motor pingelt en slaat af bij warme start

Gestart door beeper, 28-09-2011 11:13:08

Vorige topic - Volgende topic

KIM

Thuur, ik heb e.e.a. nog eens nagekeken en moet je mbt de lambdasensor in het gelijk stellen.  Ik heb in Vida nog eens gelezen hoe het zit en las daar het volgende:

CiteerDe motorregeleenheid krijgt informatie van de verwarmde lambdasonde over het luchtbrandstofmengsel in het bereik van het stationaire toerental en de deelbelasting.

Als de luchtbrandstofverhouding afwijkt van λ=1, dan zal de adaptieve lambdaregeling dit compenseren door de injectietijd bij te stellen zodat λ=1 wordt bereikt. Wanneer de lambda-integrator deze bijstelling uitvoert, dan moet de mediaan van de lambda-integrator worden bijgesteld door de adaptieve lambdaregeling.

Als de adaptieve lambdaregeling de lambda-integrator tot een maximale waarde heeft aangepast, dan wordt storingscode 2-3-2 (stationairbereik -0,84 tot +0,40) of storingscode 2-3-1 (deelbelastingbereik) 0,773 tot 1,227) en statusbericht Bovengrens (arm luchtbrandstofmengsel) of Ondergrens (rijk luchtbrandstofmengsel) opgeslagen.

Eventjes resumerend: De aanpassing van de inspuithoeveelheid kan bij stationair van -84% tot +40% bedragen
Bij deellast worden de aanpassingswaarden wel iets lager: van -33% tot +23%. 23% extra brandstof kan absoluut leiden tot het smelten van de kat.

Dergelijke waarden kunnen alleen bereikt worden indien de lambdasensor een foutieve waarde afgeeft. Bij ontbreken van het signaal zal de motor op de basisinstelling gaan lopen (geen mengselaanpassing).

Bij de veroorzakers van dit probleem staat ook de luchtmassameter...

beeper

Stel dat de katalysator dicht gesmoord is, kan zoiets worden schoongemaakt of moet er dan een nieuwe in?

Wouter1973

Citaat van: beeper op 03-10-2011 21:05:37
Stel dat de katalysator dicht gesmoord is, kan zoiets worden schoongemaakt of moet er dan een nieuwe in?
Die kan je weggooien. Er moet een nieuwe in, of een goede gebruikte natuurlijk.

beeper

Aha. Zoals je merkt heb ik er weinig verstand van..
Had hij dan ook niet een foutcode op de katalysator moeten hebben nu?
Wat moet zo'n ding kosten?

KIM

Er zit geen katalysator controle in je auto.
Volgens mij pas vanaf MY99.

Wouter1973

Citaat van: beeper op 03-10-2011 23:30:26
Aha. Zoals je merkt heb ik er weinig verstand van..
Had hij dan ook niet een foutcode op de katalysator moeten hebben nu?
Wat moet zo'n ding kosten?

Nieuw rond de 300 euro. Gebruikt zou je mogelijk voor aan paar tientjes kunnen slagen...