automatische versnellingsbak schakelt niet op bij koude motor

Gestart door Addievandalen, 10-06-2011 11:28:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Addievandalen

Na jaren Mercedes (w124) is onze familieauto nu een Volvo 850 20V uit 1994, 315.000, AT. Ik ben aan het wennen. Het geluid is wel echt mooi!

Bij koude motor schakelt AT niet vanzelf op uit 1e naar 2e en 2e naar 3e versnelling. Ook niet als ik de snelheid weer even verminder en dan weer gas geef en daarmee speel enzovoorts: hij blijft dan in 1e of 2e versnelling hangen.
Hij schakelt WEL op van 1 naar 2 en 2 naar 3 als ik de versnelling van stand Drive en 3 zet en eenmaal op snelheid gaat hij dan ook spontaan en op het juiste moment naar de 4e versnelling (als ik hem weer in D heb gezet natuurlijk).
Is de motor eenmaal warm dan heb ik nergens last meer van en schakelt hij op en af naar behoren in alle versnellingen en ook vanuit stilstand.

Vraag: heeft iemand een tip voor deze nieuwe 850 bezitter waar te beginnen met denken of checken?

NinaPaul

foutcodes van de bak uitlezen. (A1, zie obd 1 uitlezen)

Ik denk dat het om een magneet klep (solenoid) gaat die blijft hangen, om dit zeker te weten

Test Mode 4

Contact aan (motor uit) Pin in A1
4 keer na elkaar op de knop drukken (0,5 tot 1sec elke keer)
Wacht tot led brandt
Bij brandend lampje toets code invoeren, eerste cijfer
wacht tot led brandt
tweede cijfer invoeren
wacht tot led brandt
derde cijfer invoeren

CODES:
3 – 4 – 2 activeer S1 solenoid
3 – 4 - 3 activeer S2 solenoid
3 - 4 – 4 activeer the SL (shift lock or lock-up) solenoid

Magneet klep moet klikken elke keer dat de led oplicht.




"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

francois

waneer heb je voor de laatste keer de olie ververst (at olie)



grfr

Bouke

Ik heb het zelfde gehad,je pnp-switch(standenschakelaar van de automaat) is aan vervanging toe(kost iets van 85€ bij estate service) en ook heb de olie ververst van de de bak en weg is je probleem ;)

NinaPaul

Bij pnp switch moet het lampje op je dash knipperen

Heb je de foutcodes al uitgelezen?
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Ludo


NinaPaul

Gezien het storingsbeeld,

Was idd onvolledig, hij kan ook aan blijven staan. Maar direct zeggen dat het de pnp-switch is 100% zeker....


Had het overgens net zo goed niet kunnen vermelden, eerst moet er uitgelezen worden ;)
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Ludo

Het lampje gaat zeker niet altijd branden, of knipperen.
Net als Bouke deel ik de ervaring, dat de automaat wel gekkere dingen doet, enkel door de afstelling van de pnp-switch.
Alles zónder dat het lampje een kik geeft, of een foutcode werd opgeslagen.

Bouke

Bij mij knipperde het oranje pijltje de ene keer wel maar soms ook niet,codes gaven het ook aan dat er een storing was ;)

arjenT5R

Citaat van: Bouke op 16-06-2011 21:41:00
Bij mij knipperde het oranje pijltje de ene keer wel maar soms ook niet,codes gaven het ook aan dat er een storing was ;)

interessante info dit...
wat had je voor codes toen ?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Addievandalen

Mensen, dank voor al jullie reacties, ik kan aan de slag!

arjenT5R

Citaat van: Addievandalen op 23-06-2011 09:11:17
Mensen, dank voor al jullie reacties, ik kan aan de slag!

Ja jets die pook maar eens 20 keer heen en weer
ik heb er nu iig geen last meer van  ;)
dus tzt de pnp eens vervangen
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!