Doorhangende bestuurderdeur

Gestart door jeroen74, 08-08-2011 14:25:07

Vorige topic - Volgende topic

jeroen74

Mijn bestuurdersdeur hangt een beetje door, dit is dan wel te corrigeren door de slotvanger wat hoger te zetten enzo, maar dan sluit en opent ie weer niet echt lekker en glijdt het slot over de vanger.

Nou heb ik zitten kijken naar de scharnieren, maar afstellen in dit vlak lijkt mij niet mogelijk zonder met onderlegringetjes te gaan prutsen. Of zie ik dit verkeerd? Ik weet uit ervaring dat deuren stellen een kl*tekarwei is...

thuur

Je kunt de deur zeker nog aan de scharnieren stellen. Kijk goed naar de bijrijdersdeur hoe het rubber sluit en hoe het portier 'ligt' tov. de carrosserie. Draai de boutjes een slag los en zet telkens 1 boutje per scharnier weer vast om te kijken. Niet te veel corrigeren per keer!

Als het te zwaar is kun je een krikje met een plankje onder de deur zetten.

Gr 8)

jeroen74

Maar kun je dan ook de hoek waaronder de gesloten deur staat aanpassen? Als ik kijk naar de schanierverstelmogelijkheden is dat niet mogelijk. Wel naar boven en naar beneden in zijn geheel, en de deurkanteling boven<>onderkant, maar dus niet de kanteling voorkant<>achterkant (dus schanierzijde<>slotzijde).

arjenT5R

scharnier op de bstyl kan je ook verstellen
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

jeroen74

Slotvanger bedoel je? Ik wil juist met de deurscharnieren verstellen bereiken dat die slotvanger dat niet hoeft te doen :D De deur moet daar idealiter dus niet op rusten.

thuur

Als de naad tussen deur en spatbord parallel loopt hoef je geen 'kanteling' in te stellen. Het kan met opvulstukken, die zitten meestal af fabriek erin en zijn in minstens 2 diktes te leveren.

Gr 8)

arjenT5R

deur hoeft er toch ook niet op te rusten als je hem goed hangt? Kzie het probleem niet zo  :eusa_eh:
leg uit  :)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

jeroen74

Precies, ik moet de deur goed (opnieuw) afhangen, maar ik vroeg me af hoe dat moest. Met shims dus :)

Ondertussen vanmiddag gedaan, ik heb onderlegringen gebruikt, die bleken precies groot genoeg te zijn. Daarna de slotvanger weer opnieuw afgesteld en alles werkt weer redelijk zoals ik het wens, dus zonder al te hard moeten dicht slaan, zonder dat het rust op de slotvanger, en zonder dat het slot merkbaar onder behoorlijke spanning staat; goed te merken als je de deur open doet.

Overigens had ik het ook kunnen uitvinden door even Haynes te lezen :eusa_doh: