Schrapend knokkend geluid [Update: goede versn. bak gezocht]

Gestart door Maarten84, 30-09-2011 20:18:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten84

Het geluid begon 2 dagen geleden, inmiddels is het van heel zacht in de verte een vrij hard schrapend, bonkend en knokkend geluid geworden. Het komt duidelijk van rechtsvoor.

Het geluid doet zich alleen voor als alles onbelast meedraait. Dus onder gas geven, remmen, of remmen op de motor hoor je absoluut niets. Echter als je de auto laat uitrollen in de versnelling komt het geluid (inmiddels) zeer duidelijk naar voren.

Zojuist heb ik beide kanten opgekrikt en het wiel rondgedraaid/heen en weer gedraaid en de speling op de aandrijfassen lijkt niet abnormaal.

Als ik het linker wiel ronddraai met de koppeling in, en met de bak in de 1, hoor je het geluid vrij duidelijk.
Als ik het linker wiel ronddraai met de koppeling in, en de bak in de vrij hoor je het geluid ook, maar veel zachter.

De remmen zijn in ieder geval het probleem niet, en de ophanging ook niet.

Wat mij verontrust is dat het geluid van niet hoorbaar tot flink hard is gegroeid in volume in minder dan 300km.

Rarara wat is het? Kan het differentieel of de bak dit soort geluiden maken, of is een van de aandrijfassen slecht ondanks dat de speling niet het probleem is?




UserID6342

Hoogstwaarschijnlijk je linkse steekaslager zo op afstand te beoordelen.

Maarten84

Hmm het steekaslager is waar de steekas in draait in de versnellingsbak? Is dat te vervangen zonder de bak te demonteren....?

UserID6342


Maarten84

Naar aanleiding van de constatering dat het geluid er wel is als hij in de versnelling staat, en niet als hij uit versnelling is (met opgekrikt wiel, zoals hierboven beschreven) doet mij denken dat het wellicht dan de lagering van de primaire as is.

Is dat een bekend punt van slijtage bij deze auto's? Ik moet zeggen dat ik het niet had verwacht bij 288k, en dat het helemaal ongelukkig uit komt aangezien ik de auto nog geen 2 weken heb.

Is de M62H bak ook gebruikt in de 2.0 S70? Dan weet ik in ieder geval naar welk bak type ik op zoek moet...

UserID6342

Past gewoon een bak achter van een 850 hoor.  Zou daar niet zo moeilijk over doen.

Maarten84

Het is meer dat ik niet op de hoogte ben van de eventuele verschillen tussen de modeljaren/motortypen met betrekking tot de versnellingsbakken.

Zijn de versnellingsbakken voor de 2.0 / 2.5 10v/20v allemaal identiek (behalve dan versnellingsbak verhouding?)
Zijn er nog specifieke zaken zoals evt electronica die erop of eraan zit die niet identiek is voor deze modellen?

UserID6342

Als het een handbak is, past het allemaal zo op elkaar.  (behalve een dieselbak past niet ivm ander koppelingshuis)  Met bakelectronica heb je allemaal niets mee van doen.

Maarten84

Dankjewel Dirk, het scheelt dat ik het wiel niet zelf opnieuw hoef uit te vinden op deze manier.

De jacht is geopend, mocht iemand een fatsoenlijke bak hebben liggen, graag een pbtje!