Nieuw lid met veel (TDI)vragen

Gestart door man-tram, 29-08-2011 20:35:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

man-tram

Hallo 850 guru's,

Om meteen in huis te vallen rij ik heel lang Audi. Dat bevalt me prima wat betreft techniek maar ik mis wat ruimte en ik mis het 5-cyl roffel van mijn oude Audi 100. De oplossing? 850 rijden denk ik. Maar eerst een paar vragen natuurlijk en vooral over de motor. Ik heb een heel sterke voorkeur aan de 2,5TDI blok dat volgens mij van het  VAG concern is.

1. In de oude Audi 100 zat er een AAT blok met 113pk en daarna in de A6 met een AEL blok. Is de 850 Tdi blok een 100% overname van deze A6 blok qua draaiende gedeelte?
2. Heeft hij ook een AEL code?
3. Hebben al de 850's een katalysator?
4. Kan ik een VW blok in de 850 monteren? Zijn de opnamepunten van de motorsteunen aanwezig en is het vliegwiel over te nemen?
5. Is de 850 diesel pomp 100% mechanishe in zijn werking of is er veel elektronica eromheen dat gekoppeld is aan de pump is (ECU, startonderbreker module, sleutel transponder enz.)
6. Deze blok in de Audi was heel betrouwbaar met 500000km mogelijk, klopt dat ook voor de versie in de 850? Of zijn er Volvo specifieke zwake plekken?
7. Zijn er latere versies van deze blokken gebruikt in de V70 die significant beter waren (los van de 30pk extra).

Kortom, hoe makkelijk is het om motoren te ruilen tussen deze auto's voor het geval dat ik een 2e motor wil opbouwen of spelen met andere diesel pompen, verstuivers tuning enz. Ik heb pompen liggen van VAG en weet de weg te vinden met deze motoren. Het zou het overstap naar 850 flink versoepelen.

Groeten en alvast bedankt, Stuart

)()()sT

Qua codering weet ik het niet, maar het is idd. de 5 cilinder diesel die in de allereerste A6 lag (het Audi 100 model) en de Volkswagen T4 bussen met 2.5 TDI.

Later in de *70 classic heetten ze geen TDI, maar 2.5D en was qua randzaken wat anders. De motor lag tot en met 2001 ook nog in de nieuwere V70.

Welkom!

Bouke

Mijn pa heeft een v70 classic tdi hoor )()()st ;) het staat er zelfs op :)

man-tram

Citaat van: )()()sT op 29-08-2011 20:56:31
Qua codering weet ik het niet, maar het is idd. de 5 cilinder diesel die in de allereerste A6 lag (het Audi 100 model) en de Volkswagen T4 bussen met 2.5 TDI.

Later in de *70 classic heetten ze geen TDI, maar 2.5D en was qua randzaken wat anders. De motor lag tot en met 2001 ook nog in de nieuwere V70.


Welkom!

Bedankt, ik wil eigenlijk een heel snel 850 bouwen op basis van deze motor. Een V70 is niet voor mij maar als ik het goed begrijp waren de VAG motoren voor de eerste paar jaar gebruikt in de V70 met deze motor. Ik heb geen moeite om een V70 te slopen om de best TDI motor als basis te gebruiken.

Stuart

)()()sT

Citaat van: Bouke op 29-08-2011 21:18:26
Mijn pa heeft een v70 classic tdi hoor )()()st ;) het staat er zelfs op :)

Dat zeg ik toch ook? ;D
Eerst stond er ook TDI op, maar later (vanaf MY1999 ofzo) werd de benaming 2.5D

Stuart: je wilt er een "bouwen" zeg je, is bijvoorbeeld in Belgiƫ eens zoeken geen optie? Daar vind je misschien nog wel een knappe 850 diesel met niet teveel km's.
De TDI-5-cilinder lag dus in de 850, de V70 classic en de eerste generatie van de V70N.