Fluittoon bij afzetten motor

Gestart door volvorama, 29-07-2011 08:37:11

Vorige topic - Volgende topic

volvorama

Mijn V70 produceert na het afzetten van de motor steevast een zeer hoge fluittoon, die na een seconde of 5 langzaam uitsterft. De auto doet dit al geruime tijd, maar ik ben wel eens benieuwd of iemand een idee heeft wat het zou kunnen zijn.

Het vermoeden is altijd geweest dat het de airco is. Die trouwens uitstekend functioneert en vorig jaar nog is bijgevuld.

)()()sT

Mijn eerste gedachte ook: airco.
Zet 'm eens een minuut of 5 vantevoren uit?

MEN-O

Min auto doet dit ook, en in de winter idd niet, dus ik vermoed ook dat het de airco betreft.

volvorama

Dat het geluid er in de winter niet is had ik er niet bijgezet. Maar nu ik er zo over denkt klopt dat wel. Toen viel het me inderdaad niet op en de laatste maanden dus weer wel.

Theostek

De hoge fluittoon kan idd met de airco te maken hebben, duidt aan dat de druk te hoog is.
Hoe hoger de temperatuur, hoe hoger de druk in het systeem, zo is het omgekeerde in de winter, lage temperatuur, lage druk.

Hogedruk ontstaat door vervuild koudemiddel, niet condenseerbare gassen, verstopping (vocht/rijp), overvulling van het systeem.

Citaat van: volvorama op 29-07-2011 08:37:11
die na een seconde of 5 langzaam uitsterft.
Het vermoeden is altijd geweest dat het de airco is. Die trouwens uitstekend functioneert en vorig jaar nog is bijgevuld.

Bij ac systemen die zijn uitgevoerd met een orifice tube, duurt het even dat de druk in het systeem gelijk ligt nadat de airco/motor is uitgezet.
Na het afzetten van de airco/motor, is er nog hoge druk aanwezig, door die hoge druk wordt nog vloeibaar koudemiddel naar de verdamper in gespoten.
De orifice tube is een open calibratie die zich niet afsluit, tegenover een (blok) expansieventiel wat dat wel doet.

De V70 t/m 2000 heeft een vulgraad van 750 gram, vanaf 2001, 1000 gram.

Fluittoon is in veel gevallen afkomstig van de compressor.

Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

volvorama

Uit het eerste deel van je reactie maak ik op dat er iets niet goed is. Na het lezen van het tweede deel meen ik te begrijpen dat er twee versies van het systeem bestaan, waarvan er tenminste een de fluittoon kan produceren. Betekent dat in het laatste geval nog steeds dat er iets niet goed is?

Theostek

Zowel bij orifice tube alsmede blokventiel kan hoge druk optreden vergezeld met fluiten  :eusa_whistle:
Bij beide is er dan ook iets niet goed.

Ik weet niet van welk jaar jouw V70 is, moest die t/m 2000 zijn dan is de vulgraad 750 gram. Het gebeurt vaker dat garages met autmatische vulstations de vulgraad overschreiden, omdat er twee vul hoeveelheden voorkomen, namelijk 825 gram.
Dan kiest het vulstation de hoogste vulgraad !
Dat betekent dat het systeem met 75 gram wordt overvult, compressor moet meer werk verzetten met het gevaar op een hoge persdruk die de compressor maakt.

Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

volvorama

De auto is van '99. Afgelopen jaar maakte hij de fluittoon ook al en is de airco ook nog bijgevuld (afgevuld). Dus vermoedelijk is het probleem niet een te hoge vulgraad?