Olielek

Gestart door Philippe, 19-04-2011 17:26:45

Vorige topic - Volgende topic

Philippe

Onlangs m'n 850 2,5l 10 valve benzine, voor groot onderhoud binnen gedaan. 's Anderendaags lag er een serieuze plas olie onder de motor, waar anders alles netjes droog was. Volgens de merkgarage, waar het onderhoud plaats vond, komt het doordat de nieuwe oliën dunner zijn en toegevoegde producten alles vloeibaarder maken. Dit zou dan invloed hebben op een wat 'oudere' bourrage (= dichting tussen blok en bak), dus volgens hem is dit normaal (sic)!
Maar, ook volgens de garagist, zou dat wel stoppen met lekken als de olie wat ouder wordt (nog eens sic)! Nu, als ik wacht tot de olie ouder is geworden heb ik er geen meer, laat staan een (werkende-) motor! Wat nu gedaan?
Overigens, wat zou het ongeveer kosten om een bourrage te vervangen, moet de motor er dan uit?

ulkeman

je bedoelt dat ergens een keering lek is.
daardoor lekt je motor olie.

die zijn te vervangen moet je even zoeken waar het lekken precies vandaan komt.

ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

Ludo

Citaat van: Philippe op 19-04-2011 17:26:45
Volgens de merkgarage, waar het onderhoud plaats vond, komt het doordat de nieuwe oliën dunner zijn

Ja dat is normaal, maar daar heb je geen boodschap aan.
Als hij nu had gezegd, dat onze (ouwe) motoren niet meer goed zijn voor de huidige moderne dunne oliën, moet je maar een nieuwe auto kopen. ???  ::)
Ik wil er olie in, die door de fabrikant is voorgeschreven!.

Los daarvan, kan de keerring al ver heen zijn geweest, dan krijg je dit op den duur toch wel....
De motor moet er niet uit.
Voor de keerring tussen motor en versnellingsbak, moet alleen de bak los.
Dan mag je toch op zo'n 6 uren rekenen, voor een goed bekwaam monteur.
Als het een Volvo garage is, rekent men een dag werk.

Vulk

ALS het al die keerring is.

volvobug

Oliefilter wel vastgedraaid?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Philippe

Ja, het zit hem wel daar, tussen blok en bak, hij heeft de auto op de brug gezet en ik was er bij.
Daar gaan we dan... :'(

arjenT5R

Als je zelf handig bent is het ook wel te doen hoor
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Sem

Citaat van: arjenT5R op 20-04-2011 20:08:53
Als je zelf handig bent is het ook wel te doen hoor
Ik heb even zijn berichten nagelezen, maar ik krijg niet het idee dat Philippe erg handig is....

Philippe

Laat mij het zo stellen: vroeger, er was eens heel lang geleden, had ik (toen nog 17 jaar) samen met een vriend een schitterende en prachtige tweedehandse Ford Lotus Cortina Mk2 1969. Je weet wel, zo'n auto uit de duizend, met een 1558 cc 4 pitter 111 Pk 'aangepast' volgens het Lotus recept en gebouwd door Ford in Dagenham, een 'Old English white' met die schitterende 'raley green' striping en een beetje chrome!
De vorige eigenaar had ook een en ander aangepast. Twee dubbele Weber carburatoren (met trompetjes en thee zeefjes tegen de vliegen) erop, wat een hel om die af te stellen zeg, om maar te zwijgen over de 'avance'. Uren heb ik onder die motorkap doorgebracht! ;D
Deze auto had de beste wegligging die ik ooit heb 'meegemaakt', het uitbreken was perfect controleerbaar, tegensturen ging als vanzelf en, jongens, met de handrem kon je tenminste nog wat 'doen' (zalig zijn de Goodyears van toen).
Overmoedig als we waren wilden we meedoen aan de 12 uren van Ieper rally.  Het is er nooit van gekomen, 2 dagen voor de start, tijdens te proefritten zijn we de Rodenberg af gerold, de mooie Cortina in de prak en wij met de daver op het lijf. :eusa_boohoo:

Toen werd ik eindelijk 18 en kocht bij m'n oom, die een Toyota garage had, een afgeleefde Corolla voor 2000 frank mét 6 maand garantie, stel je voor!
Maar hij wist blijkbaar beter, ik heb er zo 5 (met garantie) doorgedraaid in 2 jaar tijd. Het waren allemaal van die 'verplichte' overnames, je weet wel, en hij had er een wijde vol van staan. Onderdelen bij de vleet, zo had ik op een bepaald ogenblik een mosterd gele met een witte motorkap een rode en een groene deur, maar hij reed! Zo heb ik ook eens een motor gewisseld op een weekend, gans alleen en voor de eerste en de laatste keer.
Daarna ben ik overgestapt op een Mini, ik had nog altijd iets met die Engelse auto's, maar dat is een gans ander verhaal (nooit meer!).
Nu rij ik al meer dan 20 jaar met VOLVO en blijf van die motor af, mijn kennis stopt met de carburator...
Overigens ben ik m'n wilde haren kwijt en ben ik nu een brave huisvader geworden, ook heb ik de tijd noch de plaats om te 'prutsen' aan auto's...

-D©©©L-

Ik zie dat je je auto te koop hebt staan:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,50358.msg1050284.html#msg1050284

is het probleem met olie lekken al opgelost ?