koppakking lek

Gestart door rolvio, 27-07-2011 18:34:55

Vorige topic - Volgende topic

rolvio

Nou, leuk bericht zo vlak voor de vakantie: koppakking lek  >:( >:( >:( Heb zelf koelvloeistoftankje, thermostaat en temp. sensor vervangen, maar het bleef een beetje lekken (de auto verbruikte altijd al een beetje koelvloeistof).

Dus naar de garage, even snuffelen in het koelvloeistoftankje, en helaas werden daar uitlaatgassen gemeten...

Staat nu bij de garage om te laten maken. Hoop dat de auto op tijd klaar is, wil zaterdag op vakantie.

Overigens geen sludge aan de peilstok of drap aan de olievuldop, alleen liep de motor 's ochtends soms op 4 poten.

Wout309t

Die dingen gaan zo goed als nooit stuk, bijna onmogelijk bij onze blokken. Hou er serieus rekening mee dat er ook weleens een scheurtje ergens zou kunnen zitten...
2011 V70 2.0T R-Design MT

Ludo

Is het een automaat of handbak?.

NinaPaul

scheurtje in de kop is inderdaad even aannemelijk als de koppakking.

Kop zou ik daarom zeker wegbrengen voor revisie/controle.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

rolvio

Citaat van: Ludo op 27-07-2011 18:51:03

Handbak, waarom?

rolvio

Citaat van: NinaPaul op 27-07-2011 20:26:23
scheurtje in de kop is inderdaad even aannemelijk als de koppakking.

Kop zou ik daarom zeker wegbrengen voor revisie/controle.

Dat wordt ook gedaan door de garage.

Ludo

Citaat van: rolvio op 27-07-2011 23:18:39

Handbak, waarom?

Omdat bij een automaat de oliekoeler vaker lek is (waardoor olie bij het koelwater komt), dan de koppakking.
Een lekke koppakking is een uitzondering, zoals Wouter al schrijft.
Laat dus éérst een goeie diagnose stellen, voordat de kop er voor piet snot af gaat...

rolvio

Omdat bij een automaat de oliekoeler vaker lek is (waardoor olie bij het koelwater komt), dan de koppakking.
Een lekke koppakking is een uitzondering, zoals Wouter al schrijft.
Laat dus éérst een goeie diagnose stellen, voordat de kop er voor piet snot af gaat...

De metingen gaven aan dat er verbrandingsgassen aanwezig waren in het koelvloeistoftankje. Dat kan liggen aan de koppakking die niet meer goed afdicht, of dat er ergens een scheurtje in de kop en/of onderblok zit. De garage gaat dit nu uitzoeken voor me.

UserID6342

Een serieuze waarschuwing, zoals al reeds gegeven door diverse forummers, is hier geheel terecht.  Een lekke koppakking of gescheurde kop is zeer onwaarschijnlijk bij onze roffels.

Snellebaksteen

Mee eens.
Ik heb zelf ooit een geklapte koelwater slang naar de LPG verdamper gehad waarbij in een paar seconden alle vloeistof weg was terijl ik omhoog op ee brug zonder vluchtstrook reed met een volle wagen. Ik heb er toen heel bewust voor gekozen om voor m'n kids en m'n eigen veiligheid door te rijden tot er weer een vluchtstrook was.
De ANWB man die een half uurtje later arriveerde was er stellig van overtuigd dat de koppakking volledig weg zou zijn en dat er mogelijk zelfs zware motorschade zou zijn. Niets is minder waar gebleken; er ging een nieuw koppeling stukje in, water en draaien maar weer. Tot het moment dat mij vrouw de wagen plat reed heeft hij het altijd prima gedaan. Dat was toch zeker 70.000 kilometer later.

Onmogelijk is het natuurlijk niet maar het komt echt niet vaak voor.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

rolvio

Ben ik waarschijnlijk de uitzondering op de regel...

Als het iets anders zou zijn dan de kop of koppakking hoe verklaar je dan de uitlaatgassen bij het koelwater? Stond er zelf bij toen de meter omhoog liep...

daytonawim

Als je kan kiezen zoek dan en forum monteur, want de dealer /garage rekent zeker 2 x het bedag af.

effe los van de prijs voor een vervangende cylinderkop, wat ik geloof echt niet dat die kapot is.

Het verhaal van snellebaksteen, is ook mijn praktijkervaring,(20 km rijden zonder water bij 25 graden buiten temp)  alleen moest na 60.000 km wel de koppakkimng vervangen.

rolvio

Net bericht van de garage; koppakking op 3 plekken doorgeslagen. Kop afvlakken en terugplaatsen met nieuwe pakking.

Hoop dattie morgen klaar is...

daytonawim

Das mooi ruk dan, gelukkig kunnen ze dat oplossen , kost wat heb je ook wat.

jou temp meter staat ie ALTIJD  keurig op 3 uur ?

Je koelwaterreservoir, gaat je lampje branden als er geen water meer in zit ?

rolvio

Citaat van: daytonawim op 28-07-2011 15:02:42
Das mooi ruk dan, gelukkig kunnen ze dat oplossen , kost wat heb je ook wat.

jou temp meter staat ie ALTIJD  keurig op 3 uur ?

Je koelwaterreservoir, gaat je lampje branden als er geen water meer in zit ?

Ja, alles ok nadat ik thermostaat en temp sensor heb vervangen. Lampje doet het ook bij te weinig koelwater.