Wanneer slaat koelfan aan/in?

Gestart door Frankmeijers, 30-06-2011 10:51:40

Vorige topic - Volgende topic

Frankmeijers

Misschien een hele domme vraag  ???, maar wanneer dient de koelfan eigenlijk aan te slaan? Ik heb eigenlijk geen problemen met temperatuur, maar ik heb eigenlijk nog nooit gemerkt dat hij echt aanslaat. Of is dat ook niet te merken?

)()()sT

Als het nodig is :D

Nee, als je bv. met warm weer in de file rijdt, of in de stad zal ie vaker aanspringen. Als je airco/ecc hebt sprint ie ook aan als je de airco aanzet.

Het valt me op de de fan bij mijn 850 (handbak) VEEL minder draait als bij mijn V70 (automaat).

Frankmeijers

Jammer genoeg heb ik geen airco. Maar bedankt voor de reactie. Mijn temperatuur staat altijd netjes op ongeveer de helft, maar ik wilde gewoon effe weten of het normaal was dat ik hem niet echt opmerk als hij draait.

)()()sT

Als je nou na een stuk rijden met aan  het eind vooral binnendoor en vaker stilstaan ergens komt, laat hem dan eens stationair lopen? Op een gegeven moment moet ie normaliter aanspringen.

Jack v

Het duurt bj die van mij ongeveer 15 min. na een rit voordat hij aangaat. En dan zie je de temp. meter eigenljk maar een heel klein stukje oplopen misschien 2 á 3 mm.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

daytonawim

Als je je temp ziet oplopen moet je die temp zender maar eens vervangen, dat ding staat normaal altijd stabiel op 3 uur.
zelfs als ik zwaar in de file sta met forse hitte.

)()()sT

Precies, de meter moet strak op "3 uur staan."
Bij mij zowel in de winter, als wanneer ik met een caravan een lange helling op péage op rij.

Let wel, in werkelijkheid zal het water wel warmer zijn, er zit dus een marge in.

@®-

De mijne staat iets boven 3 uur (hooguit 1 mm.) daar staat ie en daar blijft ie. verder slaat mijn koelvin wel redelijk vaak aan als ik in de stad in de file sta. Voor mijn gevoel slaat ie zelfs erg vroeg aan, maar liever te vroeg dan net. Maar het is ook voornamelijk als ik stil sta, onder het rijden heb ik het eigenlijk nog niet gemerkt.

Ik ga binnenkort in ieder geval mijn koelwater verversen omdat het niet meer de zuiverste kleur heeft dan zou moeten, en dan wil ik mijn radiateur eens goed door spoelen.

Jack v

Citaat van: daytonawim op 30-06-2011 12:00:06
Als je je temp ziet oplopen moet je die temp zender maar eens vervangen, dat ding staat normaal altijd stabiel op 3 uur.
zelfs als ik zwaar in de file sta met forse hitte.

Hij staat altijd strak op 3 uur Wim maar als hj lang stationar draait dan zie je hem ietsjes oplopen en  dan gaat ook gelijk de fan aan. Misschien is 2 / 3 mm zelfs overdreven. Maar hj loopt iets omhoog.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Svenneh

Bij mij staat ie altijd iets boven 3 uur. Niet hoger en niet lager :), bij warm en koud weer.

Frankmeijers

Bij mij staat hij ook altijd op drie uur. Zelfs in files voor tunnels in zwitserland. Neem ook aan als fan dan niet zo aanslaan de meter wel zou oplopen. Dus conclusie koelfan werkt ongemerkt. 

)()()sT

Ik herinner me dat de fan van de alter 1 855 luider was als mijn latere 855 en V70, maar je moet 'm bij stilstand echt wel horen als je in de auto zit.

@®-

Citaat van: )()()sT op 30-06-2011 12:37:15
Ik herinner me dat de fan van de alter 1 855 luider was als mijn latere 855 en V70, maar je moet 'm bij stilstand echt wel horen als je in de auto zit.
Je voelt 'm voornamelijk, het is net of je motor een beetje onregelmatig aan het lopen is, maar dat is je koelvan die een beetje schudt, en nietgebalanceerd is  ;D

KIM

Citaat van: )()()sT op 30-06-2011 11:02:12
Het valt me op de de fan bij mijn 850 (handbak) VEEL minder draait als bij mijn V70 (automaat).

Dat kan kloppen; de koeling van de versnellingsbakolie vindt plaats door de koelvloeistof en rijwind; de oliekoeler zit geintegreerd in de radiateur.

Olie mag een hogere temperatuur hebben alvorens het gaat koken, dus...

Frankmeijers

Net toch maar even de auto stationair laten draaien op oprit na ritje en inderdaad na enkele minuten slaat de fan gewoon aan.  :eusa_clap: Wat mij alleen opviel toen ik de motorklep open had was dat het net lijkt of de kleppen tikken. Naaimachinegeluid. Ik hoor dit alleen maar als de motorklep open is, want klep dicht is er binnen niks te horen. Is dit normaal? Mijn distributieriem is trouwens 2.000 km geleden vervangen, maar ik weet niet of dit verband houdt.