HOWTO: Magneetkoppeling Airco afstellen

Gestart door Arius, 01-07-2011 22:55:27

Vorige topic - Volgende topic

Theostek

precies, slijtage van de plaat.
Telkens als de magneetkoppeling wordt aangetrokken door de magneetspoel, slipt de koppeling even tegen de poeli aan voordat ze blijft plakken.
Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

Paulusss

Als ik mijn ventilator op stand "0" heb staan en zet de airco aan gaat het lampje branden maar zet ik de vent op stand 1 of hoger valt het lampje uit.
Heel soms als ik bij stand 1 of hoger de airco aanzet gaat het lampje heel even branden en gaat dan snel weer uit.

ligt dit ook aan de magneet koppeling?
Thanx!

daytonawim

Heb je ecc of een handmatige airco

Paulusss

Theostek

Kan te maken hebben met de kachelweerstand, of het ac systeem beschikt niet over voldoende koudemiddel.

Matthieu123

Hoe krijgen jullie die centrale moer los? Met een ringsleutel?

Ik kom er met een ratel + dop niet tussen namelijk.. Mijn airco doet het nog wel, maar de pomp heeft ook de veel speling op de magneetkoppeling (0.8mm).

T5turbo

Inderdaad met een ring sleutel. Gaat net.  ;)
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

Matthieu123

Hm.. ik heb alleen steek/ring.. zometeen maar even naar de bouwmarkt om een ring/ring sleutel te kopen.

Sbv

Neem een ringratel, dat gaat wat sneller dan

Matthieu123

Ja inmiddels heb ik 'm met HEEL VEEL moeite losgekregen..
Nu blijkt echter het lager binnen stuk te zijn gedaan door die 3 boutjes! Zo te zien was het al wel kapot..

Weet iemand wat verstandig is? Sowieso een nieuwe pomp lijkt me. Maar kan ik de koppeling terugplaatsen en wel met de wagen rijden?

Apart was dat er ook maar 1 shim inzat heel dun.. Ik had dus nooit op 0,5mm uit kunnen komen :(

Arius

vermoedelijk zijn de shimies dan al door een vorige eigenaar verwijderd, hoe dan ook is je pomp toe aan vervanging want als het lager er aan toe is dan kan je het wel opgeven.

als het goed is kan je zonder de koppelingsplaat gewoon rijden aangezien de poulie

dan gewoon vrij loopt (die zou je als het goed is ook gewoon moeten kunnen rond draaien.
de pomp word namelijk alleen meegenomen als de koppelingsplaat naar binnen word getrokken door de magneet die in de pomp zit

dus tenzij je de poulie op de een of andere manier finaal aan gort geholpen hebt, zou het moeten kunnen.

vraag: zijn de lagers van de pomp zelf of de lagers van de poulie kapot bij jou?

Matthieu123

Inmiddels heb ik er een korte multi riem opgezet en zo de aircopomp dus buiten gesloten. Ook omdat ik niet goed weet hoe de poulie is gelagerd. En ik heb geen zin in het vastlopen ervan.

Nu ga ik wat offertes opvragen en op t gemakje beslissen...

Theostek

Als de lagers van de compressor kapot zijn, zal een burn-out niet lang op zich laten wachten.

@Matthieu, het was niet nodig geweest om een bypass toe te passen, maar je hebt nu natuurlijk het zekere voor het onzekere genomen en hiermee een extra veiligheid voor vast lopen tegen gegaan, ik kan het je niet kwalijk nemen (top).

De foto is een mooi voorbeeld.
Als je heel goed kijkt, zie je op 1 uur net nog de twee oogjes van de seegerring zitten, daarachter zit het koppelingslager, de seegerring drukt daar tegen zodat de magneetkoppeling (poulie) niet eraf vliegt.
Als de seegerring is verwijderd, kan d.mv. een trekker de magneetkoppeling verwijderd worden, het lager zit dan nog altijd in de magneetkoppeling en zal eruit geperst moeten worden.
Als de magneetkoppeling in zijn geheel is verwijderd, zit daar achter nog een seegerring, die de spoel op zijn plaats houd, de spoel kan maar op 1 manier op de behuizing van de compressor gemonteerd worden en wordt hierdoor verankerd zo dat die op zijn plaats blijft zitten staan, een verkeerde montage zal ertoe lijden dat de spoel gaat mee draaien en de stekker er letterlijk en figuurlijk uit trekt.

Ik zal als ik in de gelegenheid ben, en de flaptop terug in werking heb een picture plaatsen van hoe het in elkaar zit.

mbouwheer

ik heb vandaag de koppeling van de compressor ook maar eens afgesteld. Speling was 1,2 mm en is nu 0,3.

Praktische tip: Om de koppelingsplaat tegen te houden bij het vastdraaien van de centrale moer: ik heb een sleutel gebruikt die bij mijn haakse slijper zit waarmee je de schijven kunt wisselen. Die met twee van die puntjes eraan. daarmee kun je de plaat prima tegen houden.

JorritV70

Gebruik idd echt geen 8.8 boutjes (ook niet bij de ijzerwaren zaak vandaan) deze houden het echt niet (weet ik nu uit ervaring), daarna inbusboutjes gehaald, en een "nieuwe" (hoe heet die plaat eigenlijk waar je de boutjes in draait?) dit is iets meer geklooi omdat je er erg moeilijk tussen komt met een inbussleuteltje, maar werkt een stuk beter, afstand is nu weer 0,3 mm en een heerlijk koele auto :-).

Groetjes Jorrit

PS. heel er bedankt voor de Howto.
PPS. als het een beetje mee zit kan je de boutjes er tot op ongeveer 8mm na met de hand indraaien, dan pas beginnen ze hun pouli werk te doen.