Voorbereiding distributieriem wissel: Welke "special" tools benodigd?

Gestart door CharlieFox, 23-07-2011 13:05:48

Vorige topic - Volgende topic

NinaPaul

Zo kan je ook de riem over de lengte doorsnijden, het voorste stuk eraf halen, nieuwe riem voor de helft erop, laatste helft doorknippen, dan hoef je 0,0 spanners, rollen etc. tegen te houden/demonteren.

Of dit een aangewezen methode is, tja. Ik zeg altijd werk zoals je zelf het meest prettig vind, niet wat een ander vind dat je zou moeten doen. (natuurlijk alleen als hetzelfde resultaat kan worden bereikt)
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

thuur

Citaat van: CharlieFox op 30-07-2011 14:16:48
Ik ben bijna 'n uur aan het martelen geweest met dat metalen gebogen afdekplaatje wat onder de krukaspoelie met 2 boutjes (sw 10 mm) vast zit. Ik krijg 'm er niet op. Heb niet het idee dat de multiriem in de weg zit. Of moet ik die er weer afhalen?  >:( Ik ga er morgen nog even naar kijken als ik wat meer geduld heb opgebouwd. Iemand enig idee?

Multiriem moet eraf ja.

Gr 8)

)()()sT

Citaat van: SirRutte op 28-07-2011 20:00:12
Je hebt een Torx 45 nodig om de spanrol te vervangen. Deze mag niet te lang zijn aangezien je weinig ruimte hebt. Met een T45 bitje op een 1/4" ratel kun je er goed bij.

De looprol en de riemspanner kun je met een dop 12 op een 1/4" ratel goed bij. Voor de waterpomp heb je een dop 10 nodig. Zorg ook dat je wat fijn schuurpapier bij de hand hebt om de oude pakkingsresten van de waterpomp te kunnen verwijderen.

Die spanrol gaf gisteren niet echt mee bij ons hè Thuur ;D
Het 'torx-gat" is heel ondiep dus het gat was al snel dol ::)
Maar uiteindelijk komt alles goed :D

joebar

Citaat van: NinaPaul op 30-07-2011 15:53:18
Zo kan je ook de riem over de lengte doorsnijden, het voorste stuk eraf halen, nieuwe riem voor de helft erop, laatste helft doorknippen, dan hoef je 0,0 spanners, rollen etc. tegen te houden/demonteren.

Of dit een aangewezen methode is, tja. Ik zeg altijd werk zoals je zelf het meest prettig vind, niet wat een ander vind dat je zou moeten doen. (natuurlijk alleen als hetzelfde resultaat kan worden bereikt)
gaat met een automatische spanner niet of nauwelijks lukken, de nieuwe riemen zijn veel te stug en nog niet opgerekt

CharlieFox

Joebar, dat is nu precies het punt: Als ik klakkeloos de oude riem had gemarkeerd t.o.v. de nokkenastandwielen en de krukaspoelie dan had ik nu nog 4 jaren of meer met 'n 1 tand verschoven distributie gereden. Aangezien het mijn 1e Volvo distr riem wissel was heb ik mij goed georiënteerd op de timing. Toen ontdekte ik dat mijn nokkenastandwielen beide 1 tand te vroeg stonden.

Dus als je rechts naast de auto op de nokkenastandwielen kijkt met cilinder 1 op TDC dan stonden de nokkenassen 1 tand te ver clockwise. Dat heb ik nu gewijzigd naar de beide sleuven (op de achterzijde) horizontaal.

Ik moet echter bekennen dat het verschil (helaas!) niet spectaculair is. Toch vreemd, een hele tand verschil. Waarschijnlijk zal je het met meetapparatuur (koppelmeter etc.) wel merken, maar qua gevoel valt het tegen. Hij staat in ieder geval zoals het zou moeten en dat is voor mij van belang ...
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

CharlieFox

Oeps, aan Joebar: Ik realiseer me nu dat je waarschijnlijk mijn topic over die ene tand verkeerd niet hebt gezien. Was deze: (url volgt, kan niet copy/pasten vanaf m'n smartphone).
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

SirRutte

Citaat van: )()()sT op 30-07-2011 17:10:22
Citaat van: SirRutte op 28-07-2011 20:00:12
Je hebt een Torx 45 nodig om de spanrol te vervangen. Deze mag niet te lang zijn aangezien je weinig ruimte hebt. Met een T45 bitje op een 1/4" ratel kun je er goed bij.

De looprol en de riemspanner kun je met een dop 12 op een 1/4" ratel goed bij. Voor de waterpomp heb je een dop 10 nodig. Zorg ook dat je wat fijn schuurpapier bij de hand hebt om de oude pakkingsresten van de waterpomp te kunnen verwijderen.

Die spanrol gaf gisteren niet echt mee bij ons hè Thuur ;D
Het 'torx-gat" is heel ondiep dus het gat was al snel dol ::)
Maar uiteindelijk komt alles goed :D

Dat probleem heb ik dus ook gehad! De oude spanrol zat enorm vast en telkens liep het bitje uit de bout. Uiteindelijk heb ik dat opgelost door het bitje tegelijkertijd met een koevoet tegen de bout aan te drukken en te draaien:

Toen gaf de bout zich gelukkig snel gewonnen. Zoals al werd opgemerkt is een 3/8" ratel met T45 bitje waarschijnlijk handiger omdat je dan meer kracht kunt zetten en omdat die zichzelf al redelijk klemt.