mono radio voor een oldtimer

Gestart door ghertzberger, 22-08-2011 21:49:18

Vorige topic - Volgende topic

ghertzberger

Beste iedereen,

Naast mijn Volvo rij ik ook in een Triumph Spitfire mk3 overdrive uit 1967. Voor deze auto heb ik laatst een mooie mono autoradio gekocht. Nu heb ik alleen een paar vragen.

De radio heeft een impedantie (weerstand) van 8 ohm voor de speakers. Aangezien het mono is, is het dan ook de bedoeling om maar 1 box aan te sluiten? Of gewoon twee. Er lopen maar twee draadjes uit de radio voor de boxen.
Wat voor soort boxen zou ik moeten kopen? Hoeveel vermogen? Kortom veel vragen. Wie heeft er kennis van zaken en zin om advies te geven?

Stel het zeer op prijs!

Hieronder alvast wat foto's van de radio en het frontje wat ik ervoor aan het maken ben.

mitsupiet

Dan moet je 2 stuks 4 Ohm speakers (elke auto luidspreker is 4 Ohm) in serie aansluiten op de 2 draadjes die uit de radio komen.
Je krijgt dan een impedantie van 8 Ohm

Kijk hier maar:

http://www.popschoolmaastricht.nl/college_luidsprekers_parallel_serie.php

Ik zou dan in ieder geval speakers aanschaffen die met zo min mogelijk vermogen zo veel mogelijk DB's geven.
Want het vermogen van de radio zal niet hoog zijn.

Frontje ziet er goed uit. ;D
Succes.

Te hard geschrobt.......

ghertzberger

Dank voor je snelle antwoord.

2 speakers serie schakelen is inderdaad een oplossing, is het niet mooier (aangezien) het mono is een enkele speaker te gebruiken? Dan heb je ook geen last van dooie plekken in de auto (uit fase). Ik ben deze trouwens nog nooit tegen gekomen.

Nog meer ideeën?

thuur

Tja, dat hangt een beetje van jezelf af. Mono staat voor 1 kanaal, maar in de maximale stereo-opzet in onze roffels spelen ook per kanaal 4 speakers. Ik zou het gewoon proberen mits je geen permanente wijzigingen aan het interieur hoeft te maken. Dan kun je altijd nog terug naar 1 speaker als het je niet bevalt. Uit fase zal het niet zijn als je de plus en de min van beide speakers (respectievelijk) op elkaar aansluit.

Qua vermogen hoef je geen zware speakers te kopen, ik zou wel moderne speakers gebruiken anders gaat het al snel schel klinken. Wat foto's van de opzet in de auto zijn ook welkom trouwens :D

En gaaf dat ze in die tijd al USB hadden!

Gr 8)

ghertzberger

Leuk al die reactie's.

Ik heb relatief goedkope, kwaliteits boxen gekocht: Pioneer 170W met een bereik van 30 Hz tot 3000 Hz. Ze staan serie geschakeld inderdaad. Goed geluid tot ongeveer driekwart volumeknop. Daarna gaat het kraken. Is dat de radio, die niet genoeg vermogen heeft?

Ik zal morgen even wat foto's maken.