HU-1250 en HA-4350: What to do?

Gestart door Dane, 11-07-2011 13:08:21

Vorige topic - Volgende topic

Dane

Help! (dat is misschien wat overdreven  ;D)

Vraagje: Ik zit na te denken over de High Performance (Dynaudio) luidsprekers, maar ik vind ze persoonlijk erg duur (625 enkel de speakers?), maar mijn geluid is nu ronduit dramatisch en ik twijfel of ik het met de 'normale' (niet de papieren prullen) variant toereikend vind.

Forumlid Sem (neef) heeft, voor zover hij weet, de 'gewone' luidsprekers (geen Dynaudio), en dacht een versterker te hebben.. (HU4250: Achter de sigarettenaanstekker of 'de C70 variant: HA-4350 onder de stoel).. Beide lijken echt niet het geval en toch heeft hij een topgeluid...

Kan dit komen omdat Sem een SC-805 heeft en ik een HU-1250. Kan me niet voorstellen dat de 'latere' headunit, HU-1250, een prul is vergeleken met de SC-805.. Het verschil in geluid is namelijk wel het verschil 'tussen Prul en heel lekker'.

Natuurlijk zou het nooit High End Hifi worden in een auto (omgevingsgeluiden, akoestiek).

Maar: Ik heb een HA-4350 liggen, een HU-1250 ingebouwd, geen luidsprekers in de achterdeuren, voorin papieren prullen en de tweeters stuk (Althans: daar lijkt het op), dus daar gaat iets mee gebeuren. Ik twijfel alleen ernstig over 'voor welke optie' ik ga.. Enige wat ik weet is dat het deze maand voor elkaar gaat komen, ik ben stapelgek op een stukje toeren met een fijne CD aan, en dat mis ik.

Is een HA-4350 uberhaupt te combineren met een HU-1250? Is eigenlijk met een SC-901 geleverd, toch? (i.v.m Equalizer)

Wie oh wie?

NinaPaul

Wanneer je tevreden bent over het gebruik van je huidige radio/cd speler kan je opteren voor een (meestal goedkopere en betere) aftermarket producten.

Een voorbeeld

De uitgangen van de radio converteer je naar line uitgangen voor een after market versterker.
Veruit de beste op de markt is de MTX re-Q5 (http://www.reqsound.com/) rond de ~ € 185,-

Hierop sluit je een 4 kanaals (of 5/6 wanneer je ook een subwoofer wil) op aan. Bijvoorbeeld onder de bijrijdersstoel.
afhankelijk van merk natuurlijk ongeveer € 150,- (voorbeeld MTX RT604)

Dan de speaker keuze, je hebt het hier over € 625,- voor een stel speakers? Ik zou zelf een normale set adviseren van rond de 100 euro (bv. MTX T6S-502) 60watts rms+ tenzij je een dB-race auto wil of een Refference SQ-race.

Als je alles optelt met een € of 100 erbij voor kabels kost zo een geheel rond de € 500,-

(wanneer je wel op zoek bent naar een dB of een SQ installatie laat het weten dan post ik andere adviezen ;))
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

daytonawim

Tja Dane,

Om je effe uit de droom te helpen, Dynaudio voor een S70 kan je vergeten is niet meer leverbaar.

Er mankeerd op zich helemaal niets aan de standaard luidsprekers in de S70, zeker niet als je alle speakers
er in hebt zitten.

Idd een externe versterker help wel wat om het geluid te verbeteren, iets meer vermogen brengt heel wat
verbetering.

Die HU lijkt mij ook een knappe radio, als er een aansluiting opzit voor een externe versterker, zou je middels een kabel
de handel onder de stoel kunnen maken. ( is een volvo kabelset)

Neem dan een C70 4x60 of 4x100 watt versterker ( die vind je wel rond de 125 euro) en een uurtje prutsen

Ik heb hier nog wel een setje tweeters liggen, met een upgrade (drivers) er in die we eens met een forum inkoop hebben gedaan.
je kan ook effe op MP kijken daar staan een setje Dynaudiotweeters voor 22 pleuro's.

MarcoV

Klopt wel hoor,ben een keer met mijn oude S70 van een sc-805 naar een hu-1205 gegaan en vond de hu een stuk minder klinken dan de sc!

MarcoV ;)

henry classic v70

Citaat van: MarcoV op 11-07-2011 16:02:00
Klopt wel hoor,ben een keer met mijn oude S70 van een sc-805 naar een hu-1205 gegaan en vond de hu een stuk minder klinken dan de sc!

MarcoV ;)

Da's dan weer grappig; in de 426 waar Chantal in reed zat een SC805 en in de mijne zit een HU1205.
Het geluid in mijn wagen was vele malen beter dan de SC805 in de 426, dit heb ik een aantal keren vergeleken terwijl ze naast elkaar stonden met beiden dezelfde zender aan.
Ook nadat ik andere speakers in de voordeuren had geplaatst van de 426 bleef het verschil duidelijk aanwezig.
> HU1205 beter geluid dan de SC805......... :eusa_eh:
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

axelvr

Citaat van: henry classic v70 op 11-07-2011 18:41:36
Citaat van: MarcoV op 11-07-2011 16:02:00

MarcoV ;)

Da's dan weer grappig; in de 426 waar Chantal in reed zat een SC805 en in de mijne zit een HU1205.
Het geluid in mijn wagen was vele malen beter dan de SC805 in de 426, dit heb ik een aantal keren vergeleken terwijl ze naast elkaar stonden met beiden dezelfde zender aan.
Ook nadat ik andere speakers in de voordeuren had geplaatst van de 426 bleef het verschil duidelijk aanwezig.
> HU1205 beter geluid dan de SC805......... :eusa_eh:

Dat zou ik dan met een CD vergelijken en niet met een radiozender.

henry classic v70

Da's natuurlijk geen vergelijk!
Bij de ene 3 fm en de andere ook 3 fm: beiden dezelfde muziek op hetzelfde tijdstip.
Dat gaat je met een CD niet lukken.
Maar dan nog; wat maakt het uit of je geluid krijgt via de radio of een cd, het gaat toch om het geluid :eusa_think:
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

NinaPaul

Ontvangst van radio hangt meer af van de antenne (-versterker) dan van de unit zelf.

Ik durf zelfs te stellen dat radio op high end systemen slechter (kan) klinken dan op "gewone", omdat ook de ruis evenredig versterkt wordt.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz