Einde GLT en nieuw begin met een T-5R

Gestart door MartijnGLT, 23-12-2015 17:56:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MartijnGLT

Zal nu toch maar eens een blog gaan bijhouden aangezien dit wel leuk is om vast te leggen.
Dit is waar het allemaal mee begon:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,69157.msg1485375.html#msg1485375

Het verhaal over de S70 van mijn tweeling broer is een beetje tot een triest einde gekomen. En deze wagen is uiteindelijk op de sloop beland. Hij is overgestapt naar een cassis C70 en heeft hier een T5 motor ingebouwd van een S60 uit 2004. :D

Nog even een stukje over de GLT:

De GLT, nog een lange tijd met veel plezier gereden en ook veel onderhoud aan gepleegd.
Waaronder krukas keerringen en kleprubbers en nog veel meer.




Zo stond hij er uiteindelijk bij en was blij met het resultaat later nog een paar USA knippers er ingezet ;D

Maar mijn broer die reed met een snelle auto en een maat van mij ook (JuT5R),
dan begint het toch wel te kriebelen ;D eerst gedacht om er een andere motor in te bouwen,
maar een T5-R is ook wel erg leuk ;D

Uiteindelijk via het forum een mooie kunnen vinden. Dit was in november 2014 toen ik hem net had opgehaald:



Beetje teveel BLING :eusa_wall:
Dit is allemaal snel gedemonteerd en waar nodig andere kappen geplaatst.
Verder echt heel erg tevreden over de auto,
veel documentatie er bij met zeer veel facturen van recent onderhoud en tuning. :eusa_clap:

Tijdens de proefrit reed hij echt heerlijk en schakelde de automaat perfect!
Dit was helaas van korte duur en heb ongeveer 2000 kilometer kunnen rijden.
automaat kapot. :eusa_doh:
Toen een andere kunnen vinden via facebook en kon gelukkig nog met de wagen rijden. :)
Hij schakelde perfect :eusa_dance: dus toen in overleg naar Espel gereden en daar samen met mijn broer de bak gedemonteerd.

Gelukkig waren we er met twee auto's, ik was toen nog in het bezit van de GLT.
De T5-R had er geen zin meer in, kon gas geven wat ik wou maar kwam niet een meter verder.
Gelukkig waren ze in Espel erg behulpzaam en mocht de wagen daar in de loods blijven overnachten. :eusa_clap:
Wou de auto natuurlijk zo snel mogelijk weer thuis hebben, via een kennis een autoambulance kunnen regelen.
En de volgende dag weer naar Espel om de auto en goeie automaatbak op te halen.



Leuke combo zo, maar de GLT vond het niet heel erg fijn en ik was blij dat ik weer thuis was.
Automaatbak gewisseld en reed weer perfect.
Nog mee gehad voor een valentijnsweekend in Luxemburg,
maar wou toch wat meer power ;D en ben via JuT5R in contact gekomen met Schutten.
Mijn doel was om de (beveiliging) voor de automaat er uit te halen en ombouwen van 4.3 naar 4.4,
dit i.v.m onder andere een plx meter met EOBD, zodat ik nu onderweg eventuele foutcodes kan uitlezen.
Dit is echt zeer goed gelukt en erg tevreden over de behaalde resultaten!

Beetje een slechte foto maar kan het orgineel zo snel niet vinden. Dit was met de orginele 15G turbo in combinatie met een ferrrita downpipe en catback zonder cat ;D.
Het kon natuurlijk nooit goed gaan met de automaatbak ;D.

Deze is ongeveer een maand geleden ook kapot gegaan
en ben nu bezig met een ombouw van automaat naar handbak. Deze kunnen iets meer power hebben,
dus gelijk alles maar aanpakken wat nog niet was gedaan of weer aan onderhoud toe was:

5  x       Bougie
5  x      O-Ring kleppen deksel
1  x      Krukas keering
4  x      Nokkenas keerring
2  x      Versnellingsbak keerring
1x      Rubber pijlstokbuis
1x      Dist riem
1x      Thermostaat
1x      Temperatuur sensor
1x      Vliegwiel   
1x      Vliegwiel afdraaien
1x      Koppeling
1x      Drukgroep
1x      Druklager
1x      Hoofd cilinder koppeling   
1x      Hulp cilinder koppeling
1x      Leiding voor koppelingscilinders
1x      Schakeltoren + Kabels
1x      Kachel radiateur + O- Ringen

Kortom groot onderhoud!

Een paar motordelen laten stralen met glasparels.


Nu is het een kwestie van motor opbouwen en alles weer te monteren.




JuT5R


MartijnGLT


MartijnGLT

Zo, na een tijdje maar weer eens een update. Ik heb afgelopen zomer heerlijk kunnen rijden met de handbak, maar dan nu toch weer problemen. Een tijdje geleden hoorde ik soms al een lichte rammel, ik dacht dat zal de versnellingsbak wel zijn, want bij het in trappen van het koppelingspedaal was het geluid weg. We zijn nog naar een meeting geweest in Haaksbergen. Dit was voor ons wel een redelijk stukje rijden, maar dat is nooit erg om weer eens wat mooie volvo's bij elkaar te zien. Onderweg naar huis weer een rammel en ik vertrouwde het niet dus de auto aan de kant gezet en kap open. Het geluid wat ik toen hoorde was een geluid waar elke auto liefhebber wel van kan janken. Daar sta je dan in de buurt van Hengelo. Het was toch al einde oefening voor de motor dus op goed geluk maar naar Leeuwarden gereden. Wat zijn die motors toch sterk, want ik ben thuis gekomen met een gangetje van ongeveer 100km/h.

Onderweg naar huis zijn al verschillende gedachten de revue gepasseerd.
Uiteindelijk toch maar gekozen voor een nieuw type blok een B5234T3 die
uit een S60 van 2004 komt.

Veel van jullie zullen wel weten dat dit niet direct 1 op 1 past.
Ik zie dit niet als een probleem, want ik hebt het namelijk al 2 keer eerder gedaan samen met mijn broer.

Hierdoor weet ik ook welke onderdelen ik nodig ben en dat ik het meeste zelf wel kan.
Het aanpassen van het nokkenastandwiel bijvoorbeeld (vastzetten)

Ook zit er op deze motor een 16T Turbo, dus mijn uitlaat gaat niet meer passen.

Hier heb ik zelf een flens voor gemaakt en een steun in elkaar gelast om de uitlaat aan te kunnen passen zonder dat deze onder de auto zit.


Een paar motordelen laten stralen met glasparels.





En voordat de motor er ingaat alles gelijk maar aangepakt waaronder dist.riem set met waterpomp, div keerringen en pakkingen zodat dat de motor straks lekkage vrij is en hopelijk een wat langere tijd kan rijden zonder problemen.

Inmiddels ben ik zover om de motor er weer in te zetten.

Dit duurt allemaal wat langer dan normaal, dit komt omdat ik een hernia heb gehad en ik met twee versleten tussen wervels zit. Ik ben namelijk wel gewoon weer aan het werk, maar om dan ook nog eens elke avond met de auto bezig te zijn is wat teveel gevraagd van mijn rug.

Gelukkig kan straks de motor er weer in en kan ik weer gaan genieten van het autorijden.

MartijnGLT

Heb hier ook nog wat foto's van de motorschade:





Ook had ik nog wat problemen in de auto, de stoelverwarming van de bestuurdersstoel werkte niet meer en de zitting was ingezakt. Dit heb ik gelijk ook maar aangepakt, nu ik toch bezig ben. Ik had nog een stoel, ooit gekregen van Justin :eusa_clap: (die heeft hij overgehouden van een interieur wissel in zijn auto).

Hier heb ik het schuim gedeelte van gebruikt, er is ook duidelijk verschil te zien:



Links en rechts beide oud, maar rechts wel veel beter. Het schuim voelt ook veel sterker aan.
Het probleem van de stoelverwarming was snel gevonden, dit was een los draadje op de thermostaat.

Ook had ik nog een probleempje met de passagiersstoel, bij deze werkte de verstelling van de rugleuning niet meer. Ook hier een los draadje wat het probleem gaf.



Met speciaal gereedschap heb ik het pootje uit de stekker gehaald, vervolgens heb ik het draadje er weer aan gesoldeerd, ten slotte heb ik er een stukje krimpkous omheen gedaan en weer in de stekker gemonteerd.

Zaterdag maar weer verder met afbouwen van de motor.

JuT5R


JeroenS70


MartijnGLT

Met een beetje hulp is er veel mogelijk! :P

razorx

Succes met de klus. Wel lullige pech zeg.

MartijnGLT

Ach het is inderdaad een beetje pech maar ook een leuke hobby. :laugh: