Nieuwe klauw, minder remkracht

Gestart door Jasper Boven, 16-07-2011 23:48:59

Vorige topic - Volgende topic

Jasper Boven

Dag allen,

Allereerst wil ik graag benadrukken dat ik me bewust ben dat het vervangen van remonderdelen altijd symmetrisch dient te gebeuren, echter had ik daar in de tijd de middellen niet voor.
Ik heb het volgende probleem. Mijn rechter remklauw voor kwam niet meer goed los, werd flink warm, trillen et cetera. Ik heb toen een nieuwe klauw bij Scandcar besteld en deze gemonteerd. Die zit er nu zo'n 6 maanden op. Met serieuze snelheid, 100+, tordeert de auto in de voorkant bij hard remmen. De linkerzijde, dus de oude, bijt aanzienlijk harder. Hij duikt hier naar beneden. Aan de rechterzijde, met nieuwe klauw, bijt hij aanzienlijke slechter, ook heb ik het idee dat hij sneller blokeert (dit kan ook de band zijn, zit op het moment een volwaardig reserve wiel op, band is in topstaat, vers, Michelin Primacy).
Vandaag heb ik het hele zaakje weer eens gelost om te kijken wat er aan de hand was. Tot mijn schrik was het rubber dat om de cilinder zit, gedeeltelijk los gekomen uit de klauw. Ik heb het rubber er afgehaald, de zuiger schoon gemaakt en met een hoop gevloek het rubber weert terug gedrukt. Verder alles schoongemaakt, niet dat dat nodig was, alles zag er goed uit en liep soepel.
Helaas is het probleem niet verholpen. Hoe kan het dat een verse klauw minder hard bijt dan de oude? Is er iets mis met mijn nieuwe klauw, of zijn de blokken te heet geworden? Let wel, het probleem doet zich alleen voor bij serieus hard remmen. Bij normaal rijden nergens last van, zeker niet in de bebouwde kom.

Jack v

verglaasde remblokken aan de nieuwe kant, was het remmen gelijk na het vervangen van de klauw wel goed?
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Hengeveld

- Heb je de oude remblokken opnieuw gebruikt, of aan een kant vernieuwd? Dan kan het daaraan liggen; verschillend materiaal van de remvoering.
- Het kan zijn dat je lucht in je remsysteem aan de nieuwe kant hebt. Ontluchten dus en kijken of het dan over is.
- Of inderdaad wat Jack v zegt, dat als je de oude blokken opnieuw gebruikt hebt, dat die verglaasd zijn.

Jasper Boven

Citaat van: Jack v op 16-07-2011 23:52:19
verglaasde remblokken aan de nieuwe kant, was het remmen gelijk na het vervangen van de klauw wel goed?

Citaat van: Hengeveld op 17-07-2011 00:08:21
- Heb je de oude remblokken opnieuw gebruikt, of aan een kant vernieuwd? Dan kan het daaraan liggen; verschillend materiaal van de remvoering.
- Het kan zijn dat je lucht in je remsysteem aan de nieuwe kant hebt. Ontluchten dus en kijken of het dan over is.
- Of inderdaad wat Jack v zegt, dat als je de oude blokken opnieuw gebruikt hebt, dat die verglaasd zijn.

Blokken en schijven zijn aan beide zijden niet vervangen. Er zit naar mijn idee echt geen lucht in het systeem. Het pedaal voelt goed hard. Heb vandaag alles los gehaald en weer goed ontlucht en het probleem blijft aanhouden.
Ik heb al wat gezocht, maar hoe herken ik verglaasde blokken? Zal binnenkort alles de blokken van beide zijdes naast elkaar leggen.

Jack v

probeer met een grove vijl maar eens wat van het opp af te vijlen als dit niet lukt kun je ze wel vervangen.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

MVeldhuis

Je remblokken kunnen geglazuurd zijn doordat ze erg heet zijn geworden toen ze vast zaten.
Je kunt nog wat lucht in je remklauw hebben.
Je draagarm rubbers kunnen eruit liggen links of rechts, daardoor duikt ie ook tijdens eerste aanzet van remmen.

Jasper Boven

Ik gok op verglaazde blokken. Ga er deze week naar kijken. Draagarmen zijn nagenoeg nieuw. Iedereen bedankt voor de adviezen.

robin-850-92

Hoogstwaarschijnlijk de remblokken die zijn verglaast, neem ook meteen je schijven mee!

MVeldhuis

Citaat van: robin-850-92 op 19-07-2011 21:05:37
Hoogstwaarschijnlijk de remblokken die zijn verglaast, neem ook meteen je schijven mee!

Waarom?

robin-850-92

Waarom de schijven? Als je remblokken verglaast zijn betekent dat dus dat het zeer heet geworden is. Dus dat betekend dat de schijf dan hoogstwaarschijnlijk zelf ook blauw is geworden, neem aan dat je daar niet verder mee wilt rijden?

Jasper Boven

Vorige week alles los gehaald en gangbaar gemaakt. Blokken vertoonde lichte verglazing. Na een minuut of tien zeer intensief remmen vanaf relatief hoge snelheden remt de wagen weer als vanouds.
Schijven waren overigens nog prima in orde.

robin-850-92

Dat is fijn! Heb je mazzel gehad dat de schijven nog in orde waren:)