eigenlijk, als je echt een beetje de grens gaat opzoeken, heb je een datalog systeem nodig in de vorm van bv een Innovate LMA-3 of zo (deze staat duidelijk op mijn verlanglijstje!!) of als je echt geld te veel hebt een DL-32 (waar ik dus een natte droom van krijg....)

Als je er zin in hebt en je ziet het zitten zeg ik : gewoon doen!!
En als je een beetje elektrisch onderlegd bent zou ik persoonlijk voor de M4,4 gaan  ;) want ook daar zit ik nu op dit moment stiekum aan te denken  :eusa_whistle:
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

MrCain

Citaat van: koen.s op 02-03-2013 18:21:51
Citaat van: MrCain op 02-03-2013 18:14:42
Ik blijf het volgen!

Het is niet echt simpel maar als je motormanagement een beetje snapt is het echt geen rocket sience : je moet gewoon weten wat je doet en kleine stapjes maken. Maar het is echt al het geld waard! Alleen de lol van het inlezen en uitzoeken is al onbetaalbaar (vind ik dan  :P). Moet wel bekennen dat je met alleen een Turbo Tuner er nog niet bent.... Heb nu en AFR en druk meting maar eigenlijk, als je echt een beetje de grens gaat opzoeken, heb je een datalog systeem nodig in de vorm van bv een Innovate LMA-3 of zo (deze staat duidelijk op mijn verlanglijstje!!) of als je echt geld te veel hebt een DL-32 (waar ik dus een natte droom van krijg....)

En als je een beetje elektrisch onderlegd bent zou ik persoonlijk voor de M4,4 gaan  ;) want ook daar zit ik nu op dit moment stiekum aan te denken  :eusa_whistle:

Wat moet je allemaal aanschaffen om te kunnen tunnen?

Als eerste een boek: "De basis beginsel van het Tunen"  :evil: en daarna een AFR meter (liefst voor de kat), Turbodruk meter en als het kan een datalog systeem zodat je je drukken en AFR synchroon met het toerental kan meten/loggen => dit maakt het leven echt een stuk makkelijker.
En dan een vrij programmeerbare ECU in de vorm van bv een Turbo Tuner.

En het allerbelangrijkste : gezond verstand en zeeer veel interesse in het motormanagement en de mappings daar van (maar dat is een eigen mening  ;)).

MrCain

Citaat van: koen.s op 02-03-2013 18:39:06
Citaat van: MrCain op 02-03-2013 18:32:38
Ik blijf het volgen!

Het is niet echt simpel maar als je motormanagement een beetje snapt is het echt geen rocket sience : je moet gewoon weten wat je doet en kleine stapjes maken. Maar het is echt al het geld waard! Alleen de lol van het inlezen en uitzoeken is al onbetaalbaar (vind ik dan  :P). Moet wel bekennen dat je met alleen een Turbo Tuner er nog niet bent.... Heb nu en AFR en druk meting maar eigenlijk, als je echt een beetje de grens gaat opzoeken, heb je een datalog systeem nodig in de vorm van bv een Innovate LMA-3 of zo (deze staat duidelijk op mijn verlanglijstje!!) of als je echt geld te veel hebt een DL-32 (waar ik dus een natte droom van krijg....)

En als je een beetje elektrisch onderlegd bent zou ik persoonlijk voor de M4,4 gaan  ;) want ook daar zit ik nu op dit moment stiekum aan te denken  :eusa_whistle:

Als eerste een boek: "De basis beginsel van het Tunen"  :evil: en daarna een AFR meter (liefst voor de kat), Turbodruk meter en als het kan een datalog systeem zodat je je drukken en AFR synchroon met het toerental kan meten/loggen => dit maakt het leven echt een stuk makkelijker.

En het allerbelangrijkste : gezond verstand en zeeer veel interesse in het motormanagement en de mappings daar van (maar dat is een eigen mening  ;)).

Oke, wat kost het om dit allemaal te kopen?
Het is dus niet zo simpel als deze link; http://www.turbo-tuner.co.uk/ttusb.htm laptop, ecu, en tunen maar.

Zo simpel is het wel alleen vergeten ze er bij te vermelden dat je dus een AFR en druk meting nodig hebt (wat ze weer wel duidelijk vermelden in de manual) Denk aan een €1500 tot €2000 aan onderdelen/benodigdheden. Is inderdaad niet goedkoop.... En je moet het echt aandurven!

EDIT: een foutje, zo klein als deze ook maar lijkt, kan verschrikkelijk afgestraft worden in de vorm van onherstelbare/dure motor schade... hou dat altijd in gedachten...

MrCain

Citaat van: koen.s op 02-03-2013 18:53:21
Citaat van: MrCain op 02-03-2013 18:43:14
Citaat van: koen.s op 02-03-2013 18:39:06
Citaat van: MrCain op 02-03-2013 18:32:38
Ik blijf het volgen!

Het is niet echt simpel maar als je motormanagement een beetje snapt is het echt geen rocket sience : je moet gewoon weten wat je doet en kleine stapjes maken. Maar het is echt al het geld waard! Alleen de lol van het inlezen en uitzoeken is al onbetaalbaar (vind ik dan  :P). Moet wel bekennen dat je met alleen een Turbo Tuner er nog niet bent.... Heb nu en AFR en druk meting maar eigenlijk, als je echt een beetje de grens gaat opzoeken, heb je een datalog systeem nodig in de vorm van bv een Innovate LMA-3 of zo (deze staat duidelijk op mijn verlanglijstje!!) of als je echt geld te veel hebt een DL-32 (waar ik dus een natte droom van krijg....)

En als je een beetje elektrisch onderlegd bent zou ik persoonlijk voor de M4,4 gaan  ;) want ook daar zit ik nu op dit moment stiekum aan te denken  :eusa_whistle:

Als eerste een boek: "De basis beginsel van het Tunen"  :evil: en daarna een AFR meter (liefst voor de kat), Turbodruk meter en als het kan een datalog systeem zodat je je drukken en AFR synchroon met het toerental kan meten/loggen => dit maakt het leven echt een stuk makkelijker.

En het allerbelangrijkste : gezond verstand en zeeer veel interesse in het motormanagement en de mappings daar van (maar dat is een eigen mening  ;)).

Oke, wat kost het om dit allemaal te kopen?
Het is dus niet zo simpel als deze link; http://www.turbo-tuner.co.uk/ttusb.htm laptop, ecu, en tunen maar.

Zo simpel is het wel alleen vergeten ze er bij te vermelden dat je dus een AFR en druk meting nodig hebt (wat ze weer wel duidelijk vermelden in de manual) Denk aan een €1500 tot €2000 aan onderdelen/benodigdheden. Is inderdaad niet goedkoop.... En je moet het echt aandurven!

EDIT: een foutje, zo klein als deze ook maar lijkt, kan verschrikkelijk afgestraft worden in de vorm van onherstelbare/dure motor schade... hou dat altijd in gedachten...

Daar ben ik bang voor, jij succes met het tunen.

Gaat wel goed komen, zal wel een poos duren eer dat het perfect afgesteld is maar de basis mappen die je bij je Turbo Tuner krijgt zijn al erg goed => schijnbaar een perfecte basis om op door te gaan.
Je moet niet denken dat je Turbo Tuner er in drukt gelijk al je beoogde vermogen/resultaat hebt, daar gaat wel enig tijd overheen eer je dat gehaald hebt. Maar dat vind ik persoonlijk weer leuk om te doen  :P

Nadeel is dat deze mappen meer voor een 15/16/18 turbo zijn geschreven dus als je met een 19T wilt gaan tunen lijkt mij een boost controller die je met toeren kan regelen geen overbodige luxe  ;) of je moet al H-profiel drijfstangen hebben gemonteerd  ;D

Als je het ziet zitten, je hebt er geduld voor (en vrije tijd er voor over) en je bent er van overtuigd dat je het aan durft moet je het gewoon doen koen! Een risico zit er altijd  wel aan: dat heb je ook als je hem laat tunen door een ander. Maar als een beetje weet wat je moet doen en hoe alles werkt en je doet rustig aan met je aanpassingen dan valt dat best wel mee. En dan is het best wel een gaaf project!

Piet

Zo is het!
Als je een beetje voorzichtig bent en zorgt dat je een beetje weet wat je aan het doen bent, en daarbij een aantal belangrijke parameters kan loggen vallen de risico's best wel mee.
Je moet het alleen niet doen om goedkoper uit te willen zijn, want dat  ben je dus zeer beslist niet.

MrCain

Zo, vandaag toch nog ff tiet gevonden nadat ik wederom vandaag weer met project zolder bezig ben geweest. Het ging toch wel kriebelen en kon het dus niet laten  ;D.
Als eerste de wastegate slapper afgesteld ,aangezien het programma wat nu geladen is voor een 15G/16T is, van de originele setting (0.3 bar wastegate is +/- 0,6/0,7 bar basisdruk) naar de setting van een 15G/16T (0,125 bar wastegate is +/- 0,3/0,4 bar basisdruk) en de stekker op de TCV gestoken.

En toen proefrijden: eerst ff op het gemakje alles warm gereden en nog ff LPG getankt, over op benzine en de snelweg op......damn het rijd al een stuk beter/rapper dan de originele setup met de 15G! Turbodruk loopt op naar 0,7 bar volgas voorbij de 3000RPM en blijft lekker laag bij lage toeren en AFR gaat niet lager dan 12 (wat eerst met de originele setup toch aardig naar de richting van 11 ging.....) misschien gaat ie toch nog zuiniger lopen  :eusa_shifty:

Afijn, toen op LPG : toch wel een tegenvaller... Normaal deellast gewoon goed/perfect maar bij volgas toch wel wat haperingen.... eerste keer volgas leek hij terug te schakelen naar benzine rond de 5000RPM en turbodruk flukeerde een beetje => bleef niet mooi op 0,7 bar staan zoals op benzine  :eusa_think:. En als je in de 4e  versnelling vanaf 2000 volgas geeft dan haperd/houd hij zo af en toe in zo rond de 3000 RPM..... We zijn er nog niet maar dat hadden we al verwacht, de uitdaging gaat beginnen  :eusa_whistle:

Denk dat ik eerst maar eens gaat informeren wat een nieuwe TCV gaat kosten en dan deze ook zeer binnenkort eens bestellen. Misschien toch ook maar eens gaan experimenteren met een wat strakkere wastegate afstelling (toch weer terug naar de 0,3bar ???)

Afijn, word vervolgd....

Piet

Ik denk dat je beter de wastegate normaal afstelt en in de bijgeleverde tune de boost in de boosttabel in  de onderste 2 a 3 rijen (load) onder de 3500 rpm a 4000 terugneemt, logt ... en langzaam opschroeft tot de gewenste boost

MrCain

Citaat van: Piet op 03-03-2013 18:48:24
Ik denk dat je beter de wastegate normaal afstelt en in de bijgeleverde tune de boost in de boosttabel in  de onderste 2 a 3 rijen (load) onder de 3500 rpm a 4000 terugneemt, logt ... en langzaam opschroeft tot de gewenste boost

Zat ik inderdaad ook aan te denken om de wastegate gewoon weer op 0,3 bar terug te zetten (dan staat ie ook weer op de welbekende "halve maan") en misschien de tuned map te gebruiken en daar de volledige boost map te dempen => deze map ziet er net iets gunstiger uit met het druk verloop dan de standard map, en dan (net als je al aangaf) stap voor stap de map verhogen tot een verlopige 0,7 bar.

Work in progress  ;D

MrCain

Zomaar eens een vraagje of ik het goed snap :

Zijn dit een beetje "veilige" turbodrukken met een origineel onderblok?

0,7 bar tot +/- 3000 RPM
0,9 bar tot +/- 4000 RPM
1.1 bar tot +/- 4500 RPM
1.3 bar v.a +/- 5000 RPM

Martijn_B

Die drukken zijn prima, volgens mij komt dat overeen met hoe ik het een beetje had.

AFR 11 of 12 is niet specifiek genoeg... er is een groot verschil tussen 12.1 of 12.8 bij WOT.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

MrCain

Citaat van: Martijn_B op 05-03-2013 16:31:07
Die drukken zijn prima, volgens mij komt dat overeen met hoe ik het een beetje had.

AFR 11 of 12 is niet specifiek genoeg... er is een groot verschil tussen 12.1 of 12.8 bij WOT.

Klopt => heb op verschillende forum's gekeken en daar een (linaire) mengelmoes van gemaakt.
Ging mij er  om dat de 0,7 bar niet te hoog was tot/onder de 3000 RPM.

AFR was precies 12! vanochtend 11,8 gezien.

MrCain

Zo, vanmiddag weer even bezig geweest met de Turbo Tuner.
Deze week elke dag op en neer gereden naar en van het werk. Eerste indruk leek wel of de Volvo een klein beetje arm/schraal liep  :eusa_think: AFR waardes waren eigenlijk best wel goed alleen na het deacceleren en dan gas geven ging hij eerst even arm en daarna rijk => dat was eerst niet zo met de originele ECU.

Toen opeens een helder moment : heb een Turbo Tuner van een 850R handbak en deze is natuurlijk uitgevoerd met 16T en witte injectoren, welke dus 350cc zijn ipv 315cc oranje injectoren van mijn Volvo....Op benzine niet erg maar op LPG schijnbaar wel.... Deze ±10% gecompenseerd met het kalibreer wizard en het lijkt wel of hij beter/minder rauw loopt op LPG!

Toch ook maar de tuned map geprobeerd (kon het toch niet laten  ;D) en op benzine als de brandweer met 1,1 bar overdruk  :P en op LPG slaat hij over......hmmmm.....vreemd. Dus toch maar weer terug met de standaard map.

Snap niet echt waarom hij zo raar doet op LPG  :eusa_think: want op benzine loopt hij perfect.
Toch maar eens gaan sparen voor een datalog systeem.

scania164

MrCain

Yep, zitten gewoon de originele bougies in en deze zitten er nu ±10.000 km in. Vorig jaar nog de gehele ontsteking vervangen : bobine + module, rotor, verdelerkap en kabels => kabels zijn dan niet origineel, deze zijn de rode van Magnecore.

Misschien toch een te hoge dutycycle van de injectoren en dan fuel cutoff op LPG....
Zal s kieken of ik de dutycycle kan meten in %