De paarse vliegende baksteen....Op naar de volgende stap

Gestart door MrCain, 05-06-2011 12:40:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

MrCain

#825
Zo, weer een beetje bezig geweest! Nu de druk wat hoger is (nog niet perfect maar dat gaat nog komen) begonnen met het beetje bij beetje aanpassen van de ontsteking en VE brandstof mappen.

Mn ontsteking map ongeveer weer zo gezet zoals ik m bij de TurboTuner had => daar liep hij eigenlijk best wel goed op. Alleen de tabellen in de hogere load (lees hogere turbodruk) veranderd, de lagere zo gehouden zoals de M4.4 origineel is omdat hij daar goed en redelijk zuinig ( = relatief bij een Volvo :eusa_whistle:) op liep. Dit ook ongeveer zo gedaan bij de VE map.

De eerste en lage load cellen op 1.05 gezet omdat hij daar goed op liep met een kleine afwijking/bij regeling in zijn fueltrim op LPG.

VE map in excel gezet om het e.e.a. visueel te maken wat dan weer wat makkelijker aanpassen is. Heb alles in lambda staan omdat dit:
a) makkelijker is voor mij => denk in lambda niet in dat gekke AFR  :P
b) lambda getal gewoon het zelfde is op zowel benzine als LPG

Je moet er niet volledig op af gaan dat de waardes in de tabel ook de waardes in "real life" zijn....dat zijn ze dus niet maar wel een richt lijn om te zien waar je ongeveer bent: vanaf ±3500 rpm tot 5500 rpm volgas zit hij zo tussen de 0.8 - 0.83 lambda dus gaat de goede kant op zo!

Misschien dat ie nog iets rijker kan/mag vanaf 3000 rpm.

Toen een logrondje gemaakt en kwam 1x bit hoger dan 128 tegen wat knock betekend. Dus met de replay en trace functie de waarde in de ontsteking map opgezocht en deze wat meer vervroeging gegeven.

Onderste paarse lijn = bit
Blauwe = ontsteking tijdstip
Bovenste paarse lijn = vervroeging adaptieve knock control: je ziet dat deze gelijk begint te vervroegen.

Je zet het lijntje op de piek van de bit en in de map komt het trace bolletje op de positie waar de ECU naar de map keek op dat moment. Makkelijker afstellen bestaat bijna niet ;D

Dit is nu het mooie en ook het grote voordeel van Tunerpro t.o.v. de TurboTuner!
Je kan gewoon terug kieken en met de replay en trace functie precies zien wat en waar je iets moet veranderen! Alleen weer jammer dat deze functie nou net weer niet werkt met je target load en TCV tabellen, maar daar komen de history tables (ook weer zo´n geweldige functie binnen Tunerpro :eusa_clap:  Echt een van de betere diagnose functies) en de Excel sheet van Yits weer goed van pas!

Nu verder met de target load en TCV tabellen, ben er wel achter gekomen dat mijn 18T best wel een fanatieke opspooler is.....doet eigenlijk niet veel onder bij een 19T... Oppassen dus :evil:
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

remeeus

Netjes hoor! Ik kan er de tijd helaas nog niet voor vinden

MrCain

Citaat van: remeeus op 27-12-2014 15:01:54
Netjes hoor! Ik kan er de tijd helaas nog niet voor vinden

Zelfde probleem op het moment hier ook ;D moet dit soort werkzaamheden ook een beetje in de zeldzame vrijetijdmomenten doen...
Maar het is ook zo leuk hé, als je er eenmaal aan begint...... :P
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Piet

#828
Citaat van: MrCain op 27-12-2014 14:57:09
Mn ontsteking map ongeveer weer zo gezet zoals ik m bij de TurboTuner had => daar liep hij eigenlijk best wel goed op.

Het is een beetje oppassem daarmee. Je zou denken dat dat in tunerpro en turbotuner hetzelfde zou moeten zijn omdat in beide het de werkelijke vervroeging zou moeten zijn. In mijn ervaring klopt dat niet helemaal, wellicht dat TT er niet zo precies in was.



Citeer
a) makkelijker is voor mij => denk in lambda niet in dat gekke AFR  :P
b) lambda getal gewoon het zelfde is op zowel benzine als LPG

Is ook eigelijk veel beter om daarin te denken.

Citeer
Je moet er niet volledig op af gaan dat de waardes in de tabel ook de waardes in "real life" zijn....dat zijn ze dus niet.

Klopt, maar daar wordt aan gewerkt....:)  8)

Citeer
Toen een logrondje gemaakt en kwam 1x bit hoger dan 128 tegen wat knock betekend. Dus met de replay en trace functie de waarde in de ontsteking map opgezocht en deze wat meer vervroeging gegeven.

Bij active knock wordt inderdaad door de ECU bit 7 van de flagbyte BITS gezet en komt daarmee als byte op een waarde >=128
Ik hoop wel dat je hem daar minder vervroeging hebt gegeven, maar dat zul je ook wel eigenlijk bedoelen.






Citeer
Dit is nu het mooie en ook het grote voordeel van Tunerpro t.o.v. de TurboTuner!
Je kan gewoon terug kieken en met de replay en trace functie precies zien wat en waar je iets moet veranderen! Alleen weer jammer dat deze functie nou net weer niet werkt met je target load en TCV tabellen,

Die zou het edoch daar toch wel degelijk ook moeten doen!
Waarschijnlijk staan de X en Y axis DA link in het "Edit Parameter XDF info" vensterje niet goed ingesteld.
(ff rechtsklikken op de tabelnaam in de parameter tree)



MrCain

#829
CiteerCitaat van: MrCain op 27-12-2014 14:57:09
Mn ontsteking map ongeveer weer zo gezet zoals ik m bij de TurboTuner had => daar liep hij eigenlijk best wel goed op.

Het is een beetje oppassem daarmee. Je zou denken dat dat in tunerpro en turbotuner hetzelfde zou moeten zijn omdat in beide het de werkelijke vervroeging zou moeten zijn. In mijn ervaring klopt dat niet helemaal, wellicht dat TT er niet zo precies in was.

In Motronic suite zijn de getallen net iets anders dan in TurboTuner => net als Tunerpro in 0.25 enz.. Was wel hier en daar wat aanpassen maar Volvo loopt er weer als vanouds (snel) mee ;D Knock zit m in de lagere toeren met het wegrijden, vooral heuveltje op zeg maar: daar raakt hij net andere cellen aan die hij normaal niet raakt (hogere load in lagere toeren), zit nog wat finetune werk in!

Citeer
Citaat
a) makkelijker is voor mij => denk in lambda niet in dat gekke AFR  Tongue
b) lambda getal gewoon het zelfde is op zowel benzine als LPG

Is ook eigelijk veel beter om daarin te denken.

Citaat
Je moet er niet volledig op af gaan dat de waardes in de tabel ook de waardes in "real life" zijn....dat zijn ze dus niet.

Klopt, maar daar wordt aan gewerkt....Smiley  Cool

Heb t al gelezen => Weer puik werk afgeleverd :eusa_dance: :eusa_clap: Had ook niets anders van je verwacht hoor :evil: ;D
Zonder gekkigheid: echt weer knap gedaan! Toen je vertelde waar je mee bezig was vond ik het een gedurfd plan en dacht zoiets "zal wel iets voor ergens eind volgend jaar zijn" aangezien het best wel aardig wat data is om te verteren..... Maar volgens mij zie jij de wereld in groene nullen een ééntjes  ;D

CiteerCitaat
Toen een logrondje gemaakt en kwam 1x bit hoger dan 128 tegen wat knock betekend. Dus met de replay en trace functie de waarde in de ontsteking map opgezocht en deze wat meer vervroeging gegeven.

Bij active knock wordt inderdaad door de ECU bit 7 van de flagbyte BITS gezet en komt daarmee als byte op een waarde >=128
Ik hoop wel dat je hem daar minder vervroeging hebt gegeven, maar dat zul je ook wel eigenlijk bedoelen.

Uuhhmmm. klopt ja :angel:

CiteerCitaat
Dit is nu het mooie en ook het grote voordeel van Tunerpro t.o.v. de TurboTuner!
Je kan gewoon terug kieken en met de replay en trace functie precies zien wat en waar je iets moet veranderen! Alleen weer jammer dat deze functie nou net weer niet werkt met je target load en TCV tabellen,

Die zou het edoch daar toch wel degelijk ook moeten doen!
Waarschijnlijk staan de X en Y axis DA link in het "Edit Parameter XDF info" vensterje niet goed ingesteld.
(ff rechtsklikken op de tabelnaam in de parameter tree)

Ja hij werkt nu :eusa_dance:
Inderdaad, de x as was niet gedefinieerd in Tunerpro => de TPS er bijgezet en hopla: het werkt!


Zo stond ie


En zo moet ie ;D

Had eigenlijk vakantie maar mocht van t weekend toch weer komen werken... Geeft me wel weer een warm gevoel dat ze me niet kunnen missen :evil: Afijn, van de week eens kieken of ik de aangepaste ontsteking, TCV en Target load mappen (één voor één) kan gaan uitproberen, wat ik eigenlijk in het weekend had gepland...
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

MrCain

En misschien van de week nog keuren ben benieuwd.......
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

MrCain

Niet erg veel te melden: turbodruk nu lekker stabiel op 0,9 bar met de P-Part bin => kan je je TCV dutycycle instellen naar je beoogde druk en de Load tabel is dan de "begrenzer" van de maximale druk om zo geen drukspikes oid te krijgen. Viel me wel op dat de waardes erug lager dan origeel liggen: 40% ipv ±89%, zal wel te maken hebben met de 300/70 waste gate.
De Volvo rijd nu lekker for the time being maar er kan altijd gefinetuned worden  ;D Blijf je lekker mee bezig.

Volvo deze week ook APK laten keuren => 2x :P (steekproef)
Kreeg nog de opmerking van de keurmeester dat het fijn keuren was deze Volvo: goed onderhouden en niets op aan te merken (behalve de aftermarket koplampen met Xenon, was hij niet echt van gecharmeerd maar het was wel gewoon APK waardig en goed :P)

Gisteren nog mijn home made mapsensor aangesloten op de M4.4 en goed werkend gekregen, maar daar binnenkort meer over.
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

MrCain

#832
Zo, poosje niets gepost maar wel bezig geweest: afgelopen tiet zowel privé als op t werk erug druk gehad dus de Volvo projecten moesten een beetje in de tussenuurtjes gebeuren....


Deel 1: M4.4

Tussendoor een paar extra aansluitingen op de M4.4 gezet voor o.a. de breedbandsonde, de homemade MAP sensor en LPi switch circuit:


Met losse stekkertjes, wel zo makkelijk als de ECU er nog eens uit moet!



Met Piet bezig geweest (Piet meer dan ik => hij maakte de bin files en ik schoot deze in mn M4.4 om ze te testen en moest alleen een constructie om te "switchen" te verzinnen) om in de M4.4 een "LPi switch" te maken: als de auto op LPi schakelt/loopt dat er overgeschakeld word naar een andere mapping. Met doel voor ogen om zo een betere mapping te maken voor LPG (LPG mag wat armer en vroeger ontsteken tov benzine) en de injector constante versus VE map zo instellen dat ik meer kan inspuiten zonder dat ik boven de 80% dutycycle kom zonder de LPe opnieuw te laten afstellen! Met een ouder systeem, welke een extern onderbreek relais heeft, is dit niet zo moeilijk: dan gebruik je de onderbreking van de 6e injector. Ik heb een LPe7 welke deze onderbreking intern heeft en daar werkte dit truckje dus niet..... de injector onderbreking bedrading was wel aanwezig maar werkte niet.... Zijn er dus achter gekomen dat deze schijnbaar software matig uit gezet word als je een 5 cilinder hebt... beetje ruk dus.... Ook nog op de niet gebruikte bedrading gemeten van de LPe maar ook daar geen te gebruiken signaal aanwezig.

Dus op het idee gekomen om een ouderwets LPG inductie relais te gaan gebruiken => inductie kant op een LPi injector zetten en daarmee 5 volt naar de M4.4 schakelen. Enig nadeel is wel dat er een tijdvertraging in zit van ±2 seconden als je over/terug schakelt naar benzine en spanning op het relais komt: dus als je terug schakelt op benzine of als je te vroeg start (binnen 2 seconden als het relais is bekrachtigd) dan loopt de Volvo even op de LPi map op benzine. Duidelijk iets om rekening mee te houden dus.




Schema zoals het nu aangesloten zit:



De hardware:



Om de M4.4 goed op de 5 volt te laten schakelen moest er intern wat aangepast worden in de zin dat er een weerstand(je) vervangen moest worden. En damn wat was dat een pielwerkje! Ben die SMD sjips nog niet echt gewend.... Maar begin er steeds handiger in te worden met die componenten er in te swaffelen

Weerstand van 3 bij 1.5mm:


Hier zat de oude:


En de nieuwe er in:



Enige strubbelingen met de bin gehad maar deze zijn zeer vakkundig door Piet afgehandeld!

Hoop eens dezer dagen alles te kunnen testen, dus word vervolgd....


Deel 2: M4.3

En gewoon omdat het kan en aangestoken door Maarten-t5 zijn project (http://m43.wikia.com/wiki/M43_Wiki) op het Volvospeed forum (http://volvospeed.com/vs_forum/topic/169380-m43-tuning-salvation-free-for-personal-use/?page=1) ook hiermee een beetje aan het spelen gegaan. Omdat ik een werkloze TurboTuner in de kast had liggen, nu ik met een M4.4 2.0 rond rij, geprobeerd om deze met TunerPro te benaderen aangezien de TurboTuner ook gewoon is uitgevoerd met een Ostrich. Dit pakte positief uit!
TunerPro herkende de Ostrich in de ECU en kon de bin van Maarten er zo inschieten!

Vind ik leuk!

Dus nu in het bezit van een M4.3 2.0 hiermee ook een beetje mee zitten spelen.

In eerste instantie is het een beetje wennen omdat de mappen (de assen hiervan) van de M4.3 in TunerPro iet wat anders opgebouwd zijn dan je van de M4.4 gewend bent..... dacht eerst dat er een fout in zat maar was niet zo.... Moest eigenlijk ook niet twijfelen aan Maarten zijn kunde

Maarten heeft ook nog een logmogelijkheid gevonden binnen de M4.3 => het EGR circuit. Hiervoor moest nog wel een ontbrekende weerstand in de ECU gesoldeerd worden aangezien ik een EU ECU heb waar het EGR circuit niet in gebruik is.

Plaats waar de weerstand moet komen:


Had nog een board met SMD componenten liggen dus daar een weerstandje uit gesoldeerd. En deze was precies 10 Kohm:


Plaats waar de weerstand moet komen van dichtbij:


Ook hier weer een weerstand in geswaffeld:


Kan nu een 0 tot 5 volt signaal mee loggen, gaat deze ook extern maken, zoals mijn M4.4, om zo de breedband sonde aan te sluiten en lambda mee te loggen.

Wat me wel opviel was dat er gewoon 4 pinnen van de "chip" niet word gebruikt door de Ostrich:


Dus in principe kan je de 28pin kabel, die je bij de Ostrich mee krijgt, gewoon in de M4.3 solderen en hoef je dus geen extra kabel mee bestellen en ook niets in de Ostrich om programmeren. Toch wel apart dat er een 32pin chip in zit dan net als de M4.4.

De Ostrich is wel een stuk makkelijker monteren/solderen in een M4.3!  Al met al afgelopen weken lekker bezig geweest! Heb in de loop van tiet wel erug veel respect voor Piet en Maarten gekregen, wat zij al wel niet voor elkaar krijgen met de programmatuur van onze Volvo ECU's  :o     Echt diepe buiging! :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Maarten-t5

Cool dat je mijn project zo opgepakt hebt!
Als je wil kan ik nog ff uitzoeken hoe het zit met het achterste lambdasonde kanaal.
Heb je nog een extra adc input.
Ik denk dat de ostrich the write pinnen van de eeprom niet benut en die dus missen in de aansluiting van de turbotuner.

UserID6342

Ik heb beide heren vandaag aan het werk gezien met mijn auto, en ik buig met je mee  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

razorx


MrCain

Citaat van: Maarten-t5 op 02-05-2015 19:11:49
Cool dat je mijn project zo opgepakt hebt!
Als je wil kan ik nog ff uitzoeken hoe het zit met het achterste lambdasonde kanaal.
Heb je nog een extra adc input.
Ik denk dat de ostrich the write pinnen van de eeprom niet benut en die dus missen in de aansluiting van de turbotuner.

Vind het wel een zeer cool project => de M4.3 hoort eigenlijk wel bij de 850 ;)

2e kanaal is wel makkelijk => kan je ook turbodruk mee loggen! Weet niet of het veel werk is om dit er bij te bouwen....
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

MrCain

Citaat van: Dirk342 op 02-05-2015 19:33:49
Ik heb beide heren vandaag aan het werk gezien met mijn auto, en ik buig met je mee  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

Gaaf om te zien hoe ze voor mekaar krijgen hé! Ook leuk om vader en zoon zo bezig te zien :eusa_clap:
Hoop ooit ook zoiets met mn dochter te doen..... heb al plannen klaar liggen :eusa_whistle:
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

UserID6342

Hahaha, is idd geweldig en leuk om te zien !

Ik zou het met Jeff nu niet kunnen, we hadden meteen de grootste mot met elkaar ;D

MrCain

#839
Nu eens gewoon onderhoud gedaan! Beurtje gegeven: omdat ik toch wel last had van gele smure/sludge overgegaan naar andere olie, eerste 2 jaar Texaco Halvoline (full syntheet) gebruikt en daarna Kroon Emperol (full syntheet). Beide goede olie alleen veel last van sludge, denk dat het komt doordat de full syntheet nogal hygroscopisch is en niet echt een goede combi met LPG is....

Afijn, uit Duitsland een bus LiquiMoly besteld:


Deze zou ,volgens de folder, "uitstekend voor LPG motoren" zijn. Ben benieuwd!

Ook nog de airco weer leeg getrokken, de compressor schakelde nogal veel en klopte ook: zat nog maar de helft van de 850 gram in.... Nergens een lek kunnen vinden. Vrees dat de compressor aan het overlijden is aangezien deze nat is en toch een beetje groen oplichtte met de uv lamp.... Gaan we maar voor sparen :(

Poos geleden had Piet een software matige airco aanpassing voor de M4.4 tbv M4.3 Volvo´s gevonden: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,41329.msg1577822.html#msg1577822

Omdat ik eigenlijk ook niet echt tevreden was dat de ECU geen invloed meer op de airco had (fan en load control) ook deze aanpassing uitgevoerd. De hardware matige aanpassing weer ongedaan gemaakt en de aangegeven adressen in de bin op 0 gezet.

En hier zo mn best op gedaan, was er wel sneller mee klaar om het er uit te halen ;D  (geen foto meer van gemaakt...)

Moet zeggen dat de airco er beter mee werkt! Temperatuur word beter geregeld => eerst werd het wel erug koud met de ECC op 22°C, en de fan gaat pas draaien met verhoogde hoge druk. Ook word de compressor weer uitgeschakeld met volgas/planken, waar ik zelf toch een beter gevoel bij krijg! Enige nadeel ,vind ik persoonlijk, is dat de stationair regeling voor de airco ook weer aanwezig is.... Soms komt ie lastig terug naar stationair => dit was met de M4.3 ook het geval. Maar volgens mij had Maarten daar ook een oplossing voor gevonden!

Hoe dan ook, weer een top modificatie uit Piet zijn handen :eusa_clap:  De zoveelste onderhand :P

Nog niet echt bezig geweest met de LPi switcher, niet echt tiet voor gehad om een goed onderzoek te doen naar een juist signaal voor omschakeling aangezien mijn inductie relais niet wil schakelen op het LPi injector signaal.... Maar zit in de pijplijn, alleen de pijp is niet echt groot van diameter dus duurt nog ff :angel:

Word vervolgd.....
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!