Krachten M10 bout (klasse 8.8 (gegalvaniseerd))

Gestart door pwberg, 17-09-2011 20:35:00

Vorige topic - Volgende topic

pwberg

Heren,

korte technische vraag voor de aanwezige experts.

Ik wil de dissel van een nog aan te schaffen aanhanger demontabel maken ivm ruimtewinning tijdens stalling. Nu ben ik niet zo thuis in deze materie en wil ik wel zeker weten of een aantal (2 tot 4) M10 bouten van klasse 8.8 een aanhangertje van max 500kg kunnen houden bij een vertraging van 80 tot 0 km/h.

Op het WWW kan ik alleen de nominale treksterkte vinden, maar van wat ik nog weet van vroegah van school gaat het in deze kwestie om de afschuifbelasting

Alvast bedankt voor de reacties.

EDIT: Karretje zal komend voorjaar voornamelijk gebruikt worden om wekelijks 4 fietsen van Bergen op Zoom naar Kapelle en terug te brengen, de genoemde 500 kg is meer hypothetisch voor het geval er incidenteel iets anders mee vervoerd moet worden.
(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

pwberg

Lees ik dit goed?

M10 - 8.8 -> afschuifkracht 26248N is dus max 2624kg per bout???

Lijkt me een beetje veel... ???
(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Jack v

Dat klopt precies, als je de bout juist aandraaid kan hij zoveel hebben voor de delen afschuifen let wel dit is geen treksterkte dan is hij zwakker.

je moet rekening houden met een veiligheidsmarge van 1.5 dat zou 1749.3kg per bout zijn. Dus 8.8 is sterk zat voor dat karretje.

pwberg

Dan kunnen die krengen meer hebben als ik dacht  ;D

Het ging me ook om de afschuif sterkte, het idee is om de dissel af te slijpen en dan met een stuk steigerpijp oid demontabel te maken.

Thanks, kan nu gerichter gaan zoeken.

(\_/)
(O.o)

Jack v

De koppeling van de caravan (max 1340kg) zit vast met 2  12.9 bouten.

Vergeet ook niet de kracht die erop komt met optrekken en vooral afremmen. Dan kun het gewicht van de aanhanger rustig verviervoudigen dus zou je met 2 x M10 (8,8) moeten kunnen voldoen.

pwberg

Citaat van: Jack v op 17-09-2011 21:53:15
je moet rekening houden met een veiligheidsmarge van 1.5 dat zou 1749.3kg per bout zijn.

Ik heb voor mezelf hierop een factor 75% losgelaten, houdt dan dus bijna 2 ton per bout over.

Citaat van: Jack v op 17-09-2011 22:44:03
Vergeet ook niet de kracht die erop komt met optrekken en vooral afremmen. Dan kun het gewicht van de aanhanger rustig verviervoudigen dus zou je met 2 x M10 (8,8) moeten kunnen voldoen.

Dit had ik toevallig ingecalculeerd met dezelfde factor, dus 4x. In combinatie met bovenstaande kom ik dan eng dicht in de buurt van het eerder genoemde maximale gewicht van de kar van 500 kg.
(\_/)
(O.o)

Jack v

pwberg

Citaat van: Jack v op 17-09-2011 23:23:16
dan neem je toch M10 (10.9)

Met "eng dicht" bedoelde dat het allemaal wel goed zit. Die 500kg zal ik nooit halen, zal 99 van de 100 keer niet verder komen als 4 fietsen en af en toe eens naar de stort.

Bedankt voor de feedback allen.
(\_/)
(O.o)