Versleten / kapotte turbo???

Gestart door RoVoR, 08-08-2011 11:34:18

Vorige topic - Volgende topic

RoVoR

Hoe is een versleten of defecte turbo te herkennen.

Wie weet een goede beschrijving hoe een versleten turbo is te testen ? 

Ik heb gezocht hier op het forum maar ik ben denk ik erg slecht in het zoeken...

Misschien dat er hier op het forum al een goede beschrijving staat laat dan svp hier de link achter.

Ludo

De slangen eraf halen en voelen, dan kan je voelen of er axiale speling ((beweging in de lengteas) zit op het asje.
Er zit altijd wel iets speling op, maar als je het asje bv 3mm heen en weer kan bewegen, is dat te veel.

Als het gaat om het probleem in dit bericht: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,51057.msg1068871.html#msg1068871 zou ik het probleem niet bij de turbo zoeken, ook al zal het beste eraf zijn na 3 ton.
In de slang zit altijd wel ietsje olie.

Turbo-Geek

Enne radiale speling (heen en weer naar de zijkanten toe zeg maar) is sowieso foute boel.

Op youtube kan je vele filmpjes zien met voorbeelden en waar je naar moet kijken/voelen.
Zoek op:

"turbo shaft play"

succes
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

RoVoR

Ik heb min turbo eens nader bekeken. Slangen eraf en voorzichtig de fan heen en weer bewogen. Erg moeilijk om dan de grote van de speling vast te stellen, maar dat er speling op zit is zeker. Ik denk ook wel dat het teveel is. Op zich hoor ik de fan niet tegen de behuizing aanlopen, maar dan zou het ook echt fout zijn denk ik.

Als ik gas geef hoor ik wel erg goed de lucht naar binnen gezogen worden (door de slang die over het blok heen loopt, deze vervormd boven de radiator zelfs een beetje).

Hebben jullie tips etc. als ik een nieuwe turbo nodig heb?

snix

Heb je te weinig performance?? Waarom ga je naar dit probleem zoeken. Als die slang vervormd betekend dat er nog wel redelijk druk is op het systeem...
Heb je al (laten)-(ge)meten hoeveel druk de turbo geeft?

RoVoR

Is het mogelijk deze druk zelf te meten?

snix

Ja :)
Maar wat is er aan de hand met je auto... Ik krijg een gevoel...

Ronald21

sluit ff voor 5 euro een CV (centrale verwarming) drukmeter aan en je weet het of voor 19 euro eentje van autostyle